لذیذترین غذاهای محلی دزفول که در سفر به این منطقه باید امتحان کرد!

به گزارش وبلاگ سایه، غذاهای محلی دزفول یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایران است و هر مسافری که به این شهر سفر می نماید محال یک یا چند غذای محلی را نوش جان نکند. در این مقاله خبرنگاران به معرفی غذاهای محلی دزفول می پردازد تا اگر قصد سفر به این شهر را داشتید غذاهای محلی خوشمزه آن را بشناسید و براساس ذائقه خودتان یک یا چند مورد را امتحان کنید. امروزه شکم گردی بخش مجذوب کننده هر سفری است و هیچ مسافری از این بخش غافل نمی گردد.

لذیذترین غذاهای محلی دزفول که در سفر به این منطقه باید امتحان کرد!

صندلی سلطون یا برونی

یکی از غذاهای محلی دزفول، صندلی سلطون یا برونی است. مواد اصلی این غذا باقلا، لیموعمانی، زردچوبه و فلفل است و با نان سرو می گردد. باقالی ها را در ابتدا خیس می نمایند و سپس پوست باقالی را از باقالی جدا می نماید و با پیاز تفت می دهند بعد به آن سیر را اضافه می نمایند، سپس آشپز آب و ادویه های مختلف را به غذا اضافه می نماید و با حرارت کم مواد پخته می شوند، سپس آن را می کوبند و در بشقاب قرار می دهند. این غذا یکی از غذاهای محلی شهر دزفول است و برای کسانی که گیاه خوار هستند بسیار مناسب است.

حمیس توله

یکی دیگر از غذاهای محلی دزفول حمیس توله است که هواداران بی شماری هم دارد. این غذا هم کاملا گیاهی است و یک گزینه مناسب برای گیاه خواران به شمار می رود. توله یک نوع گیاهی است که در کوه های زاگرس در شرق دزفول رویش دارد و از گیاهان بومی منطقه دزفول به شمار میرود. ساکنان دزفول این گیاه را در اردیبهشت می چینند و خشک می نمایند. گیاه تازه توله را می گذارند در آب بجوشد، هنگامی که توله پخت به آن پیاز را اضافه می نمایند و تف می دهند، سپس انار و یا رب انار آن را به آن اضافه می نمایند و ادویه های مختلف جنوبی را در آن می ریزند. و پس از بیست دقیقه حرارت این غذا پخته می گردد. این غذا را با نان یا برنج سرو می نمایند و یکی از خوشمزه ترین غذاهای دزفول است.

ماسووا

ماسووا یکی دیگر از غذاهای محلی دزفول است که در بین اهالی شهر هم پرهوادارهست. این غذا از گوشت، نخود، برنج، شوید، شمبلیله و ماست تهیه می گردد. ابتدا نخود و گوشت را باهم می پزند و بعد برنج را به گوشت و نخود پخته شده اضافه می نمایند. پس از آماده شدن مواد آن را می کوبند و بعد شبیلیه و شوید را به آن اضافه می نمایند و سپس مقداری ماست چکیده را بر روی این مواد این غذا می ریزند و آرام آرام هم می زنند و دوباره روی حرارت کم می گذارند تا بپزد هنگامی که پخته شد سیر پیاز سرخ شده را برای تزیین به روی آن اضافه می نمایند. این غذاها هم از غذاهای خوشمزه شهرستان دزفول است که طعم لذیذی را دارد.

آش ارده

آش ارده یک غذای مخصوص دزفول است. مواد این غذا از برنج، ماش، شیرکنجد، ارده است. برنج و ماج را می پزند و بعد که پخته شد در سینی بزرگی می ریزند و به آن ارده را اضافه می نمایند و آرام آرام مواد داخل غذا را هم میزنند. این غذا معمولا با شیره خرما سرو می گردد. غذای آش ارده فوق العاده گرم است و این غذا برای کسانی که از بیماری های روماتیسمی رنج می برند بسیار مفید است. آش ارده یکی از غذاهای محلی دزفول است که کم تر در بین گردشگرها شناخته شده است.

شلی ارده

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه دزفول شلی ارده است. شلی ارده در واقع یک نوع آش محسوب می گردد. مواد این غذا از برگ چغندر، ماش، برنج، روغن، شیرکنجده یا ارده است. ابتدا چغندر را می پزنند، ماش و برنج هم را جداگانه می پزنند. برگ چغندر پخته شده را به ماش و برنج اضافه می نمایند و بر روی یک سینی می ریزند و سپس ارده را به آن اضافه می نمایند. این غذا بسیار مقوی است و از غذاهای گیاهی شهر دزفول است. غذاهای محلی دزفول بسیار متنوع است و شلی ارده یکی از غذاهای محبوب دزفولی ها است. شلی ارده به عنوان عصرانه هم سرو می گردد.

شوربا

از دیگر غذاهای محلی دزفول می توان شوربا را نام برد. شوربا شبیه سوپ مرغ است. گوشت های ریز مرغ را می پزنند و در داخل آب می ریزند، سپس کمی برنج، گوجه و سیب زمینی را به ترتیب به آن اضافه می نمایند، بعد از آن ادویه های خوشمزه به غذا اضافه می گردد. این غذا در فصل زمستان زیاد پخته می گردد و برای کسانی که سرما خورده اند غذای مقوی و خوشمزه ای به شمار میرود.

حریسه یا همان حلیم

یکی دیگر از غذاهای محلی دزفول، حریسه یا همان حلیم است. حریسه حلیم دزفولی بسیار معروفی است که بسیار مقوی است و در آن از چربی دمبه گوسفند استفاده می نمایند. برای این کار ابتدا گندم ها را خیس می نمایند، سپس آب گندم ها را خالی می نمایند و با گوشت و دمبه گندم را می پزنند. هنگامی که خوب در آب پخته شد و در اصطلاح مغز پخت شد، نمک را به آن اضافه می نمایند. سپس این حلیم را با گوشت کوب می کوبند و بروی آن دارچین و روغن دمبه را اضافه می نمایند. حریسه مخصوص دزفول است و در سفر به دزفول در یکی از رستوران های این شهر حتما یکبار آن را تجربه کنید.

قلیه ماهی

قلیه ماهی یکی دیگر از غذاهای محلی دزفول است که هوادارهای بی شماری هم دارد. این غذا در بوشهر و بندرعباس هم طبخ می گردد. برای پخت قلیه ماهی از سبزی های گشیز، شنبلیله و سیر استفاده می نمایند. ماهی را ابتدا با سیر تفت می دهند و در درون سبزی های نام برده شده می ریزند و سپس به آن آب اضافه می نمایند و بر روی حرارت قرار می دهند تا آن حسابی مغز و پخت گردد. جنوبی ادویه های خوشمزه را به قلیه ماهی اضافه می نمایند و یکی از مواد مهمی که این غذا را خوشمزه می نماید تمبر هندی است. افرادی که دوست دارند قلیه ماهی ترش مزه گردد تمبر هندی بیشتری اضافه می نمایند.

آن دسته از افراد که خیلی دوست ندارند ترش گردد تمبر هندی کمتری به غذا اضافه می نمایند. این خورشت که آماده شد آن را با برنج سرو می نمایند. این غذا یکی از محبوب ترین غذاهای شهرهای خوزستان است که طعم بسیار لذیذی هم دارد و می توانید در شهر دزفول به راحتی آن را تست کنید.

حشو غذای خوشمزه

حشو غذای خوشمزه دزفولی است که گردشگرهای بی شماری هوادار این غذا هستند. این غذا یک ماهی شکم پر با سبزی های معطر است که بسیار لذیذ است. ابتدا داخل ماهی را تمیز می نمایند و داخل آن سبزی های معطری مانند گشنیز و شنبلیله را می ریزند و بروی ماهی هم آب تمبر هندی و ادویه های مختلف را قرار می دهند و می گذارند ماهی آرام آرام پخته گردد. هنگامی که مغز پخت شد آن را با برنج سرو می نمایند. عداه ای هم تمام این مراحل را طی می نمایند و تمایل دارند ماهی را سرخ و یا کباب نمایند. حشو کبابی، قطعا خوشمزه تر است و مسافر ها بسیار این غذا را دوست دارند. این غذا یکی از مقوی ترین و خوشمزه ترین غذاهای دزفولی است.

امگشت

از دیگر غذاهای دزفول امگشت است. مواد اصلی این غذا هم ماهی، سبزی های معطر شوید و گشنیز ، نمک، کشمش ، پیاز و برنج است. ماهی را ابتدا آبپز می نمایند، سپس ماهی آبپز را در قطعات ریز خرد می نمایند و با سبزی های معطر و کشمش آن را تفت می دهند و سپس سرخ می نمایند. سرخ کردن این ماهی مهارت می خواهد. هنگامی قطعه های ماهی با سبزی های معطر و سیر سرخ شد، برنج را آبکش می نمایند و یک لایه برنج را داخل تابه می گذارند و یک لایه مواد ماهی را به آن اضافه می نمایند. سپس غذا را بر روی حرارت کم شعله می گذارند تا دم بکشد. امگشت یکی از غذاهای محلی دزفول است که بسیار لذیذ است و به راحتی در رستوران های دزفول می توانید آن را سفارش دهید.

کبه دزفولی

کبه غذای عربی است اما بسیاری از دزفولی ها مهارت بالایی در پخت کبه دارند. این غذا یکی از خوشمزه ترین غذاهای دزفول است. مواد لازم برای این غذا گوشت، جعفری خرد شده، گردو، نمک و زرد چوبه، برنج و فلفل است. در ابتدا برنج را کته می نمایند، سپس برنج کته را با چرخ گوشت چرخ می نمایند. بعد به صورت دایر مانند خمیر روی سینی پهن می نمایند و گوشت و گردو و را که با سبزی سرخ کردند داخل برنج می گذارند و خمیر برنج را جمع مینمایند. سپس خمیره های برنج گرد را که دارای محتویات گوشت پخته شده و سبزی معطر است را سرخ می نمایند و سپس غذا آماده می گردد. در رستوران های دزفول شما می توانید کبه دزفولی را به راحتی سفارش دهید.

جمع بندی درباره غذاهای دزفول

شکم گردی قسمت مجذوب کننده در هر سفری است. خوردن غذاهای محلی نه تنها دلپذیر است بلکه گردشگرها با خرید غذای محلی به اقتصاد جوامع محلی هم یاری می نمایند. جدا از آن هم مسافرها با تعداد غذاهای مختلف هر شهری آشنا می شوند. امروزه شکم گردی بسیار مهم است تا آنچه که گردشگری بر اساس غذا یک دهه است که به راه افتاده است. در سفر به دزفول غذاهای خوشمزه آن را نباید فراموش کنید و حتما یک یا چند مورد غذاهای محلی دزفول را نوش جان کنید. برخی از غذاها مانند حشو و انگشت را فقط می توانید در این شهر نوش جان کنید. شما اگر گیاه خوار هم باشید هیچ نگرانی نخواهید داشت و به راحتی غذاهای محلی گیاهی دزفول را می توانید سرو کنید. اگر تجربه خوردن هریک از غذاهای نام برده شده را را دارید نظرتان را برای مخاطب های وبلاگ سایه کامنت کنید.

منبع: الی گشت

به "لذیذترین غذاهای محلی دزفول که در سفر به این منطقه باید امتحان کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لذیذترین غذاهای محلی دزفول که در سفر به این منطقه باید امتحان کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید