چرا بسته بندی یک هنر محسوب می شود؟

به گزارش وبلاگ سایه، آیا تا به امروز توجه کرده اید که هنگام ورود به یک فروشگاه، انواع بسته بندی کوچک و بزرگ ما را احاطه می کنند؟ و آیا تا به امروز پیش آمده است که بی اختیار کالایی را در دست بگیرید، و بی آنکه چندان ضرورتی داشته باشد، آن را خریداری کنید؟ آیا شده از میان چند محصول مشابه، مجذوب کالایی شده باشید که بسته بندی آن را می پسندید؟ اگر این موارد و دهها مورد دیگر را با دقت از نظر بگذرانید، می توانید به قدرت و اهمیت واقعی بسته بندی پی ببرید.

چرا بسته بندی یک هنر محسوب می شود؟

بسته بندی محصولات از چنان گستردگی و تنوعی برخوردارند که به سختی می توان برای آن تعریف جامع و کاملی یافت. بسته بندی مجموعه هماهنگی از عوامل مختلف است که کاربردهای آن آماده سازی و بهینه کردن نگهداری، حمل، توزیع، فروش و مصرف کالاهاست.

بشر به منظور بهره گیری و حفاظت از محصولات، از گذشته های بسیار دور انواع بسته بندی ها را به خدمت گرفت. در یکی دو قرن اخیر بسته بندی از نقش سنتی خود بسیار فراتر رفته، به ابزاری برای تبلیغات و جذب مشتری تبدیل شده است. امروزه تولید بسته ها به یک صنعت، هنر و فعالیت اقتصادی بزرگ تبدیل شده است. بسته بندی در همه جا ان حضور دارد و جزو تفکیک ناپذیر تولید و عرضه کالاهاست. بسته بندی روز به روز بیشتر به عنوان عاملی پایه در بالا بردن فروش و رونق اقتصادی مطرح شده و به یکی از شاخص های مهم توسعه یک جامعه بدل می گردد.

امروزه در اغلب نقاط دنیا، روش فروش سوپرمارکتی فراگیر شده است. در این سیستم که به سلف سرویس یا خودگردان شهرت یافته، نقش فروشنده در ارائه اجناس به خریداران حذف شده، و بسته بندی جای آن را گرفته است. از این رو در این سیستم، بسته بندی نقش بسیار با اهمیتی یافته و تبدیل به ابزار پیچیده ای برای برقراری ارتباط و جلب نظر خریداران، فروش محصولات، معرفی و رواج نام تولید نماینده و حتی ارائه و تثبیت فرهنگ و روش خاصی در زندگی مردم شده است.

بیشتر بخوانید : بسته بندی انعطاف ناپذیر یا سخت چیست ؟

هنر و صنعت تبلیغات در سه بخش و دوره زمانی برای هر کالا ایفای نقش می نماید. پرداختن به موقع به هر یک از این سه بخش، تفکیک و به کارگیری صحیح آن ها در طراحی بسته بندی، به عنوان موثرترین عامل تبلیغی، می تواند به موفقیت دراز مدت و ماندگاری کالا در اذهان مردم بیانجامد.

اولین بخش از سه دوره تبلیغی، دوران معرفی است که خود شامل سه گروه از محصولات می گردد، اول کالاهایی که در نوع خود برای اولین بار به عنوان تولید جدید و اختراع نوین به بازار عرضه می شوند. دوم کالاهایی که پیش از این هم وجود داشته اند، اما بهینه و کامل شده اند و گروه سوم کالاهایی که با وجود کالاهای مشابه، برای اولین بار وارد بازار می شوند.

بسته بندی روح کالا و ارائه دهنده هویت محصولات است. بین کیفیت و گیرایی بصری بسته بندی، با فروش محصولات، رابطه ای مستقیم و تنگاتنگ وجود دارد. یک بسته بندی کارآمد و زیبا، فروش محصولات را تضمین می نماید.

بسته بندی نوع نگرش و ایده طراح گرافیک و سازنده کالا را در قفسه فروشگاه به خریدار می نمایاند. بسته ها نماینده و پیام رسان پدید آورندگان محصولات هستند. طراح بسته بندی باید بداند در ورای طرح یا تصویر بسته ای که او نقش می زند، شخصیت کالا و تولید نماینده، و پیام و اهمیت آن ها نهفته است.

آیا تا به امروز توجه کرده اید که هنگام ورود به یک فروشگاه، انواع بسته بندی های کوچک و بزرگ ما را احاطه می نمایند؟ و آیا تا به امروز پیش آمده است که بی اختیار کالایی را در دست بگیرید، و بی آنکه چندان ضرورتی داشته باشد، آن را خریداری کنید؟ آیا شده از میان چند محصول مشابه، مجذوب کالایی شده باشید که بسته بندی آن را می پسندید؟ اگر این موارد و ده ها مورد دیگر را با دقت از نظر بگذرانید، می توانید به قدرت و اهمیت واقعی بسته بندی پی ببرید.

بسته بندی محصولات از چنان گستردگی و تنوعی برخوردارند که به سختی می توان برای آن تعریف جامع و کاملی یافت. بسته بندی مجموعه هماهنگی از عوامل مختلف است که کاربردهای آن آماده سازی و بهینه کردن نگهداری، حمل، توزیع، فروش و مصرف کالاهاست.

بشر به منظور بهره گیری و حفاظت از محصولات، از گذشته های بسیار دور انواع بسته بندی ها را به خدمت گرفت. دریکی دو قرن اخیر بسته بندی از نقش سنتی خود بسیار فراتر رفته، به ابزاری برای تبلیغات و جذب مشتری تبدیل شده است. امروزه تولید بسته ها به یک صنعت، هنر و فعالیت اقتصادی بزرگ تبدیل شده است. بسته بندی در همه جا حضور دارد و جزو تفکیک ناپذیر تولید و عرضه کالاهاست. بسته بندی روز به روز بیشتر به عنوان عاملی پایه در بالا بردن فروش و رونق اقتصادی مطرح شده و به یکی از شاخص های مهم توسعه یک جامعه بدل می گردد.

طراحی بسته بندی، از میان مجموعه فعالیت هایی که جزو طراحی گرافیک قرار می گیرد، بیشترین نقاط اشتراک را با نحوه کارهای هنرمندان طراحی صنعتی و معماری دارد. سه بعدی بودن موضوع کار، وجه اشتراک عمده آن هاست. هنرمند معمار، که فرم و شکل ظاهری یک بنا را طراحی می نماید در واقع کاربرد آن بنا و یک ایده را بصورت بسته بندی شده ارائه می دهد. او با این بسته بندی، روح کلی پیام خود و سازندگان بنارا به مخاطبان ارائه می نماید و سعی می نماید نظر مردم رابه سمت بنا جلب کند و در تسهیل و بهینه شدن استفاده از بنا و فضای پیرامون آن موثر باشد.

بیشتر بخوانید : بسته بندی انعطاف پذیر یا نرم چیست ؟

از دیگر وجوه اشتراک هنرهای کاربردی، چون گرافیک، معماری و طراحی صنعتی، آن است که دراین هنرها، مخاطب ناخواسته و بدون میل قبلی، با اثر هنری رو به رو می گردد. اما در هنرهای غیر کاربردی یا محض، مخاطب اغلب، با آمادگی و خواست خود به دیدار اثر می آید. برای دیدن آثار نقاشی مخاطبین، خود به موزه ها و گالری ها می فرایند، اما یک پوستر، افرادی را که با هدف دیگری در حال گذر از کوی و برزن هستند به سمت خود جلب می نماید. مردم برای خرید کالاها به فروشگاه ها مراجعه می نمایند اما ناخواسته آثار هنری طراحی بسته بندی را می بینند، با آن ها ارتباط برقرار می نمایند، پیام نهفته در آن ها را استنباط و تحت تاثیر آن قرار می گیرند و پیرو آن تصمیم گیری می نمایند.

بسته بندی به سبب محافظت از محصولات در مقابل صدمات و خرابی، موجب کم شدن ضایعات و ارزانی کالاها می گردد. همچنین این امر موجب کاهش آلودگی ها و بیماری ها شده از جهاتی به حفظ محیط زیست کمک می رساند. به لطف بسته بندی حمل و نگهداری کالاها ساده تر و مقرون به صرفه تر شده است. در حال حاضر بسته ها اطلاعات مفیدی درباره محتویاتشان به مصرف نمایندگان می دهند. مراجعین به فروشگاه ها با حال و هوا و هویت کلی بسته ها ازطریق طرح، رنگ و تصویر آن ها آشنا می شوند همچنین مستقیماً از طریق اطلاعات مکتوب درج شده، آگاهی های مفیدی دریافت می نمایند. آگاهی و اطلاعاتی درباره نوع محصول و فوایدش، کمیت و کیفیت آن، تولید نماینده، پشتیبان و توزیع نماینده محصولات، طریقه مصرف یا مواد سازنده کالا و بسکمک نکات قابل توجه و ویژه دیگر. بسته بندی به خاطر داشتن کارکردهای متنوع، از جمله کاستن از هزینه ها و رونق بازار، به حفظ و ارتقای منافع تولیدنمایندگان و مصرف نمایندگان کمک می نماید.

صنعت بسته بندی فروشگاه و جولانگاه نوآوری است. خلاقیت موتور محرکه هنر و صنعت بسته بندی است و همواره آن را به پیش می برد. کار خلاق و نو، فقط در زمینه ارائه طرح های نوین و چشمگیر یا استفاده از نرم افزارهای جدید کامپیوتری نیست، بلکه بخش بزرگی از نوآوری، در نکات فنی وخلق فن آوری های نوظهور نهفته است. پدید آمدن روش های نوین برای تولید بسته ها، کشف انواع مواد اولیه جدید و نحوه کاربرد آن ها، شیوه ها و ماشین های جدیدی که در چاپ و مراحل تکمیلی به کار می آیند و انواع ماشین هایی که محتوی را در بسته ها قرار می دهند، همه و همه بار اصلی توسعه صنعت بسته بندی را در طول جهت پر پیچ و خم پیشرفت به دوش کشیده اند.

طراحان و سازندگان بسته ها، باید بدون وقفه، تحولاتی را که در هر دو بخش هنری و فنی رخ می دهد، رصد نمایند و ویژگی های هریک را با مسائل اقتصادی آن درک نمایند.

هم اکنون بسته های رنگارنگ برای جلب نظر مردم، در فروشگاه ها بایکدیگررقابتی سخت و جدی دارند. ایجاد ارتباط با خریداران و جلب توجه آنان، یکی از پیچیده ترین عملکردهای بسته بندی است. طراحان سعی دارند به مدد روش های نوین، با بهره گیری از بهترین مواد و ماشین آلات و با راهنمایی مشاوران متعدد، محتویات بسته ها را هر چه بهتر به نمایش بگذارند و بینندگان را مبهوت آن ها سازند. بسته بندی زیبای و تنوع را به زندگی ما آورده است.

هرچه زمان به پیش می رود، به ویژه در خرده فروشی ها، به ندرت می توان اجناس را بدون بسته بندی دید. مغازه هایی که درآن ها اثر چندانی از کالاهای بسته بندی شده نباشد، فقط ممکن است به ندرت در جوامع توسعه نیافته، آن هم دربازارهای محلی و بسیار محدود، دیده شوند.

گروهی معتقدند بسته بندی، حداقل از نوع فاخر و پر زرق و برق آن، کاری اضافی و هزینه ای سربار برای کالا و جامعه است. این افراد تصور می نمایند نیازی به بسته های متفاوت و با هزینه های زیاد نیست. حتی عده ای بسته بندی را به منزله نوعی تقلب و وارونه نشان دادن واقعیات تلقی می نمایند. اما باید دانست اهمیتی شکل ظاهری تولیدات کمتر از کیفیت آن نیست. در بسته بندی نباید فقط به حفظ محصول یا امکان حمل آن اندیشید، بلکه نیازهای عالی تری نیز باید تامین گردد. ما در زندگی عادی اغلب، به رفع یک نیاز ساده بسنده نمی کنیم.

علاوه بر طراحی بسته بندی مجموعه کارهای زیادی جزو فعالیت های طراحان گرافیک قرار می گیرد: طراحی نشان و لوگو، طراحی انواع اعلانها اعم از پوستر و آگهی های مطبوعاتی، طراحی انواع بروشورها، کاتالوگ ها و اوراق اداری و تجاری، تصویرسازی و صفحه آرایی موضوعات مختلف برای مطبوعات، کتاب های علمی و کتاب های بچه ها، طراحی انواع گرافیک محیطی اعم از بیلبورد یا اطلاع رسانی های بدری در فضاهای شهری، طراحی و ساخت مولتی مدیا ، و نسب، سایت و تیتراژ فیلم به همراه دهها مورد دیگر، که فقط بخشی از فعالیت های کاری رایج طراحان گرافیک هستند.

این همه با زیر شاخه های متعددشان هر یک تخصص و تجارب خاص خود را می طلبد و با پویایی و سر زندگی، مدام در حال رشد و دگرگونی است. مجموعه فعالیت های مختلف طراحان گرافیک، چون درختی تناور از یک ریشه نشأت می گیرند. ریشه ای که از یک سو از فکر وخلاقیت طراح تغذیه می گردد و از سوی دیگر از نیازهای جامعه، مسائل فنی و تکنیکی و خواست سفارش دهندگان و مشاوران گوناگون، سیراب می گردد. طراحی بسته بندی یکی از فنی ترین، جذاب ترین و حساس ترین کارهای یک طرح گرافیک است که از این قائده مستثنی نیست.

طراحی بسته بندی، از میان مجموعه فعالیت هایی که جزو طراحی گرفیک قرار می گیرد، بیشترین نقاط اشتراک را با نحوه کارهای هنرمندان طراحی صنعتی و معماری دارد. سه بعدی بودن موضوع کار، وجه اشتراک عمده آنهاست. هنرمند معمار، که فرم و شکل ظاهری یک بنا را طراحی می نماید در واقع کاربرد آن بنا و یک ایده را بصورت بسته بندی شده ارائه میدهد. او با این بسته بندی، روح کلی پیام خود و سازندگان بنا را به مخاطبان ارائه می نماید و سعی مینماید نظر مردم را به سمت بنا جلب کند و در تسهیل و بهینه شدن استفاده از بنا و فضای پیرامون آن مؤثر باشد.

از دیگر وجوه اشتراک هنرهای کاربردی، چون گرافیک، معماری و طراحی صنعتی، آن است که در این هنرها، مخاطب ناخواسته و بدون میل قبلی، با اثر هنری روبه رو می گردد. اما در هنرهای غیر کاربردی یا محض، مخاطب اغلب، با آمادگی و خواست خود به دیدار اثر می آید. برای دیدن آثار نقاشی مخاطبین، خود به موزه ها و گالری ها می فرایند، اما بیگ، پوستر، افرادی را که با هدف دیگری در حال گذر از کوی و برزن هستند به سمت خود جلب می نماید. مردم برای خرید کالاها به فروشگاه ها مراجعه می نمایند اما ناخواسته آثار هنری طراحی بسته بندی را می بینند، با آنها ارتباط برقرار می نمایند، پیام نهفته در آنها را استنباط و تحت تأثیر آن قرار می گیرند و پیرو آن تصمیم گیری می نمایند.

بسته بندی به سبب محافظت از محصولات در مقابل صدمات و خرابی، موجب کم شدن ضایعات و ارزانی کالاها می گردد. همچنین این امر موجب کاهش آلودگی ها و بیماری ها شده از جهاتی به حفظ محیط زیست کمک می رساند. به لطف بسته بندی حمل و نگهداری کالاها ساده تر و مقرون به صرفه تر شده است. در حال حاضر بسته ها اطلاعات مفیدی در باره محتویاتشان به مصرف نمایندگان می دهند. مراجعین به فروشگاه ها با حال و هوا و هویت کلی بسته ها از طریق طرح، رنگ و تصویر آنها آشنا می شوند. همچنین مستقیما از طریق اطلاعات مکتوب درج شده، آگاهی های مفیدی دریافت می نمایند. آگاهی و اطلاعاتی درباره نوع محصول و فوایدش، کمیت و کیفیت آن، تولید نماینده، پشتیبان و توزیع گناهی محصولات، طریقه صرف با مواد سازنده کالا و بسکمک نکات قابل توجه و بویژه دیگر و بستا، بنای با، خاطر داشتن کارکردهای متنوع، از جمل، کاستن از هزینه ها و رونق بازار، با، حفظ و ارتقای منافع تولید نمایندگان و مصرف نمایندگان کمک می نماید.. .

صنعت بسته بندی فروشگاه و جولانگاه نوآوری است. خلاقیت موتور محرکه هنر و صنعت بسته بندی است و همواره آن را به پیش می برد. کار خلاق و نو، فقط در زمینه ارائا، طرح های نوین و چشمگیر با استفاده از نرم افزارهای جدید کامپیوتری نیست، بلکه بخش علیمی از نوآوری، در نکات فنی و خلق فن آوری های نوظهور نهفته است. پدید آمدن روش های نوین برای تولید بسته ها، کشف انواع مواد اولیه جدید و نحودی کاربرد آن ها، شیوه ها و ماشین های جدیدی که در چاپ و مراحل تکمیلی به کار می آیند و انواع ماشین هایی که محتوی را در بستدها قرار نشان دهند، همه و همه بار اصلی توسعه صنعت بسته بندی را در سلول جهت پر پیچ و خم پیشرفت به دوش کشیده اند.

طراحان و سازندگان بسته ها، باید بدون وقفه، تحولاتی را که در هر دو بخش هنری و فنی رخ می دهد، رصد نمایند و ویژگی های هر یک را با مسائل اقتصادی آن درک نمایند. هم اکنون بسته های رنگارنگ برای جلب نظر مردم، در فروشگاه ها با یکدیگر رقابتی سخت و جدی دارند. ایجاد ارتباط با خریداران و جلب توجه آنان، یکی از پیچیده ترین عملکردهای بسته بندی :پ است. طراحان سعی دارند به مدد روش های نوین، با بهره گیری از بهترین مواد و ماشین آلات و با راهنمایی مشاوران متعدد، محتویات بسته ها را هرچه بهتر به نمایش بگذارند و بینندگان را مبهوت آنها سازند. بسته بندی زیبایی و تنوع را به زندگی ما آورده است.

گروهی معتقدند بسته بندی، حداقل از نوع فاخر و پر زرق و برق آن، کاری اضافی و هزینه ای سربار برای کالا و جامعه است. این افراد تصور می نمایند نیازی به بسته های متفاوت و با هزینه های زیاد نیست. حتی عده ای بسته بندی را به منزلهی نوعی تقلب و وارونه نشان دادن واقعیات تلقی می نمایند. اما باید دانست اهمیت شکل ظاهری تولیدات کمتر از کیفیت آن نیست. در بسته بندی نباید فقط به حفظ محصول یا امکان حمل آن اندیشید، بلکه نیازهای عالی تری نیز باید تأمین گردد. ما در زندگی عادی اغلب، به رفع یک نیاز ساده بسنده نمی کنیم. غذاخوردن تنها پر کردن شکم از مواد غذایی بی رنگ و بو نیست، بلکه غذا باید ظاهری آراسته و اشتها آور و رایحه ای مطلوب داشته باشد، تا از آن لذت ببریم. غذایی که به شکل دلپذیری تزیین شده باشد بی شک بیش از همان غذا که در ظرفی زشت و کثیف عرضه گردد اشتها و نظر ما را تحریک کرده و قطعا از مصرف آن لذت بیشتری می بریم.

این نکته در بسکمک موارد صادق است. به عنوان نمونه لباس فقط نقش پوشانندگی و حفاظت ما از سرما و گرما را ایفا نمی نماید و غالب مردم، هزینه و وقت زیادی صرف زیبایی شکل ظاهری پوشاک می نمایند، که از دیدگاه ساده انگارانه فاقد کارآیی است. یکی از ویژگیهای والای انسان، درک و خلق زیبایی است و در این راه هزینه های زیادی متقبل می گردد. اگر چه به نظر می رسد اتاقکهایی ساده و بدون تزیینات برای سکونت و محافظت از ما در برابر عوامل جوی کافی است، اما نیازهای روانی ما را ارضا نمی نماید. حتی در ساده ترین ساخت و سازها و با بودجه های اندک، بخش عمدهی هزینه، صرف عوامل تزیینی و زیبا کردن محیط میگردد.

گوناگونی در طبیعت یک اصل است. همانطور که طبیعت لبریز از زیباییهای سحرانگیز و خلاقیت های شگفت آور است، بسته بندی های خلاق و متنوع نیز با نیازهای طبیعی ما سازگاری بیشتری دارند. قطعا دنیا بدون عوامل تزئینی و به قولی اضافی، ملال آور و غیرقابل تحمل خواهد بود.

اکنون بسته بندی به راستی یک هنر و صنعت پیشرو و راهبردی است و با اغلب صنایع دیگر پیوند خورده است. صنعت بسته بندی در جهت رو به رشد خود از بسکمک علوم، هنرها و صنایع دیگر بهره گرفته و به بسکمک جان تازه ای بخشیده است. دیگر هیچ یک از محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی بدون بسته بندی عرضه نمی شوند. بسته بندی بخش مهمی از فرایند تولید محصول است و تولید یک کالا با بسته بندی آن به یک پروژه واحد تبدیل شده به گونه ای که از همان آغاز برنامه ریزی برای پدید آوردن یک محصول، باید به بسته بندی آن هم اندیشید.

برای پیش برد و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت بسته بندی، نبردی سخت علیه واپسماندگی در جریان است، نبردی برای نو کردن و توسعه تمام وجوه زندگی. سربازانی که در این جبهه می جنگند بیشمارند. کارگران صنعت گسترده بسته بندی، سازندگان مواد اولیه این صنعت همچون صنایع کاغذ و مقوا، شیشه، فلز، چوب و انواع پلاستیک، همراه با کسانی که به تولید ماشین آلات بسته بندی مشغولند و افرادی که در بخش حمل و نقل و انبارداری کار می نمایند، پیاده نظام این لشکر انبوه به شمار می فرایند. پدیدآورندگان بسته ها، از صاحبان کالاها گرفته تا طراحان، عکاسان صنعتی، تصویرسازان، طراحان حروف، دست اندرکاران امور چاپ و لیتوگرافی و کسانی که مراحل تکمیلی بسته بندی را به انجام می رسانند، به نوعی گردانندگان اصلی این کارزارند. همچنین افراد زیادی چون مشاورین و کارشناسان مواد و مصالح، آشنایان به انواع روش های تولید و بسته بندی، خبرگان تبلیغات، بازاریابی، نظرسنجی و فروش، همراه با متخصصین محافظت از کالاها، آگاهان به قوانین مربوطه و حتی مأموران رسیدگی به صحت عملکرد بسته ها و قانون گذاران و بسکمک کسان دیگر، همه و همه در این نبرد شریکند. اغراق نیست اگر بگوییم هر روزه هزاران شغل و تخصص جدید پیرامون در این صنعت و صنایع وابسته، به وجود می آید و میلیون ها نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، در این مجموعه مشغول به کارند تا راهی به سوی رفاه عمومی بگشایند.

بسته بندی هنر، علم و صنعتی است پویا، که کالایی را در مقابل محیط بیرونی و بالعکس حفظ کرده و به بهینه کردن حمل، نگهداری و مصرف آن کمک می رساند، همچنین بسته بندی محتوی خود را به مصرف نمایندگان می شناساند و آنان را به خرید ترغیب می نماید. بسته بندی به عنوان یکی از پدیده های مهم دنیای مدرن، نحوه و روش زندگی مردم را شدیدا تحت تأثیر قرار داده است.

اهداف بسته بندی

مهم ترین هدفی که در بسته بندی محصولات غذایی منتظر است افزایش طول عمر نگهداری محصول با Shelf Life آن می باشد. ماده بسته بندی از طریق تنظیم فضای مناسب در داخل بسته با توجه به ویژگی های نگهداری محصول زمان ماندگاری آن را افزایش می دهد. در این مورد به خصوص هماهنگی بین ویژگی های ماده بسته بندی و نیازهای نگهداری محصول می باید فراهم گردد. هدف دیگری که در استفاده از بسته بندی محصولات منتظر است، بهبود حمل و نقل، انبارداری و عرضه محصول می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه محصولات بدون استفاده از بسته بندی، عرضه محصول به صورت عمده فروشی با خرده فروشی با بازار امکان پذیر نیست. یعنی با وجود اینکه به نظر می رسد بسته بندی یک هزینه اضافی را برای تولید نماینده تحمیل می نماید. اماباید در نظر داشت بدون استفاده از بسته بندی کل هزینه تولید به هدر می رود. در چنین بسته بندی هایی باید به ابعاد بسته از نقطه نظر قابلیت حمل و نقل و عرضه آن توجه گردد و همچنین باید به شیوه زندگی مردم و میزان مصرف محصولات مختلف درهر جامعه دقت گردد. محصولات باید در بسته بندی هایی عرضه شوند و در صورت نیاز در یک یا دو وعده مورد مصرف قرار گیرند. این موضوع به خصوص درمورد محصولات صادراتی حائز اهمیت است.

بسته بندی عمل مناسبی برای درج اطلاعات و ارائه اطلاعاتی است که تولید نماینده موظف است در اختیار مصرف نماینده قرار دهد. از این طریق رعایت قوانین و مقررات صنایع غذایی کمک می گیرند.

ارائه اطلاعات ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام گیرد. درج اطلاعاتی نظیر دستورالعمل مصرف کالا، ترکیبات سازنده و ارزش غذایی آن، تاریخ مصرف، تاریخ انقضاء کالا، به طور مستقیم انجام می گردد. در حالی که برخی اطلاعات به طور مستقیم با استفاده از رنگی مه در طراحی های بسته به کار رفته و با علائم اختصاری که به طور بین المللی پذیرفته شده به مصرف نماینده منتقل می گردد. به عنوان مثال، رنگ سبز نشان دهنده بی ضرر بودن محصول است. این موضوع ممکن است به منشاء طبیعی و یا گیاهی محصول مربوط گردد و یا به فرآوری اضافه ای که جهت استخراج برخی ترکیبات مضر در آن محصول به کار رفته مربوط می گردد.

درهر حال مصرف نماینده با دیدن رنگ سبز قالب در بسته احساس مطلوبی مربوط به بی ضرر بودن آن خواهد داشت.

برخی رنگ ها به طور بین المللی برای برخی محصولات پذیرفته شده اند. مانند رنگ قهوه ای یا طلایی برای محصولات با منشاء قهوه یا کاکائو از میان علایم بین المللی دو علامت متداول به این شکلند.

این علامت نماینده قابلیت بازیافت ماده بسته بندی است که در مورد مواد پلیمری استفاده می گردد و ممکن است در داخل آن شماره هایی ذکر گردد و آن مربوط به کدگذاری است که از سوی انجمن صنایع پلاستیک به منظور ذکر جنس بسته و ماده بسته بندی تعیین شده است این علامت به معنای Reuseable می باشد. یعنی ماده بسته بندی به همان شکل موجود مجدداً قابل استفاده است و به طور تعیین در مورد بطری های نوشابه قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید : بهترین روش چاپ لیبل در سال 2020؛ چاپ دیجیتال یا چاپ فلکسو ؟

فواید بسته بندی

بسته بندی کالا عملکردها، وظایف و فواید بی شمار دارد، رفاه و آسایش امروزی به فوایدی که از طریق این عملکردها به دست آمده، وابسته است و اغلب جزئیات زندگی ما با پدیده ای به نام بسته بندی پیوندی عمیق خورده که گسست ناپذیر می نماید.

به طورکلی عملکردهای بسته بندی را می توان به دو دسته کاربردی و ترغیبی تقسیم کرد. از جمله عملکردهای کاربردی می توان به حفاظت از محتوی و همچنین تسهیل و کمک در استفاده از کالا و حمل، نگهداری و توزیع آن اشاره کرد؛ و در میان جنبه های ترغیبی، ایجاد انگیزه کرد و معرفی صحیح کالا را می توان نام برد. بسته بندی هویت کالا را تعیین می نماید و بهترین تبلیغ برای محصولات است. بسته ها درمجموع قیمت ها را کاهش داده و به حفظ محیط زیست کمک می نمایند.

طراحی بسته بندی فرآیندی چند جانبه و پیچیده است که اهداف پدیدآورندگان کالا، نیازهای مصرف نمایندگان، عملکردها، فواید و وظایف بسته بندی از طریق آن به اجرا می رسد.

منبع: مجله چاپخونه

به "چرا بسته بندی یک هنر محسوب می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بسته بندی یک هنر محسوب می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید