اجرای طرح بن ، بروجن و برداشت سه برابری آب از زاینده رود

به گزارش وبلاگ سایه، خبرنگاران/اصفهان یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتراض نمایندگان این است که بیش از میزان مصوب شده در طرح بن - بروجن بارگذاری انجام می گردد و ظاهراً سه برابر احتیاج مصرفی از زاینده رود آب برداشت می گردد.

اجرای طرح بن ، بروجن و برداشت سه برابری آب از زاینده رود

حسین محمد صالحی در گفت وگو با وبلاگ سایه درباره این موضوع که در لایحه بودجه 1401 هیچ ردیف بودجه ای برای احیای رودخانه زاینده رود تخصیص نیافته است، اظهار کرد: ظاهراً این موضوع صحت دارد و موضوعات مربوط به آن باید در کمیسیون کشاورزی آنالیز گردد و نمایندگان پیشنهادهای خود را در کمیسیون کشاورزی قبل از اینکه لایحه بودجه به صحن بیاید مطرح نمایند تا اگر اصلاحاتی ضروری است، انجام گردد.

وی اضافه نمود: اگر نمایندگان در کمیسیون کشاورزی به این نتیجه رسیدند که اصلاحاتی در این باره باید انجام دهند و بودجه خاصی برای احیای زاینده رود در نظر بگیرند این امکان وجود دارد که هنگام تصویب بودجه در مجلس آن را اصلاح نمایند.

نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس توضیح داد: معتقدم اگر به جای تصویب بودجه برای احیای زاینده رود روی موضوعاتی مانند آبخیزداری، تغییر الگوی کشت و آبیاری تحت فشار کار کنیم نتیجه بهتری حاصل می گردد. بنابراین باید اعتبار بیشتری برای این موارد اختصاص یابد تا مصرف آب کمتر گردد.

محمد صالحی در پاسخ به این سؤال که طبق مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب هرگونه بارگذاری نو روی رودخانه زاینده رود ممنوع است، اما آیا طرح بِن - بروجن این موضوع را نقض نمی کند، گفت: طبق مصوبات این شورا بارگذاری برای تأمین آب شرب ممنوع نیست و اولویت، تأمین آب شرب است. در حال حاضر طرح بن- بروجن به منظور انتقال آب شرب است، اما اگر بیش از حد مجاز این بارگذاری انجام گردد، ممنوع است. اعتراض نمایندگان نیز به همین موضوع است که بیش از اندازه مصوب شده در طرح بن - بروجن بارگذاری انجام می گردد و ظاهراً سه برابر احتیاج مصرفی از زاینده رود آب برداشت می گردد.

وی اضافه نمود: در کل اگر بحث تأمین آب شرب باشد مصوبات شورای عالی آب نمی تواند مانعی برای این موضوع گردد، اما اگر بیش از حد احتیاج آب برداشت گردد، ممنوع است.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: وقتی آبی پشت سد نیست و اندازه آن بسیار کم است چه کار مؤثری برای احیای زاینده رود می توان انجام داد، مگر اینکه بحث پروژه انتقال آب از خلیج فارس عملی و یا مصرف آب به خوبی مدیریت گردد. برای مثال صنایع نو نباید راه اندازی گردد و تعداد صنایع آب بر کاهش یابد و از پساب استفاده نمایند. اگر این موارد عملیاتی نگردد گزینه دیگری نمی تواند به احیای زاینده رود یاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اجرای طرح بن ، بروجن و برداشت سه برابری آب از زاینده رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح بن ، بروجن و برداشت سه برابری آب از زاینده رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید