خبرنگاران فاز دوم پایگاه داده های گیاهان دارویی ایران راه اندازی می گردد

به گزارش وبلاگ سایه، تهران- خبرنگاران- پایگاه داده های گیاهان دارویی بومی ایران، پروژه ای است که اطلاعات سودمندی در خصوص مواد موثره موجود در گیاه را در اختیار پژوهشگران قرار می دهد و به زودی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی فاز دوم آن شروع به کار خواهد نمود.

خبرنگاران فاز دوم پایگاه داده های گیاهان دارویی ایران راه اندازی می گردد

به گزارش روز دوشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فاز دوم پایگاه داده ویژگی های فیزیک و شیمیایی مواد موثره موجود در گیاهان دارویی زیست بوم ایران با اضافه کردن اطلاعات مربوط به 100 گیاه برتر دارویی زیست­ بوم ایران راه اندازی می گردد.

روح الله فیروزی عضو هیئت علمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و مجری این طرح در این باره گفت: این طرح تحقیقاتی با طبقه­ بندی کردن اطلاعات فیزیکی، شیمیایی، دارویی و محاسباتی مربوط به مواد موثره موجود در گیاهان دارویی ایران در قالب این وب­گاه، امکان جستجوی هدفمند و سریع برای متخصصان و پژوهشگران فعال در حوزه دارویی (سنتز و طراحی) را فراهم نموده است. در حال حاضر اطلاعات مربوط به 226 گیاه در این پایگاه قابل دسترسی است.

وی با اشاره به بعضی ویژگی های زیست بوم گیاهان دارویی در ایران، اضافه کرد: مهمترین دستاورد این طرح، دیجیتالیزه کردن اطلاعات فیزیک و شیمیایی مواد موثره موجود در گیاهان دارویی ایران در قالب یک پایگاه داده با قابلیت جستجوی هدفمند است، تدارک شیوه های متنوع جستجو در این پایگاه داده، فرصت و امکان بسیار بزرگی را برای محققین داروساز ایجاد می نماید تا برای داروهای سنتز شده موجود در بازار که غالباً ارزبری بالایی دارند، کاندیداهای جدید بر پایه گیاهان دارویی پیشنهاد گردد.

فیروزی نقش چنین پایگاه داده هایی را در معرفی گیاهان دارویی زیست بوم ایران بسیار مهم و حیاتی ارزیابی کرد و اضافه کرد: معرفی گیاهان دارویی ارزشمند و بومی ایران می تواند منجر به سرمایه گذاری های جدید و فراوری فناوری­ های دانش بنیان در این حوزه گردد، همچنین زمینه صادرات گیاهان دارویی کشور تقویت می گردد، چرا که وجود چنین پایگاه­ داده هایی، ارتباط زیادی بین شرکت های فراوری کننده گیاهان دارویی و محققان این رشته برقرار خواهد نمود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران فاز دوم پایگاه داده های گیاهان دارویی ایران راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فاز دوم پایگاه داده های گیاهان دارویی ایران راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید