23 غذا با خاصیت انرژی زایی فوری

به گزارش وبلاگ سایه، وقتی برنامه زندگیتان شلوغ است و شما به یک خوراکی انرژی زا احتیاج دارید نباید فراموش کنید غذا های سالم زیادی هستند که در کوتاه ترین زمان انرژی شما را افزایش می دهند از جمله 23 غذایی که در ادامه درباره آن ها می خوانید.

23 غذا با خاصیت انرژی زایی فوری

وبلاگ سایه| سبک زندگی ما به طور فزاینده ای شلوغ شده و ظاهراً لیست انجام کار های ما بی سرانجام است. توجه کردن به جریان مداوم موضوعاتی که احتیاجمند توجه ما هستند باعث ایجاد استرس و خستگی می گردد و این احساسات به طور جدی بهره وری ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش وبلاگ سایه؛ با این که در چنین شرایطی یاری گرفتن از نوشیدنی های انرژی زایِ شیرین راه چاره آسانی است، اما غذا های سالم زیادی هم هستند که با مصرف آن ها انرژی شما به سرعت بالا می رود. فقط کافیست آن ها را بشناسید و برترین آن ها را برای خودتان انتخاب کنید.

در این مطلب، لیستی از 23 غذای انرژی زا را تهیه نموده ایم که نه تنها در کوتاه ترین زمان به شما انرژی می دهند بلکه برای نگه داشتن سلامت و هشیاری بدن شما در تمام طول روز مواد مغذی ضروری را به بدنتان می رسانند. اگر تردید دارید در لیست بعدی خریدتان چه اقلامی را بگنجانید، این مقاله به شما ایده های خوبی می دهد.

1. آب

بگذارید این لیست را با ملکه تمام نوشیدنی ها شروع کنیم، یعنی آب! بار دیگر که احساس خستگی و تنبلی کردید یک لیوان بزرگ آب بنوشید! اگر سطوح انرژی شما به رغم عادت های خواب و غذای سالمی که دارید همچنان پایین است این احتمال وجود دارد که شما برای سالم نگه داشتن کارکرد بدنتان آب کافی نمی خورید.

متاسفانه کم آب شدن بدن می تواند سبب بروز خستگی و سردرد گردد، پس اگر می خواهید از شر این خستگی ها خلاص شوید، مقدار مصرف آب روزانه تان را بالا ببرید.

2. قهوه

آیا شما از آن دسته از افراد هستید که نمی توانید روزتان را بدون قهوه مورد علاقه تان شروع کنید؟ قهوه یکی از نوشیدنی هایی است که به سرعت انرژی بدن را بالا می برد و این همه به لطف یک ترکیب معجزه آسا به نام کافئین است.

کافئین رایج ترین ماده روان گردانِ مورد استفاده در دنیاست. این ماده هم بدن و هم فکر را بیدار و هشیار نگه می دارد. کافئین سرشار از آنتی اکسیدان های مهم و متعددی مانند اسید های هیدروسینامیک و پلی فنول هاست که در بازیابی انرژی به وسیله مبارزه با استرس اکسیداتیو در سلول ها به بدن یاری می نمایند؛ بنابراین صرف نظر از اینکه چه نوعی از این معجون جادویی را ترجیح می دهید، بدانید که چیزی بیش از یک تقویت نماینده انرژی است.

3. نعناع فلفلی

ترکیبات طبیعی موجود در چای نعناع می تواند به بدن انرژی دهد، خستگی را برطرف کند و تمرکز و هشیاری را بالا ببرد. گرچه حاوی هیچ ماده روان گردانی مانند کافئین نیست، کاملاً محرک است. چای نعناع فلفلی را هم می توانید به تنهایی به عنوان یک نوشیدنی سبک و نیروبخش بنوشید و هم می توانید آن را در ترکیب با نوشیدنی های گیاهی دیگر مصرف کنید تا انرژی بیشتری بگیرید.

در طب سنتی توصیه می گردد چای نعناع را به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کنید تا در اثر آزاد شدن اجزای آن بتوانید آرامش بگیرید و به خواب بروید، اما اگر مدت دم کشیدن 5 دقیقه باشد شما را هشیار و متمرکز نگه می دارد.

4. نوشیدنی های انرژی زای طبیعی

اگر اهل نوشیدن قهوه نیستید، اما بدن شما روزانه احتیاج به کافئین دارد پس نوشیدنی های انرژی زای طبیعی برترین راه چاره برای بالا بردن سطح انرژی شماست. این نوشیدنی ها که سرشار از کافئین گیاهی هستند و معمولاً قند و کالری کمی دارند، تمرکز را بالا می برند. بعضی از معروف ترین این نوشیدنی ها آب هویج، آب نارگیل، چای سبز، چای ماچا و یربا ماته هستند. این نوشیدنی ها علاوه بر سطوح نسبتاً بالایی از کافئین، حاوی آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند فلاونوئید ها و اسید های فنولیک هستند که با رادیکال های آزاد، التهاب و آسیب سلولی مبارزه می نمایند.

5. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی ابرغذاست، چون سرشار از چربی های سالم، پروتئین و فیبر است که گرسنگی را از بین می برد و سطوح قند خون را ثابت نگه می دارد. این ماده غذایی کربوهیدرات هم دارد که به انرژی تبدیل می گردد. بد نیست قبل از رفتن به باشگاه یک قاشق کره بادام زمینی بخورید تا نتیجه آن را در عملکرتان ببینید.

6. ماهی چرب

این غذای مغز که شامل ماهی سالمون، تن و ساردین می گردد گزینه های عالی انرژی بخشی برای ناهار یا شام هستند. ماهی چرب منبع سالم پروتئین و ویتامین ب است که نقش مهمی در تبدیل غذا به انرژی دارد. این ماهی های چرب اسید های چرب امگا 3 زیادی دارند. امگا 3 تورم را که عامل اصلی فرسودگی شغلی و خستگی است کاهش می دهد.

7. ماست یونانی

ماست یونانی کربوهیدرات های ساده ای مانند لاکتوز و گالاکتوز دارد که هنگام خستگی فوراً به بدن انرژی می دهند، حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتئین های سالم است که سوخت و ساز را تقویت می نماید، منبع خوب کلسیم است که برای سلامت استخوان ها ضروریست و غنی از ویتامین های ب 6 و ب 12 است که نقش مهمی در تبدیل غذا به سوخت برای سلول های ما دارند.

8. ادامامه(سویای سبز)

سویای سبز و نارسِ داخل غلاف را ادامامه می گویند که در حال حاضر محبوب ترین منبع پروتئین و انرژی به ویژه میان گیاه خواران است. این میان وعده کالری کم، اما کربوهیدرات، فیبر، اسید فولیک، منگنز، ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دارد.

اسید فولیک در ترکیب با آهن انرژی را بالا می برد و با خستگی مبارزه می نماید. منگنز نیز با یاری به بدن در تجزیه کربوهیدرات ها و چربی ها به جذب بهتر انرژی یاری می نماید. ادامامه سطوح قند خون را تنظیم نموده و به حفظ انرژی شما برای مدت طولانی تری یاری می نماید.

9. نان سبوس دار

یک برش نان سبوس دار حدود 70 کالری دارد که بیشتر به شکل کربوهیدرات است. بدن کربوهیدرات ها را سریع تجزیه می نماید در نتیجه شما سریع انرژی می گیرید. نان سبوس دار یک کربوهیدرات پیچیده است که به انرژی اجازه آزادسازیِ آرام و پیوسته می دهد درنتیجه در طول روز زمان طولانی تری انرژی خواهید داشت.

10. آووکادو

آووکادو به معنای واقعی کلمه دستاورد ممتاز طبیعت است، یک غذای پرچرب سرشار از فیبر های سالم، آنتی اکسیدان های قدرتمند و ویتامین های ب. سطوح بالای اسید های چرب آووکادو به جذب مواد مغذی و حفظ انرژی در تمام طول روز یاری می نماید. آووکادو مناسب قلب و کاهش وزن است.

11. سیب

یک سیب در روز گرسنگی را از بین می برد! سیب قهرمان همه فن حریفی غنی از ویتامین ها، فیبر و کربوهیدرات هاییست که منابع اصلی سوخت برای بدن و مغز هستند. جایگاه سیب در نمایه قند خون پایین است پس سبب افزایش قند خون نمی گردد. افزون بر این، سیب پر از آنتی اکسیدان هاییست که طبق مطالعات متعدد می توانند فرایند هضم کربوهیدرات را کند نمایند درنتیجه خاصیت انرژی بلندمدت آن را طولانی می نمایند.

12. اسفناج

سبزیجات پربرگ و سبزرنگِ بسیار مغذی از قبیل اسفناج و کلم پیچ حاوی مقادیر بسیار زیادی ویتامین کا (عالی برای استخوان ها)، لوتئین (تقویت بینایی) و البته آهن هستند. کمبود آهن یکی از دلایل اصلی خستگی مزمن است. سبزیجات پربرگ می توانند کمبود ذخائر آهن بدن را جبران نمایند و برای جذب بهتر آهن اندکی ویتامین سی اضافه نمایند.

13. شکلات تلخ

شکلات تلخ تقویت نماینده عالی انرژی است. قند کمی دارد بنابراین انرژی طولانی مدتی به شما می دهد. هنگام خرید شکلات تلخ نوع 75 درصد به بالا را انتخاب کنید تا از آنتی اکسیدان هایی از قبیل فلاوِنوئید ها بهره مند شوید که ماندگاری انرژی را بالا می برند.

14. بلغور جو دوسر

قدرت بلغور جو دوسر در فیبر بالا و پروتئین آن است که گرسنگی را برطرف می نماید و سطوح انرژی را در طول روز بالا نگه می دارد، حاوی مقادیر مناسبی ویتامین ب، آهن و منگنز است که به فرایند های فراوری انرژی بدن یاری می نماید. نکته ای که باید رعایت کنید این است که از بسته های بلغور جودوسر فوری شرکت ها که سرشار از شکر و نمک است استفاده نکنید. می توانید میوه های خشک را به ترکیب بلغور جو دوسر اضافه کنید.

15. میوه های خشک

میوه های خشکِ کرنبِری، گیلاس و گوجی بری و میوه های دیگر منابع فوری انرژی، سرشار از ریزمغذی ها، فیبر و آنتی اکسیدان ها و ویتامین دی هستند که راه انرژی را به سوی عضلات باز می نمایند.

16. آجیل

بادام، گردو، فندق، پسته و آجیل های دیگر به خاطر کالری بالایی که دارند و انرژی زیادی که به بدن می دهند معروفند. افزون بر این، سرشار از کلسیم، منیزیم، آهن، اسید های چرب سالم و آنتی اکسیدان هایی هستند که به برطرف التهاب و سلامت کلی سلولی یاری می نمایند. این ترکیب قدرتمند از مواد مغذی انرژی موثر و بادوامی به بدن می دهد. آجیل به همراه میوه ها و دانه های خشک یک ترکیب خوراکی عالیست.

17. تخم مرغ

تخم مرغ یکی از برترین غذا های انرژی زاست و هیچ لیست ابرغذایی بدون آن کامل نمی گردد. تخم مرغ حاوی مواد مغذی مهمی مانند فولات، تیامین و ویتامین های ب است، عناصر ضروری برای تبدیل غذا به انرژی پایدار. لوسین موجود در تخم مرغ هم محرکِ فراوری انرژی در سلول هاست. ویژگی دیگر تخم مرغ دارا بودن حدود 6 گرم پروتئین کامل است که به حفظ توده عضلانی یاری می نماید.

18. موز

موز نه تنها شیرین و خوشمزه است، بلکه ابرمیوه ایست که انرژی بدن را به سرعت بالا می برد. موز حاوی مقادیر بالایی پتاسیم، فیبر و ویتامین ب 6 است که عملکرد ماهیچه ها را تقویت می نماید، همین طور منبع عالی کربوهیدرات های پیچیده ایست که به آهستگی هضم می شوند و منجر به انرژی پایدارتری می شوند.

19. سیب زمینی شیرین

اگر در پی یک منبع سالم و در عین حال سیرنماینده از فیبر و کربوهیدرات هستید سیب زمینی شیرین از برترین گزینه هاست. مقدار بالای کربوهیدرات های پیچیده موجود در سیب زمینی شیرین انرژی طولانی مدتی به بدن می دهد و گرسنگی را کنترل می نماید. مزیت دیگر این ماده غذایی خوشمزه دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین آ و منگنز است که مواد مغذی را برای فراوری سریع انرژی تجزیه می نماید.

20. برنج قهوه ای

برنج قهوه ای برنج سبوس دار است یعنی کمتر فرآوری شده و انرژی زا! سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است و دقیقاً به همین علت در مقیاس ارزش غذایی رتبه بالاتری دارد. نبودِ سبوس در برنج سفید یعنی هضم سریع تر و افزایش سطح قند و انرژی و افت اجتناب ناپذیر انرژی پس از خوردن، برخلاف برنج قهوه ای! برنج قهوه ای هم مانند سیب زمینی شیرین و جو دوسر غنی از منگنز است که سبب تبدیل سریع تر و کارآمدترِ غذا به انرژی می گردد.

21. پرتقال

این میوه سرشار از ویتامین سی است، یک آنتی اکسیدان قوی که استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهد و جلوی خستگی را می گیرد. بر اساس مطالعات صورت گرفته سطوح بالای ویتامین سی در بدن خلق و خو را بهتر می نماید و احتمال عصبانی شدن، افسردگی و گیجی را کاهش می دهد.

22. چای سبز

چای سبز منبع عالی کافئین است و به عنوان یک ترکیب روانگردان می تواند انرژی را بالا ببرد و هشیاری و تمرکز را بیشتر کند، اما می تواند باعث عصبی شدن و تشدید اضطراب هم بگردد. اینجا جاییست که تیانین وارد می گردد: این ماده اثرات منفی کافئین را خنثی می نماید و انرژی را به آرامی بالا می برد.

23. عسل

همه ما از مزایای شهد زنبور عسل شنیده ایم، اما واقع بینانه که بنگریم، وقتی صحبت از انرژی پایدار می گردد عسل یاری زیادی نمی نماید. با این حال، این قدرت را دارد که شما را در یک چشم بهم زدن از رخوت ساعت 3 بعد از ظهر بیرون بیاورد. برای طولانی تر کردن این اثر یک قاشق عسل را به ماست یونانی اضافه کنید، اندکی آجیل و دانه به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

منبع: Lifehack

منبع: فرادید

به "23 غذا با خاصیت انرژی زایی فوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "23 غذا با خاصیت انرژی زایی فوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید