مغلطه ی خر و خرما (Having Your Cake) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (126)

به گزارش وبلاگ سایه، تعریف: مغلطه خر و خرما موقعی پیش می آید که شخصی طوری استدلالش را مطرح کند، یا به استدلال طرف مقابل پاسخ دهد، که موضعش به طور دقیق معین نباشد. این کار به گوینده اجازه می دهد هر موقع که به نفعش است، ادعایش را تغییر دهد و بدون عواقب خاصی حرفش را عوض کند و در آخر ادعا کند که از همان اول حق با او بوده است.

مغلطه ی خر و خرما (Having Your Cake) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (126)

معادل انگلیسی: Having Your Cake

معادل های جایگزین: موضع مبهم، ادعای بی مایه، بی طرفی عمدی

الگوی منطقی:

به نظر من X استدلالی قوی ست.

Y نیز استدلالی قوی ست.

مثال 1:

گزارش گر: جناب نماینده، موضع شما در بحث آب پاکیزه یا کارخانه های جدید چیه؟

جناب نماینده: البته من می خوام آب کشورمون تا حد امکان پاکیزه باشه. من لایحه جلوگیری از ساخته شدن کارخونه جدید رو درک می کنم و در عین حال به نظرم با ساخته شدن کارخونه جدید برای جوانانمون اشتغال زایی می شه و این امتیازی نیست که بشه به این راحتی ازش گذشت.

شرح: هدف از ابراز این مدل تصمیم نگیری ها یا سر باز زدن از انتخاب موضع عموماً جواب سر بالا دادن به کسی ست که دنبال جواب قطعی است. در مثال بالا، نماینده مذکور بعداً می تواند بر اساس نتیجه بحث موضع خود را انتخاب کند و وانمود کند از اول می دانسته تصمیم درست چیست.

مثال 2:

اسکات: به نظر تو زمین فقط 6 الی 10هزار سال عمر داره؟

سم: مدارک موجود برای اثبات چند میلیارد ساله بودن عمر زمین خیلی زیاده، ولی نمی شه یک سری از ادعاهای آفرینش گرایان رو نادیده گرفت.

اسکات: خب آخرش نظرت چیه؟

سم: دارم می گم 4.7 میلیارد ساله بودن زمین خیلی منطقی به نظر می رسه، ولی نظریه 6000 ساله بودن زمین هم منطق خاص خودشو داره.

شرح: ما همه دلمان می خواهد افرادی مثل سم را گوشمالی حسابی بدهیم. سم موضع خود را معین نمی کند. اگر نظر سم در این زمینه خاص مهم باشد، پیروان هر دو موضع از بیانیه او به نفع خودشان استفاده خواهند کرد. این ابهام گمراه کننده است.

استثنا: وقتی از موضعی اطلاع کافی ندارید، بیانات بی مایه و مبهم نشانه خوبی از این ناآگاهی هستند، خصوصاً اگر بعدش عدم اطمینان و نادانی خود را از موضوع ابراز کنید. در چنین حالتی مغلطه ای اتفاق نمی افتد.

هدایت: اگر درباره موضوعی نظری ندارید، بدون رودربایستی بگویید. اگر چیزی را نمی دانید، بگویید که نمی دانید. به همین سادگی.

منابع:

مغلطه ای رایج در اینترنت. منبع آکادمیک برای آن یافت نشد.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

منبع: دیجیکالا مگ

به "مغلطه ی خر و خرما (Having Your Cake) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (126)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مغلطه ی خر و خرما (Having Your Cake) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (126)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید