علت ریزش مژه چیست؛ 8 علت کم پشت شدن مژه ها که باید بدانید

به گزارش وبلاگ سایه، ریزش مژه غیرعادی نیست، اما اگر شدید باشد یا باعث کم پشت شدن مژه ها گردد، می تواند به یک اتفاق آزاردهنده تبدیل گردد. دلایل مختلفی برای ریزش مژه وجود دارد، از حساسیت به محصولات آرایشی گرفته تا ابتلا به بیماری های جدی که به درمان احتیاج دارند. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره دلیل ریزش مژه و راه های افزایش سرعت رشد آن صحبت می کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

علت ریزش مژه چیست؛ 8 علت کم پشت شدن مژه ها که باید بدانید

چرخه رشد طبیعی مژه چیست؟

یک فرد بالغ به طور میانه روی پلک بالا 100 تا 150 مژه و روی پلک پایین 50 تا 75 مژه دارد. هر مژه یک چرخه رشد دارد که شامل سه مرحله است:

  • فاز آناژن: فاژ آناژن دوره رشد مژه است. اگر در این مدت مژه های شما بیفتند، بلافاصله رشد نمی نمایند.
  • فاز کاتاژن: در این مرحله مژه ها ضخیم و بلند شده اند و رشد آن ها متوقف می گردد.
  • فاز تلوژن: فاز تلوژن طولانی ترین مرحله است و چهار تا 9 ماه طول می کشد. از این فاز به عنوان دوره استراحت قبل از ریزش مژه و آغاز دوباره چرخه یاد می گردد.

علت ریزش مژه چیست؟

قبل از امتحان کردن روش های مختلف برای پرپشت کردن مژه ها، بهتر است ابتدا علت ریزش آن ها را شناسایی کنید. درست مانند موهای سر، مژه ها به طور طبیعی می ریزند و طی یک چرخه دوباره جایگزین می شوند. به همین علت، از دست دادن یک تا پنج مژه در روز کاملا طبیعی است.

کم پشت شدن مژه ها می تواند بخشی از روند پیری هم باشد. اگر با افزایش سن احساس می کنید مژه های شما مثل قبل بلند و پرپشت نیستند، نگران نباشید. در بیشتر موارد، مقداری ریزش و کم پشت شدن کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

در سایر موارد ممکن است به دلایل زیر تعداد زیادی از مژه های خود را از دست بدهید.

1. مالش و اصطکاک بیش از حد

مهم است که دور چشم خود را همواره تمیز نگه دارید و قبل از خواب آرایش آن را پاک کنید. اما متخصصان هشدار می دهند که تمیز کردن این ناحیه حساس باید بااحتیاط و بدون مالش یا اعمال نیروی زیاد انجام گردد.

ماسک خواب یا ماسک شب یکی از عوامل رایج اصطکاک مژه است و حتی می تواند علت ریزش مژه های اکستنشن باشد، چون روی مژه های اکستنشن فشار وارد می نماید و باعث می گردد آن ها حالت خود را از دست بدهند. اگر می خواهید از ماسک خواب بهره ببرید، به سراغ محصولاتی بروید که خیلی سفت نباشند، بتوانید مقدار آن ها را تنظیم کنید یا برای اکستنشن مژه طراحی شده باشند.

2. عفونت باکتریایی

گاهی اوقات علت ریزش مژه ها به استفاده از لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته مربوط می گردد، چون این محصولات می توانند به عفونت باکتریایی منجر شوند. عفونت باکتریایی ناشی از محصولات تاریخ مصرف گذشته باعث التهاب می گردد و احتمال از دست دادن مژه ها را افزایش می دهد.

3. واکنش آلرژیک

همواره توصیه می گردد لیست مواد تشکیل دهنده محصولات بهداشتی و آرایشی را به دقت بخوانید. چون آلرژی به لوازم آرایشی، پاک نماینده های آرایش و محصولات مراقبت از پوست از علل شایع درماتیت پلک است و در صورت شدید بودن می تواند باعث ریزش مژه گردد.

اگر فکر می کنید که ممکن است مژه های شما به علت واکنش به لوازم آرایشی یا کرم دور چشم ریخته باشند، استفاده از محصولات مورد نظر را متوقف کنید و تست آلرژی بدهید تا متوجه شوید که به چه چیزی حساسیت دارید.

4. اکستنشن یا مژه مصنوعی

وقتی از علت ریزش مژه صحبت به میان می آید، اکستنش مژه هم عامل مهمی است که باید به آن اشاره نمود. بسیاری از افراد نسبت به چسب اکستنشن واکنش آلرژیک نشان می دهند و دچار التهاب می شوند که این می تواند به ریزش مژه ها منجر گردد.

از سوی دیگر، ممکن است چسب به مژه های طبیعی بچسبد و هنگام ریموو کردن اکستنش باعث ریزش مژه گردد. بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می نمایند که از ریموور مخصوص یا ریموور روغنی برای حذف اکستنشن بهره ببرید تا احتمال بروز این مشکل کاهش یابد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر تمام موارد فوق را آنالیز کردید و مشکل ریزش مژه همچنان پابرجا بود، زمان آن فرا رسیده است که برای آنالیز بیماری های زمینه ای به پزشک مراجعه کنید. این موضوع به خصوص زمانی مهم است که مژه های هر 2 پلک بریزند یا ریزش مژه با مسائل دیگری مثل ریزش مو، ریزش ابرو، قرمزی یا پوسته پوسته شدن پوست همراه باشد.

وقتی این سوال مطرح می گردد که علت ریزش مژه در مردان چیست یا زنان در اثر چه عواملی با مشکل ریزش مژه روبرو می شوند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

5. اختلالات تیروئید

غده تیروئید هورمون های بدن را کنترل می نماید، به همین علت کم کاری یا پرکاری آن ممکن است به ریزش مژه منجر گردد. از سایر علائم اختلالات تیروئید می توان به عدم تحمل گرما یا سرما، کاهش یا افزایش وزن ناخواسته، یبوست و افزایش اضطراب اشاره نمود. معمولا این بیماری ها با آزمایش خون تعیین شده و با دارو درمان می شوند.

6. بلفاریت

بلفاریت (Blepharitis) مسئله ای است که با التهاب پلک و ریزش مژه تعیین می گردد. این بیماری معمولا به وسیله باکتری هایی ایجاد می گردد که در امتداد خط مژه قرار دارند. سایر علائم بلفاریت عبارتند از: تورم، قرمزی و پوسته پوسته شدن پلک، خارش، حساسیت به نور، پلک زدن بیش از حد و پلک های به هم چسبیده.

7. تریکوتیلومانیا

گاهی اوقات علت ریزش مژه در بچه ها و بزرگسالان به تریکوتیلومانیا (Trichotillomania) یا اختلال کندن مو مربوط می گردد. این اختلال می تواند ژنتیکی باشد، اما در بسیاری از موارد از استرس عاطفی ناشی می گردد. بر اساس تحقیقات، از هر 50 نفر یک نفر در طول زندگی خود تریکوتیلومانیا را تجربه می نماید. معمولا برای برطرف این اختلال از روان درمانی و دارودرمانی استفاده می گردد.

8. برخی از سرطان ها

در موارد نادر، سرطان های موضعی پلک می توانند به ریزش مژه منجر شوند؛ چون فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار می دهند. به همین علت، هر گونه زخم یا پوسته پوسته شدن که با گذشت زمان بهبود پیدا نمی نماید باید به وسیله پزشک آنالیز گردد.

چگونه سرعت رشد مژه هایتان را افزایش دهید؟

اگر علت ریزش مژه های شما تعیین نیست و می خواهید رشد آن ها را افزایش دهید، توصیه می کنیم راهکارهای زیر را امتحان کنید:

1. رژیم غذایی سالم داشته باشید

تغذیه خوب از رشد مژه ها حمایت می نماید. مهم ترین مواد مغذی مورد احتیاج مژه ها عبارتند از:

  • پروتئین: موها و مژه های شما عمدتا از پروتئین تشکیل شده اند، بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین بسیار حیاتی است. پروتئین ها حاوی اسید آمینه هایی هستند که به فراوری کراتین یاری می نمایند. کراتین یک نوع پروتئین است که مژه ها را سالم و قوی نگه می دارد. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات و حبوبات از برترین منابع پروتئین محسوب می شوند.
  • بیوتین (ویتامین B7): بیوتین از فراوری کراتین پشتیبانی می نماید. این ماده مغذی مهم در بسیاری از غذاها از جمله مغزیجات، کلم بروکلی، پیاز و غلات کامل وجود دارد.
  • میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین A و ویتامین C: این میوه ها و سبزیجات با حمایت از فراوری کلاژن به رشد مژه ها یاری می نمایند. اگر می خواهید مژه های پرپشتی داشته باشید، میوه ها و سبزیجات نارنجی یا زرد رنگ، انواع توت و آووکادو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • نیاسین (ویتامین B3): نیاسین به بهبود جریان خون در فولیکول های مو یاری نموده و رشد مژه ها را تحریک می نماید. از برترین منابع نیاسین می توان به مرغ، بوقلمون، ماهی، گوشت گاو، بادام زمینی، نخود سبز و آووکادو اشاره نمود.
  • آهن: رژیم غذایی فاقد آهن باعث می گردد بسیاری از مژه ها همزمان به مرحله استراحت بروند. خوردن غذاهای غنی از آهن مثل گوشت قرمز، ماکیان، غذاهای دریایی و حبوبات می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

2. مکمل مصرف کنید

اگر نمی توانید تمام مواد مغذی مورد احتیاج برای رشد مژه ها را به وسیله رژیم غذایی خود تامین کنید، به سراغ مکمل های غذایی بروید. برخی از مکمل ها به طور خاص برای حفظ سلامت مو، ناخن و پوست طراحی شده اند، اما هر محصول باکیفیتی می تواند برای مژه ها مفید باشد. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا دارو مصرف می کنید، نظر پزشک خود را در خصوص بی خطر مکمل ها جویا شوید.

3. از محصولات بدون نسخه بهره ببرید

این روزها سرم ها و ژل های مختلفی در بازار وجود دارند که می توانند به رشد مژه ها یاری نمایند. بعلاوه برخی از ریمل ها حاوی نرم نماینده هایی مانند کمپلکس های لیپیدی یا پپتیدی هستند که سرعت رشد مژه ها را افزایش می دهند.

4. در خصوص استفاده از لاتیس (Latisse) با پزشک صحبت کنید

لاتیس (بیماتوپروست) یک محصول موضعی برای افزایش رشد مژه است که به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است. لاتیس تعداد فولیکول های مو را در مرحله رشد فعال (آناژن) افزایش می دهد. بعلاوه می تواند مژه ها را بلندتر کند.

چگونه از ریزش مژه های خود جلوگیری کنید؟

ایجاد تغییرات کوچک در عادت های روزمره می تواند از ریزش مژه بیش از حد جلوگیری کند. بسته به سبک زندگی خود، می توانید تغییرات زیر را اعمال کنید:

  • آرایش خود را به آرامی پاک کنید. مالش شدید یا کشیدن مژه ها، به خصوص زمانی که مژه ها با ریمل پوشانده شده اند، ممکن است باعث ریزش آن ها گردد. استفاده از ملایم و لمس کردن آرام مژه ها می تواند یاری نماینده باشد.
  • قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. مژه هایی که با ریمل پوشانده شده اند، بسیار شنماینده هستند. از سوی دیگر، تماس مژه ها با بالش در طول شب ممکن است باعث افتادن آن ها گردد.
  • فر مژه را کنار بگذارید. این دستگاه ها می توانند به ریزش مژه منجر شوند، به خصوص اگر همراه با ریمل از آن ها بهره ببرید.
  • اکستنشن و مژه های مصنوعی را با دقت بردارید. این محصولات با چسب طبی به مژه های طبیعی شما می چسبند و حذف چسب می تواند مژه ها را هم از پوست پلک خارج کند. حتما از یک ریموور ملایم با پایه روغن بهره ببرید یا اجازه دهید اکستنشن ها به طور طبیعی بیفتند.

کلام پایانی

مژه ها از یک الگوی رشد طبیعی پیروی می نمایند و به طور منظم می ریزند. این اتفاق می تواند باعث نگرانی گردد، اما باید بدانید که معمولا مژه ها بدون احتیاج به هیچ نوع درمانی دوباره رشد می نمایند. در این شرایط پیروی از رژیم غذایی سالم و استفاده از محصولات موضعی می تواند به رشد سریع تر مژه ها یاری کند.

اگر ریزش مژه شدید بود یا علائم نگران نماینده دیگری مثل ریزش ابرو یا ریزش مو را هم تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می تواند علت ریزش مژه را تعیین نموده و درمان مناسب را آغاز کند.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ سایه مگ را بخوانید.

منابع: realsimple, healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "علت ریزش مژه چیست؛ 8 علت کم پشت شدن مژه ها که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت ریزش مژه چیست؛ 8 علت کم پشت شدن مژه ها که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید