مرکز جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه علامه طباطبایی راه اندازی می گردد

به گزارش وبلاگ سایه، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کوشش می کنیم با گرفتن دانشجویان خارجی، هم توان علمی و فرهنگی خود را به نمایش بگذاریم و هم اینکه دانشگاه را در شاخص ها و استاندارد های بین المللی مطرح کنیم.

مرکز جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه علامه طباطبایی راه اندازی می گردد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگراری دانشجو، علی آدمی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن بیان این مطلب اضافه نمود: معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی مطابق با سند منظره راهبردی دانشگاه از سال 1401 تا 1405، برنامه تحول و تعالی آموزش را تدوین و به مرحله انجام رسانده است. باید ارزش گذاری دوباره ای در رابطه با حوزه علوم انسانی انجام گردد و این حوزه را ارتقا دهیم تا دانش آموزان و دانشجویان مستعد و برتر، رشته های علوم انسانی و دانشگاه علامه طباطبایی را به عنوان مرجع علوم انسانی انتخاب نمایند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبرد های معاونت آموزشی برای تحول در علوم انسانی توجه به کیفی سازی آموزش است، بیان نمود: همه فرآیندها، دستورالعمل ها و اقدامات معاونت آموزشی باید بر اساس کیفی سازی تنظیم گردد و از رشد کمی و مسائلی که ما را از موضوعات کیفی دور می نماید، پرهیز کنیم.

به گفته آدمی، کیفی سازی علوم انسانی برای کشور و به ویژه دانشگاه علامه طباطبایی بسیار مهم است. با توجه به اینکه ماموریت های مختلف نسل های دانشگاهی در دنیا که از انتقال آموزش و تجربه آغاز می گردد و به فراوری علم، ارتقا و شکافتن مرز های دانش، کارآفرینی و ارتباط با صنعت و جامعه می رسد، تحول در علوم انسانی و کیفی سازی آموزش باید به گونه ای انجام گردد که بتواند همزمان همه این بخش ها را در دل خود جای دهد.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دو اقدام مهم باید در حوزه تحول و تعالی آموزش انجام گردد. نخست توجه به جایگاه آموزش در فضای بین المللی کنونی به عنوان یک فضای رقابتی است. با نگاهی به سازمان های یاددهنده و یادگیرنده و مقایسه با دهه های پیشین، متوجه می شویم، امروزه دانشگاه تنها مرجع یاددهنده نیست.

وی تاکید نمود: بنابراین لزوم اجرای آخرین روش ها، تکنیک ها و مدل های آموزش در دانشگاه به وسیله استادان احساس می گردد که این امر نیازمند برگزاری دوره های بازآموزی و صلاحیت مدرسی برای استادان است. به همین منظور در کوشش هستیم مرکز توسعه صلاحیت های حرفه ای استادان را در سال 1401 ایجاد کنیم. یکی از وظایف این مرکز مجهز کردن استادان به تکنیک ها و روش های آموزشی برای امکان رقابت با سایر سازمان ها، نهاد ها و دستگاه هایی است که متولی آموزش در دنیا امروز شده اند.

آدمی اضافه نمود: اقدام دیگر این است که باید هدف از آموزش و هدف از علم را معین و به وسیله دانشگاه و آموزش هایی که در دانشگاه داده می گردد، انتظارات جامعه را برآورده کنیم. یعنی باید آمایش رشته و آمایش دانشجویی را به گونه ای تنظیم کنیم که از این طریق، بیشتر انتظاراتی را که جامعه، صنعت و دستگاه حکمرانی کشور از دانشگاه دارد را تامین کنیم. امروز بخشی از مأموریت دانشگاه ها، حل مسائل کشور است. دانشگاه ها باید بتوانند مسائل اجتماعی و مالی را شناسایی، تبیین و حل نمایند که این امر مهم لزوم تحول و تعالی آموزش را طلب می نماید.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه کیفی سازی توجه به ساختار های آموزش و فرآیند های آموزش است، گفت: باید همه فرآیند ها و خدمات آموزشی دانشگاه را به سمت کیفی شدن سوق دهیم. کمی بودن فضای آموزشی می تواند هم فشار زیادی به استادان و دانشجویان وارد کند و هم نمی توانیم از فضای آموزشی بهره کافی را ببریم و بعلاوه باعث می گردد بسیاری از استاندارد ها و رویه های منطقی و معمول در دانشگاه نادیده گرفته گردد.

وی با اعلام اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه کیفی شدن آموزش در دانشگاه علامه طباطبایی، ارتقاء و اصلاح جایگاه نظام کیفی سنجش و پذیرش دانشجو به ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی است، اضافه نمود: بعلاوه بالا بردن کیفیت و معین شاخص های نو در حوزه سنجش و ارزشیابی در سطح دانشگاه در حوزه معاونت آموزشی یکی دیگر از گام های کیفی شدن آموزش است.

به گفته آدمی، باید نقاط آسیب و نقاط ضعف خود را به وسیله دریافت بازخورد از قسمت های مختلف شناسایی و اصلاح کنیم. به طور مثال شاخص هایی که از لحاظ ساختاری در حوزه ارتقای استادان وجود دارد باعث شده است که بسیاری از وقت آن ها به جای اینکه صرف شاگرد پروری، نخبه پروری و مرجعیت استادی بگذرد، برای نوشتن مقالات و کتاب های متعدد که در آیین نامه ارتقا آمده است صرف می گردد.

آدمی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم در حوزه کیفی سازی، توجه به دانشجویان استعداد درخشان و نخبه است. این دانشجویان به عنوان سرمایه های بزرگ انسانی داخل دانشگاه هستند؛ بنابراین کوشش می کنیم امکانات رفاهی، آموزشی و دانشجویی را برای این افراد بهینه تر کنیم تا دانشگاه علامه طباطبایی نخستین انتخاب دانشجویان نخبه و استعداد درخشان در حوزه علوم انسانی باشد.

وی با اشاره به سهم معاونت آموزشی در موضوع بین المللی سازی و برند سازی دانشگاه، بیان نمود: یکی از مهم ترین برنامه ها در سال 1401 که در سال های بعد نیز تداوم خواهد داشت، راه اندازی مرکز جذب دانشجویان خارجی در داخل دانشگاه است. کوشش نموده ایم با همکاری چندین مجموعه خارج از دانشگاه و نیز با توجه به ظرفیت فوق العاده ای که در میان استادان ما وجود دارد این مرکز را به طور مستقل راه اندازی کنیم و با گرفتن دانشجویان خارجی، هم توان علمی و فرهنگی خود را به نمایش بگذاریم و هم اینکه دانشگاه را در شاخص ها و استاندارد های بین المللی مطرح کنیم تا ضریب بین المللی دانشگاه در این حوزه افزایش پیدا کند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی بعلاوه به مرکز خدمات الکترونیک و مجازی دانشگاه اشاره نمود و گفت: این مرکز باید همانند گذشته با قدرت به کار خود ادامه دهد. این بستر شکل گرفته است که برای تعامل با دنیای بین الملل و دانشگاه های سطح اول دنیا بستر بسیار مناسبی است. بعلاوه می توان بسیاری از همایش ها، جلسات و سمینار ها را به وسیله فضای مجازی با حضور استادان و دانشگاه های دیگر برگزار کرد. دانشگاه میخواهد بخشی از فضای آموزش کنونی را به آموزش مجازی اختصاص دهد.

وی در سرانجام تاکید نمود: بعلاوه این نوید به دانشجویان داده می گردد که بسیاری از خدمات آموزشی در امسال به صورت الکترونیکی خواهد بود و دانشجویان می توانند بدون پیگیری حضوری، در کوتاه ترین زمان و وقت ممکن و بدون اینکه هزینه زیادی را پرداخت نمایند از همه خدمات آموزشی دانشگاه استفاده نمایند. زیرساخت الکترونیکی و فضای مجازی دانشگاه را تقویت می کنیم تا هم در حوزه خدمات و هم در حوزه آموزش و با تمام قدرت و ظرفیت به ارائه خدمات بپردازیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مرکز جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه علامه طباطبایی راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه علامه طباطبایی راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید