خواص لیمو شیرین و فواید درمانی آن

به گزارش وبلاگ سایه، خواص لیمو شیرین (Sweet Lemon) بسیار گسترده بوده، شامل کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی، یاری به درمان تب، سرماخوردگی، میگرن، اضطراب و سرگیجه است.

خواص لیمو شیرین و فواید درمانی آن

لیمو شیرین از میوه های خوش طعم، مفید و بسیار مطبوعی است که در شمال و جنوب کشور ایران پرورش می یابد. لیموشیرین از گروه مرکبات بوده، بزرگتر از لیمو ترش است و گاهی به اندازه یک پرتقال می رسد. در طب سنتی از خواص لیمو شیرین برای درمان بیماری های متعدد نظیر درمان تب، اسهال، زخم معده، سوء هاضمه، بی کفایتی کبد، سنگهای مجاری ادرار، درمان میگرن، سرماخوردگی، نقرس، اضطراب و سرگیجه استفاده میگردد. برای آشنایی بیشتر با خواص لیمو شیرین و مزایای مصرف آن با ما همراه باشید.

گیاه شناسی لیمو شیرین

لیمو شیرین میوه ای از خانواده مرکبات و بومی آسیای جنوب شرقی است. درخت آن تا 60 متر رشد می نماید و پنج تا هفت سال پس از رشد درخت، میوه می دهد. میوه های آن درشت، زرد رنگ، گرد و با طعمی شیرین هستند . در این میوه موادی به نام نارنجین و لیموئین است. هنگامی که لیموشیرین را برش می زنید، این دو ماده با اکسیژن هوا ترکیب شده و تلخ می گردد. هرچه مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، وقتی در معرض هوا قرار می گیرد، طعم آن تلخ تر است. تلخی این میوه اثر منفی بر سلامت و دستگاه گوارش انسان ندارد و این ویژگی جز طبیعت این میوه محسوب می گردد .

خواص لیمو شیرین (طبیعت و خواص درمانی)

طبع میوه لیمو شیرین سرد و خشک میباشد. بعضی از مهمترین خواص لیمو شیرین و فواید درمانی آن عبارتند از:

  • لیمو شیرین خاصیت ملین و ادرار آور دارد و به همین جهت در دفع سموم بدن به خارج مفید است.
  • مصرف لیمو شیرین برای رفع التهاب و عطش بیمارن تبدار مفید است و فرد تبدار بعد از خوردن لیمو شیرین احساس راحتی و سبکی می نماید.
  • از خواص لیمو شیرین تقویت ماهیچه های بدن به ویژه ماهیچه قلب است. به طور کلی مصرف این میوه برای قلب، خون و مجاری آن بسیار مفید می باشد. در کتب طب سنتی در خصوص خواص درمانی لیمو شیرین آمده است که این میوه چسبندگی خون را که علت تصلب شرایین، ورم جدار وریدی و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین است، معالجه می نماید.
  • لیمو شیرین خاصیت چربی سوزی داشته، میزان کالری و کربوهیدرات آن بسیار پایین است و از این رو مصرف آن برای کاهش وزن و لاغری مفید میباشد.
  • مصرف لیمو شیرین به دلیل داشتن ویتامینهای فراوان برای حفظ سلامت و زیبایی پوست مفید بوده، همانند خواص لیمو ترش فرایند پیری پوست و چین و چروک را به تعویق می اندازد. همچنین مالیدن پوست لیموشیرین برای درمان اگزما و جوش مفید است.
  • حجم زیادی از میوه لیمو شیرین را آب تشکیل می دهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرار آورو همین طور ملین دارد و برای درمان یبوست مفید است.
  • لیمو شیرین نیز مانند خواص پرتقال، برای رفع نمودن سرگیجه مفید است و چنانچه با کمی عسل خورده گردد، دلهره و اضطراب را رفع میکند.
  • از خواص لیمو شیرین یاری به درمان خانگی سرماخوردگی است. مصرفاین میوه به دلیل خاصیت ضد میکروب و سم زدایی قوی می تواند در درمان تب ناشی از بیماری ها و آنفولانزا بسیار مفید واقع گردد .
  • میزان اسید فولیک موجود در لیمو شیرین بالا بودهف همچنین به دلیل وجود مقادیر زیاد ویتامین ث در آن به جذب آهن توسط سلولهای بدن یاری نموده و یکی از مهمترین خواص لیمو شیرین یاری به درمان کم خونی است. مصرف لیو شیرین به دلیل داشتن این ویژگی به زنان باردار توصیه میگردد.
  • از دیگر خواص لیمو شیرین تقویت سیستم ایمنی بدن و یاری به پیشگیری و درمان سرطان میباشد.

ارزش غذایی لیمو شیرین

لیمو شیرین سرشار از ویتامین ث و دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم، منیزیم و کلسیم است. همچنین ویتامینهای گروب به مقدار فراوان در این میوه بافت میگردد. لیمو شیرین سرشار از فلاوئوئیدهاست که باعث افزایش فراوری اسیدها و شیره های گوارشی شده و باعث عملکرد بهتر سیستم گوارشی می شوند. همچنین با خنثی سازی شیره های گوارشی اسیدی از ترش کردن معده پیشگیری می نماید .

جدول ارزش غذایی و خواص لیمو شیرین
مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی29 کیلو کالری
چربی0/3 گرم
پروتئین1/1 گرم
کربوهیدرات9/3 گرم
قند2/5 گرم
فیبر2/8 گرم
سدیم2 میلی گرم
پتاسیم138 میلی گرم
کلسیم26 میلی گرم
آهن0/6 میلی گرم
منیزیم8 میلی گرم
منگنز0/03 میلی گرم
فسفر16 میلی گرم
ویتامین ب60/21 میلی گرم
نیاسین0/1 میلی گرم
فولات11 میکروگرم
ویتامین ث53 میلی گرم
ویتامین ا22 واحد

مضرات لیمو شیرین (توصیه های پزشکی و موارد منع مصرف)

توصیه میگردد در صورت استفاده از کلروکین (یکی از داروهای قدرتمند ضد مالاریا) از زیاده روی در مصرف لیمو شیرین خوداری نمایید.

منبع: setare.com

به "خواص لیمو شیرین و فواید درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص لیمو شیرین و فواید درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید