فواید گیاه گزنه

به گزارش وبلاگ سایه، گزنه گیاهی دو پایه است که توانایی محافظت از کلیه ، کیسه صفرا ، کاهش التهاب و بهبود شرایط تنفسی را دارد.

فواید گیاه گزنه

گزنه دو پایه چیست؟

این گیاه گلدار علفی برای بسیاری از افراد به دلیل برگ های تیز و گزنده ای که دارد، به عنوان یک گیاه آزاردهنده در نظر گرفته می گردد اما هزاران سال است که مردم در سراسر جهان از این گیاه برای درمان بیماری های مختلف استفاده نموده اند.

نام علمی آن Urtica dioica است و این گیاه یکی از شش گونه در خانواده Urtica است. محدوده بومی گزنه دو پایه، که در بعضی از نقاط به عنوان گزنه معمولی هم شناخته می گردد، گسترده است، از جمله آفریقا، اروپا، آسیا و آمریکای شمالی.

این گیاه نسبتا کوچک است و به ندرت از ارتفاع یک و نیم متر فراتر میرود. برگ ها و ساقه ها در بعضی از زیر گونه ها دارای پرزهای گزنده ای هستند که در هنگام لمس مجموعه ای از مواد شیمیایی از جمله هیستامین، اسید فرمیک، سروتونین و استیل کولین را آزاد می نمایند. این مسئله باعث تحریک و احساس ناراحت نماینده ای در پوست می گردد، به همین خاطر است که نامهای رایج دیگر برای گزنه در منطقه ها مختلف علف گزنده و گزنه سوزان هستند.

با این حال، هنگامی که شما این ساقه ها و برگ ها را می جوشانید و یا روغن های قدرتمند آن را استخراج می کنید، این مواد گزنده خنثی می شوند و از مزایای واقعی گیاه میتوانید لذت ببرید.

بعضی از فرهنگ ها حتی سوپ گزنه را تهیه می نمایند و یا از آن در تهیه پنیر استفاده می نمایند تا به وعده های غذایی خود مواد مغذی بیشتری اضافه نمایند.

برگ های گزنه معمولا به صورت چای دم می کشند که فواید بسیاری دارد اما این گیاه می تواند به صورت موضعی به شکل عصاره روغن استفاده گردد ، با این حال، حتما این روغن طبیعی را با روغن های حامل ترکیب می نماید، زیرا می تواند بسیار قوی باشد.

فواید سلامتی گزنه

سم زدایی بدنطیف گسترده ای از مواد مغذی مفید در گزنه، آن را به یک سم زدای مناسب برای بدن تبدیل نموده است و معین شده است به آرامی سموم را از بدن پاک میکند.

بعلاوه گزنه به عنوان یک دیورتیک، می تواند این اطمینان را حاصل کند که این سموم در بدن خنثی می شوند و سپس به سرعت حذف می شوند.

گزنه به عنوان یک جایگزین شناخته شده است، به این معنی که می تواند باعث بهبود کارایی جذب مواد مغذی در روده گردد و اطمینان حاصل کند که فرایند های گوارش به راحتی انجام می شوند و از انباشت سموم خطرناک جلوگیری می گردد ، بعلاوه سیستم لنفاوی را تحریک می نماید و یاری می نماید تا بدن از سموم اضافی در کلیه ها هم رهایی یابد.

یاری به بارداریچای گزنه اغلب برای زنانی که زایمان های بیش از حد دردناک را تحمل مینمایند پیشنهاد می گردد و به محافظت در برابر خونریزی بیش از حد یاری می نماید، زیرا می تواند به عنوان یک انعقادنماینده عمل کند ، علاوه بر این، به تحریک فراوری شیر و شیردهی آسان تر یاری خواهد نمود.

بهبود سلامت زنانه
گزنه اجزای فعالی دارد که بر سلامت زنانه تاثیر می گذارند. برای علائم درد مزمن قبل از قاعدگی، گزنه می تواند گرفتگی و نفخ را خنثی کند، در عین حال به دلیل قابلیت بندآور خود، موجب کاهش جریان خون در طول قاعدگی میگردد.

برای زنان در دوران یائسگی، گزنه می تواند این مرحله از زندگی را راحت تر کند و به عنوان تقویت نماینده عمل کند، بنابراین تغییر هورمونی دیگر در بدن خیلی سخت و سخت نیست.

بهبود گردش خونترکیبی از ویتامین C و آهن بالا در گزنه باعث می گردد این گیاه برای تحریک فراوری گلبول قرمز ایده آل باشد. ویتامین C جذب آهن در روده را افزایش می دهد، در حالی که آهن جزء حیاتی هموگلوبین است.

با افزایش شمارش RBC در بدن، گردش خون افزایش می یابد، فرایند بهبود زخم تسریع می یابد، و اندام های بدن به منظور افزایش سطح انرژی، اکسیژن ضروری دریافت می نمایند، به همین خاطر، گزنه اغلب برای از بین بردن خستگی یا کم خونی توصیه می گردد که با ضعف کلی عضلانی، خستگی، مسائل شناختی و سردرد معین می گردد.

جلوگیری از سنگ کلیهمدت هاست که گزنه به عنوان یک دیورتیک شناخته شده است، بعلاوه به روش های مختلف بر کلیه ها هم تاثیر میگذارد. گزنه ویژگی های نفریتیکی دارد، به این معنی که می تواند به شکستن سنگ ها در کلیه و کیسه صفرا یاری کند، و از این طریق می تواند از بدتر شدن شرایط یا احتیاج به جراحی برای برداشتن سنگ ها جلوگیری گردد.

بعلاوه، گزنه به عنوان یک دیورتیک، به حذف سریع سموم یاری میکند، در نتیجه در برابر عفونت مثانه و احتباس بیش از حد (ادم) از بدن محافظت میکند.

فعالیت ضد التهابیگزنه یک ماده محرک و موجب قرمزی پوست است که این مسئله آن را در برابر شرایط مختلف التهابی مانند آرتریت یا درد مزمن عضلانی بسیار موثر می سازد.

تحقیقات نشان داده اند که چای گزنه یا مکمل های گیاهی به طور موثر می توانند نقرس را درمان نمایند، درد عضلانی و علائم آرتریت را کاهش دهند.

پوکی استخوان و سلامت استخوان
اگر چه ما درباره بور (boron) چیز زیادی نمی شنویم، اما بور یک ماده معدنی مهم است که در گزنه یافت میگردد. بور از لحاظ علمی با حفظ محتوای کلسیم در استخوان های ما مرتبط است، به این معنی که گزنه می تواند به کند شدن فرایند آغاز پوکی استخوان یاری کند.

هنگامی که شما این اثر را با تاثیر تنظیم هورمونی که گزنه دارد و به تنظیم و نظارت بر سلامت استخوان هم یاری می نماید، ترکیب میکنید به نظر می رسد که این گیاه واقعا می تواند تاثیر گذار باشد.

درمان مسائل تنفسیگزنه به درمان انواع بیماری های تنفسی، شامل تب یونجه، آسم و سایر آلرژی های فصلی هم مرتبط می گردد.

مطالعات نشان داده اند که بعضی از عصاره های ترکیبی گزنه می توانند به طور قابل توجهی واکنش های آلرژیک را کاهش دهند.

مصرف منظم چای آن نسل هاست برای درمان آسم در استرالیا به کار رفته است.

محافظت از سلامت قلبمعقول است که این گیاه شگفت انگیز که خیلی چیزها را درمان میکند، تأثیر مثبتی بر قلب هم داشته باشد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف منظم چای گزنه می تواند به کاهش فشار خون سیستولیک و کاهش تنش و فشار بر سیستم قلبی عروقی یاری کند.

بهبود سلامت پروستات
بزرگ شدن و سرطان پروستات هر دو عوامل خطر جدی برای مردان مسن می باشند، اما ثابت شده است گزنه ابزاری موثر برای جلوگیری از رشد پروستات است.

با این حال، به خاطر فرایند شیمیایی این درمان طول می کشد، گزنه می تواند تنها از رشد پروستات جلوگیری کند، و پس از اینکه فاکتور رشد و تحریک تستوسترون اتفاق افتاده است، فایده زیادی نخواهد شد.

مراقبت از پوستهنگامی که عصاره گزنه روی پوست استفاده می گردد، شدت آکنه کاهش می یابد و حتی می تواند از عفونت های باکتریایی جلوگیری کند.

بعلاوه گزنه با توجه به خواص آنتی اکسیدانی خود، می تواند باعث تسریع فرایند بهبودی زخم و کاهش ظاهر جای زخم ها و ضایعات پوستی گردد و اثرات ضد پیری برای کاهش چین و چروک و لکه های مربوط به سن داشته باشد.

فواید دیگرمکمل های عصاره گزنه برای کاهش تهوع و اسهال پیشنهاد میشوند، و همین طور در کاهش اثرات قاعدگی و یائسگی موثرند، بعلاوه می توانند زخم ها و هموروئید را هم تسکین دهد.

موارد احتیاط

در حالی که بسیاری از فواید معجزه آسا به نظر می رسند، مهم است به یاد داشته باشید که بعضی از این درمان ها برای فشار خون بالا، قند خون بالا و قاعدگی می توانند طرف دیگری هم داشته باشند.

برای مثال، اگر فشار خون پایین یا قند خون پایین دارید یا در مراحل اولیه دوران بارداری خود هستید، این گیاه می تواند خطرناک باشد. قبل از اضافه کردن چنین گیاه قوی و جامعی به رژیم غذایی خود، حتما با پزشک مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه عارضه ای در درمان با گزنه نخواهید داشت.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون

به "فواید گیاه گزنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید گیاه گزنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید