فواید گیاه سنبل الطیب

به گزارش وبلاگ سایه، سنبل الطیب جزء گیاهانی است که به طور گسترده ای در نواحی مختلف کشت می گردد، گیاه سنبل الطیب فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد و دارای کاربردهای پزشکی مناسبی می باشد.با ما همراه باشید.

فواید گیاه سنبل الطیب آیا از بی خوابی یا خواب ناکافی و بی کیفیت رنج می برید؟ آیا می دانستید که از قرن دوم میلادی تا به امروز از گیاهی برای درمان بی خوابی، اضطراب و فشار عصبی استفاده می شود که سنبل الطیب (ریشه سنبل الطیب) نام دارد؟ شاید خودتان هم بدون آنکه متوجه بشوید، از این گیاه استفاده نموده باشید. زیرا سنبل الطیب در بسیاری از چای های مخلوط خواب آور وجود دارد. یاری به داشتن خواب آرام، تنها یکی از خواص سنبل الطیب است. زیرا این گیاه علاوه براین، آرام بخشی طبیعی بوده و موجب کاهش فشار خون می شود. همراه ما باشید، در ادامه این مطلب با خواص سنبل الطیب، طریقه مصرف و مضرات آن آشنا می شوید.

یاری به خواب راحتمطالعات نشان می دهند که سنبل الطیب زمان موردنیاز برای به خواب رفتن را کاهش داده و کیفیت خواب را ارتقا می دهد. بنابراین اگر نمی توانید بخوابید، شاید دوای دردتان همین گیاه باشد. برخلاف قرص خواب، سنبل الطیب عوارض جانبی کمی دارد و احتمال خواب آلودگی و خستگی صبحگاهی ناشی از مصرف سنبل الطیب بسیار کمتر است.

براساس یک آزمایش کور (آزمایش علمی که به شرکت نمایندگان اطلاعاتی که در نظرشان تأثیر داشته باشد، داده نمی شود) در مرکز سلامت فولینگ سوئد تأثیر سنبل الطیب در بهبود کیفیت خواب چشمگیر است. با مصرف سنبل الطیب 44٪ شرکت نمایندگان خواب عمیق و کامل داشتند و خواب 89٪ از شرکت نمایندگان بهبود یافت. بعلاوه هیچ عوارض جانبی ای در شرکت نمایندگان مشاهده نشد.

معمولا سنبل الطیب همراه با سایر گیاهان آرام بخش مانند رازک و فرنجمشک برای درمان بی خوابی استفاده می شود. براساس مطالعه ای که در مجله فیتومدیسن چاپ شد، شرایط خواب 81٪ بچه هایی که مسائل خفیف خواب داشتند، با مصرف مخلوط گیاهی سنبل الطیب و فرنجمشک بهبود چشمگیری داشت.

اما سنبل الطیب چگونه به خواب بهتر یاری می نماید؟ این گیاه محتوی یک ماده شیمیایی به نام لینارین است که خاصیت خواب آور دارد. بعلاوه عصاره آن می تواند با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز موجب خواب آلودگی شود. گاما آمینوبوتیریک اسید یک میانجی مهم در دستگاه عصبی مرکزی پستانداران است. مقادیر کافی آن می تواند تأثیر خواب آور داشته باشد و موجب آرامش دستگاه عصبی شود.

نتایج یک مطالعه درون کشتگاهی (آزمایش هایی که به جای جانداران زنده، بخشی از بدن آن ها مانند یاخته ها یا بافت هایشان را در محیط آزمایشگاهی کشت می دهند) نشان می دهد که عصاره سنبل الطیب می تواند موجب آزادسازی گاما آمینوبوتیریک اسید از پایانه های عصبی مغز شده و مانع از بازگشت گاما آمینوبوتیریک اسید به داخل سلول های عصبی شود. علاوه براین، والرنیک اسید موجود در این گیاه از فعالیت آنزیمی که در تخریب گاما آمینوبوتیریک اسید نقش دارد، جلوگیری می نماید. درنتیجه با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید، می توانید شب ها خواب راحت تری داشته باشید.

ازبین بردن اضطرابدانشمندان دریافته اند که سنبل الطیب می تواند اندازه گاما آمینوبوتیریک اسید را در مغز افزایش دهد. گاما آمینوبوتیریک اسید به تنظیم فعالیت سلول های عصبی و کاهش اضطراب یاری می نماید. داروهایی مانند آلپرازولام و دیازپام نیز با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید در مغز عمل می نمایند. والرنیک اسید و والرنول موجود در عصاره سنبل الطیب به عنوان عوامل ضداضطراب عمل می نمایند.

این بسیار فوق العاده است که یک داروی گیاهی مانند سنبل الطیب بتواند بدون عوارض جانبی داروهای روان گرا، اثری مشابه آن ها را در کاهش اضطراب داشته باشد.

کاهش فشار خونحالا دیگر می دانید که سنبل الطیب می تواند برای فکر و بدن آرام بخش باشد، شاید خیلی تعجب آور نباشد که بدانید این گیاه در کاهش فشار خون نیز مؤثر است. همان ترکیبات فعال سنبل الطیب که در کنترل استرس و اضطراب مؤثر بودند، به بدن یاری می نمایند تا فشار خون را به درستی تنظیم کند.

فشار خون بالا خطرناک است، زیرا خطر سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش می دهد. این گیاه می تواند به طور طبیعی فشار خون را کاهش داده و آن را در محدوده ی سالم نگه دارد. این امر تأثیر مستقیم بر سلامت قلب دارد.1

علائم قاعدگیتحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه ریشه سنبل الطیب به اندازه 675 تا 1060 میلی گرم به مدت 8 هفته می تواند شدت و تکرار گر گرفتگی در افراد یائسه را کاهش دهد.

برای افسردگیتحقیقات اولیه نشان می دهند مصرف سنبل الطیب علائم افسردگی را کاهش می دهد. مصرف دوز بالاتر سنبل الطیب به اندازه 1000 میلی گرم، علائم افسردگی را در سریعتر از دوز پایین تر به اندازه 500 میلی گرم بهبود می دهد.

برای بی قراریتحقیقات ابتدایی نشان می داد خوردن یک یا دو قرص ترکیبی شامل 120 میلی گرم عصاره ریشه سنبل الطیب و 80 میلی گرم عصاره برگ بادرنجبویه، ممکن است علائم بی قراری در بچه ها زیر 12 سال را کاهش دهد.

برای استرستحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف 600 میلی گرم سنبل الطیب به مدت هفت روز قبل از آزمایش استرس، فشار خونو ضربان قلب را کاهش می دهد. تحقیق دیگری نشان داد که مصرف 100 میلی گرم سنبل الطیب قبل از سخنرانی در مقابل مستمع احساس اضطراب را کاهش می دهد. تحقیق دیگری دریافت که مصرف ترکیبی از 360 میلی گرم سنبل الطیب و 240 میلی گرم بادرنجبویه باعث کاهش اضطراب و استرس می شود. اما اگر این ترکیب در روز بالاتری مصرف شود منجر به افزایش استرس می شود.

برای تسکین دردسنبل الطیب به طور مستقیم بر روی سیستم عصبی به عنوان یک مسکن طبیعی درد عمل می نماید. یک تحقیق هندی دریافت که تمام عصاره و روغن های به دست آمده از سنبل الطیب، تاثیر تکین دهنده قابل توجهی بر روی موش ها دارد. علاوه بر این، این روغن تاثیر آسپرین دا نیز افزایش داد.

شل نماینده عضلاتآرامبخش طبیعی و ضد التهاب بودن ریشه سنبل الطیب مانند یک شل نماینده قوی عضلات عمل می نماید و می تواند به ویژه در گرفتگی های شکمی قاعدگی مفید باشد.

برای سلامت قلبمطالعات مکرر دریافته اند که آمینو اسید گابا فشار خون را تنظیم می نماید. تنظیم فشار خون مناسب، تاثیر مستقیمی بر رویسلامت قلب می گذارد؛ در حالیکه افزایش فشار خون ریسک حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد.2

درمان بیش فعالی بچه هاییک مطالعه نشان داده که مصرف سنبل الطیب به مدت 3 هفته به درمان بیش فعالی و کاهش علائم آن مانند مسائل خواب و بی قراری در بچه ها با سن بیشتر از 5 سال یاری می نماید.

دیابت و قند خوندر طب سنتی از سنبل الطیب برای کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می شود.

رحم و درمان درد پریودسنبل الطیب یک آرام بخش و ضد اسپاسم طبیعی است، به این معنی که اسپاسم و انقباض شدید عضلات رحم در دوران قاعدگی را کاهش داده و به درمان درد شدید پریود یاری می نماید.

صرعمطالعات نشان داده که مصرف سنبل الطیب باعث فعال شدن گیرنده های آدنوزین شده و احتمال تشنج در بیماران مبتلا به صرع را کاهش می دهد.

معده و دستگاه گوارشسنبل الطیب یکی از برترین روش های درمان خانگی برای درد معده، شناخته شده، باعث کاهش گاز معده و روده می شود، از اسهال جلوگیری نموده و به سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید.

تقویت حافظهتحقیقات نشان داده که اسید والرنیک موجود در سنبل الطیب، با کاهش استرس اکسیداتیو در مرکز حافظه مغز (هیپوکامپ) به اندازه قابل توجهی باعث تقویت حافظه می شود.

سردرد و میگرندر طب سنتی از سنبل الطیب به علت خواص ضد اسپاسم که دارد برای درمان سردرد و میگرن استفاده می شود. هنگام بروز سردرد و میگرن، یک فنجان چای یا دمنوش سنبل الطیب بنوشید.

آرتروز و سیاتیکسنبل الطیب دارای خواص ضد اسپاسم و آرام بخش طبیعی است و در طب سنتی برای درمان درد آرتروز و سیاتیک استفاده می شود.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.namnak.com

3.www.saednews.com

منبع: راسخون

به "فواید گیاه سنبل الطیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید گیاه سنبل الطیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید