کرونا تعداد گرسنگان دنیا را افزایش داد

به گزارش وبلاگ سایه، مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی دو سال اخیر با افزایش فقر غذایی در دنیا، پاندمی کرونا بر تعداد گرسنگان افزوده است.

کرونا تعداد گرسنگان دنیا را افزایش داد

به گزارش گروه مالی وبلاگ سایه، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسکندر زند، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و دبیر سند ملی امنیت غذایی کشور امروز در حاشیه دومین روز از چهل و نهمین نشست کمیته امنیت دنیای غذا سازمان ملل متحد که به صورت مجازی در حال برگزاری است، گفت: بر اساس گزارش ها، طی سال های قبل از 2019 فقر غذایی در دنیا رو به کاهش بود، اما از حدود دو سال پیش فقر غذایی فرایند افزایشی را نشان می دهد.

او اضافه کرد: شیوع پاندمی کرونا، تغییرات اقلیمی، کاهش تنوع زیستی و افزایش آلاینده ها از عوامل اصلی افزایش فقر غذایی در دنیا اعلام شده است.

زند ادامه داد: بر اساس گزارش هایی که در این نشست تا به امروز ارائه شده، شرایط امنیت غذایی در دنیا بدتر شده است به طوری که در حال حاضر حدود 3 میلیارد نفر از جمعیت دنیا، شرایط امنیت غذایی مطلوبی ندارند، 800 هزار نفر دچار فقر غذایی اند و 2 میلیارد نفر هم شرایط غذایی شان مطلوب نیست و گزینه غذایی محدودی دارند و حق انتخاب ندارند.

به گفته این مقام مسئول، چهار عامل پاندمی کرونا، تغییرات آب و هوایی، زوال تنوع زیستی و آلودگی ها، امنیت غذایی در دنیا را با چالش جدی روبرو نموده است.

او گفت: پاندمی کرونا موجب شده کشورهایی که شرایط غذایی خوبی دارند، یاری های غذایی و صادرات غذایی شان کم گردد.

زند ادامه داد: از سوی دیگر کشاورزان خرد بیشتر در معرض تغییرات اقلیمی و تنش های محیطی قرار دارند و این موضوع بر فراوری غذا تاثیر می گذارد.

نماینده ایران در چهل و نهمین نشست مجازی کمیته امنیت دنیای غذا سازمان ملل متحد گفت: کشاورزان بزرگ می توانند تنش های اقلیمی و ریسک های محیطی را تحمل نمایند، اما کشاورزان خرد آسیب پذیرند.

او درباره اینکه در شرایط فعلی شرایط امنیت غذایی در ایران چگونه است، گفت: بر اساس آمار سال 98 شرایط امنیت غذایی در کشور به گونه ای بود که 80 درصد کالری و بیش از 80 درصد پروتئین مورد احتیاج مردم را تامین می کردیم، اما در سال گذشته به علت شرایط شدید خشکسالی، امنیت غذایی، بیشتر آسیب دید.

دبیر سند ملی امنیت غذایی کشور با بیان اینکه در سال 98 حدود 21 تا 22 میلیون تن واردات محصولات کشاورزی داشتیم، گفت: پیش بینی می گردد سال جاری به علت خشکسالی گسترده و کم آبی و تاثیر آن بر فراوری داخلی، واردات محصولات کشاورزی به حدود 30 میلیون تن برسد.

او اضافه کرد: آسیب پذیری کشور ما از تغییرات اقلیمی بالا است و این مساله بر امنیت غذایی تاثیر می گذارد.

برپایه این گزارش، چهل و نهمین نشست کمیته امنیت دنیای غذا سازمان ملل متحد با هدف ارائه گزارش کشورها از شرایط امنیت غذایی دنیا در سال 2021، چالش های پیش رو و چگونگی کاهش ناامنی غذایی به وسیله سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) از 19 مهر شروع و تا 22 مهر به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.

در روز نخست این نشست، آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، کیو دانگیو مدیرکل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی، مدیر اجرایی برنامه دنیای غذا و بعضی از صاحب نظران دانشگاهی و وزرای کشورها در حوزه امنیت غذایی سخنرانی کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کرونا تعداد گرسنگان دنیا را افزایش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا تعداد گرسنگان دنیا را افزایش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید