هوش سیاسی چیست؟

به گزارش وبلاگ سایه، بی شک وجود هوش سیاسی به راهنمایی رفتار سیاسی یاری شایانی می نماید و توجه به پختگی رفتار سیاسی در دنیا امروز نیز بیش از هر زمان دیگری اجتناب ناپذیر است. هوش سیاسی موجب چالاکی اجتماعی شده و اثر رفتار سیاسی بر فعالیت و کار سیاسی را مدیریت می نماید. هوش سیاسی سبب افزایش توانایی مدیریت واکنش ها در برابر تغییر و اهرم های قدرت و نفوذ است. از این رو می توان گفت انسان های هوشمند بهتر از دیگران می توانند مسیر موفقیت را در موقعیت های پیچیده پیدا نمایند، زیرا تنها با بهره مندی از هوش عقلانی و هیجانی نمی توان به موفقیت دست یافت، بلکه این مهم نیازمند الحاق مهارت های مهم اجتماعی دیگری، چون هوش سیاسی است.

هوش سیاسی چیست؟

به گزارش اعتماد، بعضی محققان معتقدند توجه به ملاک هوش سیاسی در مدیریت ها، به ویژه در مدیریت منابع انسانی بسیار لازم است و آنالیز های صورت گرفته درباره دلایل موفقیت بعضی مدیران موید آن است که هوش سیاسی یکی از ملاک های مهم در کسب موفقیت های آنان بوده است. بعلاوه هوش سیاسی سبب ایجاد یا تقویت توانایی برقراری یک شبکه ارتباطی خوب و موثر خواهد شد و افرادی که از سطح بالای هوش سیاسی برخوردارند برترین زمان و کارآمدترین روش را برای جلب رضایت پذیرش و همگامی و همسویی با تغییرات اجتماعی انتخاب می نمایند. به طور خلاصه می توان گفت مدیران در هر موقعیت و جامعه متناسب با اندازه بهره مندی خویش از هوش سیاسی از چهار شیوه برای اثرگذاری سیاسی در جامعه بهره می برند.

نخست: تشویق

آنان که از این روش و شیوه برای اثرگذاری سیاسی استفاده می نمایند، سعی دارند تا به وسیله ادراک دیگران بر آنان تاثیر بگذارند.

دوم: ایجاد انگیزه

ترغیب دیگران به کار و ایجاد انگیزه در آنان اگر چه نیروی مثبت و قوی تری محسوب می گردد، لکن آسیب شرطی شدن مکانیسم پاداش در برابر انطباق رفتار با خواست و اراده افراد را به همراه دارد. ا

سوم: ایجاد الزام اخلاقی

الزام اخلاقی در حقیقت به شکل منفی سوءاستفاده سیاسی از دیگران است و سبب ایجاد حس نامطلوب احساس دین و بدهکاری را در افراد به وجود می آورد.

چهارم: سرکوب

سرکوب خشن ترین مواجهه با دیگران به دلایل مختلف از جمله نقد، عدم تبعیت یا مخالفت با خواسته افراد است که در نتیجه ناتوانی به کارگیری دقیق و بهنگام هوش سیاسی افراد ارزیابی می گردد.

اگرچه ابعاد و مولفه های هوش سیاسی فرق دارد، لکن عموما با قدرت، نفوذ، درایت، کیاست و فراست و سیاست افراد رابطه تنگاتنگی دارد. به بیان دیگر آنان که دارای هوش سیاسی هستند و دیگران را شریک خویش می انگارند نه رقیب، زمینه ارتباط اعمال مدیریت کارآمد و موفقیت را فراهم می نمایند. در نتیجه افراد باهوش سیاسی بالا قادرند با پذیرش و ایفای نقش کاریزماگونه، در راستای دستیابی به منافع مورد نظر خویش کوشش موثر و مفید نموده و از قدرت مذاکره و چانه زنی بهتر و بیشتری در مذاکرات برخوردارند.

هوش سیاسی پادزهری مهم تلقی می گردد که هم فرد و هم جامعه را از قرار گرفتن در مسیر گرداب استرس و احساس ناامنی نجات می دهد و قادر است با تزریق روح امید و نشاط در جامعه، علاوه بر ایجاد موقعیت های موفقیت، رفتار های سیاسی افراد را نیز به دلیل هزینه بر بودن برای هر نظام سیاسی و اجتماعی به کنترل درآورد. اگر چه احزاب سیاسی بیش از هر نهادی در جوامع پیشرفته یا در حال گذار، رسالت تربیت بخش اکتسابی هوش سیاسی را برعهده دارند و بی توجهی به این مهم به هر دلیل و دلیلی جامعه را با خسارت های متعدد روبه رو خواهد ساخت.

منبع: فرارو

به "هوش سیاسی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش سیاسی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید