در گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم و فناوری مطرح شد؛ پیشنهاد طراحی ارز دیجیتال ایرانی، حضور ایران در جمع 5 کشور برتر جهان در رشد کارآفرینی

به گزارش وبلاگ سایه، طراحی ارز دیجیتال ایرانی با رویکرد فراملی برای رونق تولید در گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم و فناوری پیشنهاد شد.

در گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم و فناوری مطرح شد؛ پیشنهاد طراحی ارز دیجیتال ایرانی، حضور ایران در جمع 5 کشور برتر جهان در رشد کارآفرینی

به گزارش ، در گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران، آخرین وضعیت تحولات علمی و فناوری کشورمان بر اساس آمار و مستندات معتبر ملی و بین المللی، بررسی شد.

در این گزارش که توسط معاونت پایش، ارزیابی و نظارت علم و فناوری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تهیه شده است با اشاره به انتشار 53286 مستند علمی کشورمان در پایگاه استنادی وب آو ساینس در سال 1397، ارتقای رتبه کشورمان از رتبه 19 در سال 1394 به رتبه 16 در سال 1397 نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

تولیدعلم ایران در رتبه 15 جهان

در ادامه گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران و براساس آمار منتشر شده در پایگاه Science & Engineering Indicators 2018 عنوان شده رتبه رشد علمی کشورمان در سال 1397 رتبه 5 در جهان، رتبه تولید علم کشورمان رتبه 15 در جهان و سهم جهانی کشورمان از تولید علم در همین سال 1.8 درصد است.

همچنین برپایه مستندات ارائه شده در این گزارش و بر اساس آمار پایگاه استنادی اسکوپوس دانشمندان کشورمان در سال 1397 تعداد 60412 مستند علمی منتشر کرده اند.

در بخش مربوط به شاخص های زیرساختی علم و فناوری و در بخش مربوط به شرکت های دانش بنیان آمار ذیل ارائه شده است: تعداد شرکت های دانش بنیان در دی ماه 1397 به عدد 4046 شرکت رسیده است.

فروش شرکت های دانش بنیان به 600 هزار میلیارد ریال رسیده است

در همین سال فروش شرکت های دانش بنیان به 600 هزار میلیارد ریال رسیده و این شرکت ها 428 میلیون دلار نیز صادرات داشته اند و همچنین در سال 1397 سیصد هزار نفر در شرکت های دانش بنیان شاغل بوده اند.

در بخش دیگر گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران و در بخش مربوط به پتنت (درخواست ثبت حق استفاده از یک اختراع علمی) در سال 1397 از تعداد 15264 درخواست ثبت ارائه شده، 3668 درخواست مورد موافقت قرار گرفته و منجر به ثبت شده است.

در ادامه این گزارش و در بخش مربوط به تعداد علائم و طرح های تجاری ثبت شده در سازمان بین المللی مالکیت معنوی (WIPO) آمار ذیل ارائه شده است:

در سال 1395 کشورمان با 15 درخواست ثبت اختراع در جهان رتبه 65 را به دست آورده و از نظر اختراعات گرنت شده نیز با تعداد 44 اختراع دارای رتبه 79 در جهان است.

گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران در بخش مربوط به پارک های فناوری و مراکز رشد آمار ذیل را ارائه داده است:

صادرات 4 میلیون دلاری پارک های فناوری و مراکز رشد

در سال 1395 تعداد فناوری های مهم خلق شده در این پارک ها 2871 بوده است و حجم صادارت پارک های علم و فناوری و مراکز بیش از 4 میلیون دلار بوده است.

این گزارش همچنین در بخش مربوط به ارکان هفتگانه شاخص جهانی نوآوری (GII) آمار ذیل را ارائه داده است:

1 در رکن نهادی کشورمان از 100 امتیاز توانسته امتیاز 48.3 را کسب کند،

2- در رکن سرمایه انسانی و تحقیقات کشورمان از 100 امتیاز توانسته امتیاز 36.7 را کسب کند،

3- در رکن زیرساخت ها کشورمان از 100 امتیاز توانسته امتیاز 38.3 را کسب کند،

4- در رکنپیچیدگی بازار کشورمان از 100 امتیاز توانسته امتیاز 38.3 را کسب کند،

5- در رکنپیچیدگی کسب و کار کشورمان از 100 امتیاز توانسته امتیاز 21.9 را کسب کند،

6- در رکنخروجی های دانشی و فناورانه کشورمان از 100 امتیاز توانسته امتیاز 30.8 را کسب کند،

7- در رکنپیچیدگی بازار کشورمان از 100 امتیاز توانسته امتیاز 29.5 را کسب کند.

ارتقای شاخص های نیروی انسانی در بخش آموزش عالی

همچنین در این گزارش و ذیل عنوان شاخص نیروی انسانی آموزش عالی این آمار مشاهده می شود:

افزایش بیش از 12 برابری تعداد دانشگاه ها، موسسات آموزشی و پژوهش نسبت به سال 1357، افزایش 20 برابری تعداد دانشجویان نسبت به سال 1357، افزایش بیش از 5 برابری سهم داشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به کل دانشجویان شاغل به تحصیل نسبت به سال 1357 و افزایش بیش از 15 برابری تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه ها نسبت به سال 1357.

ایران یکی از 5 کشور برتر از نظر رشد کارآفرینی در جهان است

این گزارش در بخش مهم مربوط به استارت آپ ها با اشاره به این موضوع که زیست بوم استارت آپی از افراد نوآور، کارآفرین، سرمایه گذاران، مشاوران و سازمان های مختلف تشکیل شده، می افزاید: از جمله نهاد هایی که در سال گذشته به پویایی زیست بوم استارت آپی کمک کرده اند؛ نهاد های ترویجی و آموزشی هستند و کشورمان با این بسترسازی مناسب توانسته در سال 1397 به یکی از 5 کشور برتر از نظر رشد کارآفرینی تبدیل شود.

صرف 0.86 درصد بودجه کشور در حوزه پژوهش

در بخش دیگری از گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران و در مبحث مربوط به شاخص تامین و حمایت اقتصادی از علم و فناوری و براساس آمار ارائه شده توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در سال 1391 سرجمع اعتبارات پژوهشی دولتی 39.557.142 میلیون ریال بوده که 0.69 درصد از بودجه کل کشور بوده و این درحالی است که در سال 1397 این رقم به 102.457.745 میلیون ریال رسیده است که 0.86 درصدر از بودجه کل کشور را شامل می شود.

در همین بخش و بر اساس مستندات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سهم هزینه کرد تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی طی سال های 1392، 1393، 1394 و 1395 به ترتیب 0.72 درصد، 0.85 درصد، 0.92 درصد و 1.04 درصد اعلام شده است.

گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران همچنین حاکی است بودجه مصوب پارک های علم و فناوری در قوانین بودجه سالانه کشور در سال های 1394، 1395، 1396 و 1397 به ترتیب 1.893.198 میلیون ریال، 2.082.054 میلیون ریال، 1.704.105 میلیون ریال و 3.256.528 میلیون ریال بوده است.

استفاده حداکثری از امکانات ملی در راستای تولید و ارتقاء فرهنگ مصرف

در بخش پایانی این گزارش و ذیل عنوان پیشنهاد های راهبردی موارد ذیل پیشنهاد شده است:

برون سپاری تامین علم نافع و رونق تولید در حوزه های اولویت دار به 10 دانشگاه برتر کشور با قید مهلت 6 ماهه برای انجام این کار.

برون سپاری برنامه های تحول آفرین در سرمایه گذاری و کیفیت بخشی تولید داخلی به نهاد های نظام و حاکمیتی.

اخذ برنامه ها و طرح های پیشنهادی شرکت ها و شرکت های مادر تخصی (هلدینگ) خصوصی، دولتی و عمومی برای استفاده حداکثری از امکانات ملی و نهاد های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در راستای تولید و ارتقاء فرهنگ مصرف.

ماموریت دادن به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به منظور بررسی مسائل و چالش های دست اندرکاران صنایع و خدمات دانش بنیان از طریق تعامل مستقیم و شفاف و مبتنی بر شاخص های از پیش تدوین شده با قید مهلت 9 ماه.

اجرایی شدن آمایش آموزش عالی همکاری وزارتخانه های علوم و بهداشت

در ادامه این بخش همچنین موارد ذیل نیز پیشنهاد شده است:

تاکید و تقویت عملیاتی و اجرایی شدن آمایش آموزش عالی در کشور از طریق ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و

تشکیل هیئت اندیشه ورز پیرامون پیگیری مستمر رونق تولید و علم نافع در ستادراهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور.

در بخش مربوط به اقدامات تبلیغی و ترویجی نیز موارد ذیل مورد اشاره قرار گرفته است:

الزام وزارت صنعت، معدن و تجارت به برگزاری شش نمایشگاه منطقه ای و بین المللی کالا های دارای فناوری بالا (HI-TECH) تولید کشورمان با حمایت شایسته وزارت امور خارجه با قید مهلت 10 ماه.

الزام سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تولید برنامه های فرهنگی و تبلیغی موثر که مستقیم یا غیر مستقیم موجب تامین سرمایه و مشارکت برای تولید شود با قید مهلت 12 ماه و الزام به ارائه گزارش فصلی.

طراحی ارز دیجیتال ایرانی برای رونق تولید

همچنین موارد ذیل نیز به عنوان پیشنهاد های راهبردی در گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره قرار گرفته است:

طراحی ساز وکار مناسب برای الزام دستگاه های دولتی به خرید از شرکت های دانش بنیان، طراحی ارز دیجیتال ایرانی با رویکرد فراملی با همکاری بخش خصوصی در یکی از دانشگاه های کشور برای رونق تولید و ایجاد کارگروه ویژه کشور های هدف در حوزه دیپلماسی علم و فناوری به منظور اشتراک گذاری و تبادلات مرتبط به منظور حل مسائل کشور.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "در گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم و فناوری مطرح شد؛ پیشنهاد طراحی ارز دیجیتال ایرانی، حضور ایران در جمع 5 کشور برتر جهان در رشد کارآفرینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در گزارش پایشی وضعیت شاخص های علم و فناوری مطرح شد؛ پیشنهاد طراحی ارز دیجیتال ایرانی، حضور ایران در جمع 5 کشور برتر جهان در رشد کارآفرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید