تا پایان دولت 100 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند

به گزارش وبلاگ سایه، مراسم افتتاح فاز نخست شبکه هوشمند مدارس دانا با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات روز گذشته به مناسبت روز روستا (15 مهرماه) از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد و طی این مراسم بیش از 76 هزار مدرسه به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

تا پایان دولت 100 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند

اتصال همزمان مدارس شهری و روستایی به اینترنت

گروه فناوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: با دستور مؤکد رئیس جمهوری، وزارت ارتباطات بخش مهمی از توان خود در دولت یازدهم و دوازدهم را صرف تحقق عدالت ارتباطی کرد؛ با وجود اینکه تلفن همراه اوایل دهه 70 وارد کشور شد اما تا سال 92 تنها 11 درصد از روستاها مجهز به تلفن همراه بود اما امروز پوشش شبکه تلفن همراه در 95 درصد روستاهای کشور فراهم شده است. آذری جهرمی اضافه نمود: اتصال به شبکه ملی اطلاعات و دسترسی اینترنت پرسرعت در دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفته و از سال 94 در کشور آغاز شده است که با فاصله ای نه چندان زیاد در 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار فراهم شده است؛ همه تلاش ما معطوف بر این است که با حمایت های رئیس جمهوری این عدد را در روستاهای بالای 20 خانوار به 100 درصد برسانیم تا شعار دسترسی همگانی به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات محقق شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مأموریت بعدی که رئیس جمهوری به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سپردند، آماده کردن زیرساخت های تحقق عدالت آموزشی بود، گفت: با شیوع بیماری کرونا بحث آموزش مجازی و عدالت آموزشی یکی مهم ترین بحث ها و موضوع هایی بود که مطرح شد و امروز ما برای بیش از 13 میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و کادر آموزشی در کشور و حدود 4 میلیون دانشجو و 100 هزار استاد دانشگاه، اینترنت رایگان فراهم کرده ایم که یک خدمت بزرگ (از سوی دولت برای مردم)محسوب می شود. وزیر ارتباطات با بیان اینکه در بخش عدالت آموزشی آنچه پیگیری کردیم بحث فراهم کردن زیرساخت های مدارس هوشمند بود، اضافه نمود: بدون توجه به نقاط شهری و روستایی به صورت همزمان اتصال مدارس به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات در این دو بخش آغاز شد. این برنامه در ذیل برنامه ایران هوشمند پیگیری شد و تلاش کردیم زیرساخت های مدارس هوشمند را فراهم کنیم از این رو اتصال شبکه هوشمند مدارس به شبکه ملی اطلاعات از دورترین نقاط ایران یعنی کنارک سیستان و بلوچستان افتتاح شد.

پلتفرم های رایگان برای دانش آموزان

امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری که در مدرسه ای در کنارک استان سیستان و بلوچستان این طرح را افتتاح کرد، گفت: با افتتاح این طرح 76 هزار و 200 مدرسه به شبکه اقتصادی مدارس با عنوان شبکه دانا متصل می شوند؛ با دستور رئیس جمهوری در 4 ماه گذشته و تأکید بر راه اندازی هرچه زودتر این شبکه موجب شد تا راه اندازی این شبکه به سرعت پیش رود و 170 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شود. ناظمی اضافه نمود: یکی از نکات برجسته افتتاح این طرح این است که برای تجهیز مدارس از محصولات و تولیدات تولیدکنندگان داخلی استفاده شده است؛ همه اپراتورها از جمله ایرانسل، همراه اول، ، رایتل شرکت مخابرات ایران و شرکت های وب در این پروژه نقش مهمی ایفا کرده اند.

وی در ادامه گفت: امروز 95 درصد از مدارس کشور به شبکه دانا متصل می شوند، به عبارتی شبکه دانا زیرساخت ایجاد مدارس هوشمند در کشور است و پایه ای است تا بتوان روی آن خدمات و محتوای مناسب را به دانش آموزان و معلمان ارائه داد.معاون وزیر با بیان اینکه به همراه این رونمایی چند پلتفرم مخصوص آموزش دانش آموزان معرفی گشت، گفت: این پلتفرم ها می تواند در کنار پلتفرم های موجود به آموزش دانش آموزان در آموزش مجازی کمک کند. اولین پلتفرم دانا پلاس است که برای بارگذاری کلاس های مجازی از سوی شرکت ایرانسل فراهم شده است. دومین پلتفرم لایو بوک است که برای اشتراک گذاری مجازی تمام کتاب های درسی فراهم شده است و تمام مواد آموزشی آزمون ها و فیلم ها را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد و این برای دانش آموزان روستایی بسیار مفید خواهد بود که به آنها رایگان ارائه می شود. وی اضافه نمود: یکی دیگر از پلتفرم های آموزشی پلتفرم 7 سین است که تولیدکنندگان محتوای آموزشی را به دانش آموزان مرتبط می کند و دو پلتفرم دیگر به نام فیبیدوو طاقچه برای کتاب های فوق برنامه دانش آموزان به صورت رایگان برای مدارس و دانش آموزان در نظر گرفته است. همچنین سامانه ای فراهم شده است که در آن معرفی پلتفرم ها برای دانش آموزان و معلمان وجود داشته باشد.

ناظمی در پایان از مهراد ترابیان مجری طرح اینترنت روستایی قدردانی کرد.

عزم دولت تدبیر و امید برای رساندن اینترنت به روستا ها به ثمر رسید

تحقق یک رؤیا

یکی از دغدغه های دولت یازدهم و دوازدهم اتصال روستاها به اینترنت بود، چرا که حسن روحانی رئیس جمهوری اعتقاد دارد که همه مردم کشور اعم از روستایی و شهری دارای حقوق یکسان هستند و باید توجه داشت که اگر روستا آباد نشود، شهرها ویران می شوند، زیرا مهاجرت از روستاها و حاشیه نشینی در شهرها، تخریب شهرها را به دنبال دارد. از این رو زمینه دسترسی تمام این روستاها به اینترنت پس از سال 92 در دولت یازدهم فراهم شد.

طبق برنامه ششم توسعه کشور و در راستای اجرای عدالت اجتماعی دولت موظف است دسترسی ها و امکاناتی را که در شهرها وجود دارد در اختیار مردم روستاها نیز قرار دهد تا بتوانند از طریق شبکه ملی اطلاعات خدمات (الکترونیک، آموزش، سلامت، کشاورزی، بهداشت و...) دریافت کنند. بنابراین به همین دلیل وزارت ارتباطات نیز مکلف شد تا دسترسی به اینترنت را برای 80 درصد جمعیت روستایی کشور که عمدتاً روستاهای بالای 20 خانوار هستند، فراهم کند. براساس قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر توسعه و ترویج ارتباطات و فناوری اطلاعات در نقاط مختلف کشور و الزامات دولت درخصوص تسهیل و تسریع دسترسی به خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات برای هر یک از آحاد کشور در نقاط روستایی و دورافتاده، پروژه USO در برنامه و بودجه دولت لحاظ شد.

هر چند در ابتدای امر برخی مخالف رفتن اینترنت به روستاها بودند و اعتقاد داشتند اینترنت موجب آشنایی روستاییان با فساد می شود اما محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات معتقد بود که روستاییان باید بتوانند از همه خدمات شهرها در محل زندگی خود بهره مند شوند و اینترنت روستایی این امکان را فراهم می کند. روستاییان باید خدمات مورد نیاز خود را برای ارتقای سطح زندگی و پیشرفت علمی فرزندانشان از اینترنت دریافت کنند. در صورتی که هدفگذاری دولت این بوده است که علاوه بر انتقال اینترنت خدمات نیز به روستاها منتقل شود در حقیقت انتقال اینترنت به روستاها بخشی از شبکه ملی ارتباطات است.

باوجود مخالفت ها برای اتصال روستا ها به اینترنت، به دستور رئیس جمهوری اینترنت به روستاها رفت. به طوری که با آغاز وزارت دولت یازدهم تنها اندکی از روستاها به اینترنت متصل بودند که با اقدام وزارت ارتباطات در سال 93، 8 هزار روستا به اینترنت متصل شدند و برنامه ریزی برای اتصال 25 هزار روستا در سال 94 کلید خورد. اما آمار و ارقام چه می گویند؟ در ابتدای دولت یازدهم 4 هزار و 500 روستا مجهز به خطوط تلفن همراه بودند اما امروز 34 هزار و 90 روستا تلفن همراه دارند. اگر متوسط سالانه را مد نظر قرار دهیم، متوسط اتصال روستاها تا قبل از دولت یازدهم حدود 900 روستا در سال بوده اما در دولت یازدهم و دوازدهم این رقم به 4 هزار و 931 روستا رسیده است،

به عبارت دیگر این رقم در حدود 5 برابر افزایش داشته است. در ابتدای دولت یازدهم عدد اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات صفر بوده یعنی هیچ روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل نبوده است اما در ابتدای دولت دوازدهم این عدد به 18 هزار و 100 روستا رسیده و امروز 30 هزار و 999 روستا، یعنی بالغ بر 78 درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.اتصال 19 هزار و 250 مدرسه روستایی به شبکه ملی اطلاعات را از تأثیرات توسعه این فناوری در کشور است و تا امروز تنها 3 هزار و 825 روستا باقی مانده است. اتصال مدارس روستایی به شبکه ملی اطلاعات موجب بهره گیری از آموزش الکترونیکی می شود. همچنین این اتصال برای تمامی ثبت نام ها و فرآیندهایی که وزارتخانه ها اعلام می کنند و تدریس مورد استفاده است. به عبارتی در دوره دولت تدبیر و امید در هر هفته 109 روستا تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفتند و 98 روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند. گفتنی است هیچ دولتی به اندازه دولت های یازدهم و دوازدهم به توسعه ارتباطات روستایی توجه نداشته است. به طوری که فقط در 6 ماهه نخست دولت های دوازدهم با دستور ویژه وزیر ارتباطات تمام شهرهای کشور به نسل های 3 و 4 متصل شدند و سپس عزم در وزارتخانه جزم شد که این تکنولوژی به روستاها نیز برده شود و به همین علت در مدت سه سال پهنای باند که تنها در 32 درصد از روستاها اجرا شده بود، به 95 درصد رسید و این یعنی برگ زرینی در این دولت.

منبع: ایران آنلاین

به "تا پایان دولت 100 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا پایان دولت 100 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید