ثبات قیمت مرغ در بازار ادامه دارد

به گزارش وبلاگ سایه، بزرگ حجت، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از استمرار ثبات قیمت مرغ در بازار اطلاع داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 12 هزار و 900 تا 13 هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی 17 هزار و 500 تا 19 هزار تومان است.

ثبات قیمت مرغ در بازار ادامه دارد

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می گردد که قیمت مرغ تا انتها هفته نوسان چندانی نداشته باشد.

حجت با اشاره به اینکه افق روشنی پیش روی بازار نهاده های دامی نیست، اظهار داشت: اگر کنجاله سویا به اندازه کافی به وسیله سیستم دولتی به دست مرغدار نرسد، قیمت مرغ افزایش می یابد، در غیر این صورت انتظار افزایش قیمت را نداریم.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: شرکت پشتیبانی امور دام، در هیچ مقطعی به دنبال سیاست تامین صد درصدی نهاده دامی نبوده است و برنامه ریزی پشتیبانی امور دام عمدتا ذخایر استراتژیک است تا با عرضه به موقع کمبود را جبران کند.

به گفته وی، با توجه به برطرف تاخیر 2 ماهه در ارسال نهاده دامی این امیدواری ایجاد شده که بخشی از نهاده ها با نرخ مصوب در بازه زمانی مناسب به دست فراورینماینده برسد.

این مقام مسئول از کاهش 10 درصدی فراوری مرغ اطلاع داد و گفت: در حال حاضر نبود دان بیش از میزان جوجه ریزی در حجم فراوری اثر دارد که این امر مرغداران را مجبور می نماید تا مرغ فراوریی خود را با وزن پایین تری عرضه نمایند.

حجت با بیان اینکه پشتیبانی امور دام تنها تا سن 42 روزگی نهاده در اختیار مرغدار قرار می دهد، گفت: دولت به طور متوسط 50 درصد دان مورد احتیاج را تا سن 42 روزگی در اختیار مرغدار قرار می دهد و چنانچه تا 50 روز نگه داری گردد، مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد است.

وی درباره مسائل مطرح شده پیرامون گرانی مرغ در ماه آینده اظهار داشت: با استمرار فرایند افزایش قیمت نهاده های دامی، مرغدار چاره ای جز تعطیلی فراوری یا افزایش قیمت مرغ به عنوان محصول نهایی ندارد.

به گفته وی، اگر قیمت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار اصلاح نگردد، جو ناامیدی در بین مرغداران ایجاد می گردد که این امر صنعت طیور را به چالش می کشاند.

وی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی نسبت به گذشته تغییر خاصی نداشته است، افزود: هم اکنون بخشی از نهاده های دامی به وسیله سیستم بازارگاه و بخش دیگر از بازار آزار تامین می گردد.

حجت از افزایش 10 درصدی نرخ مصوب کنجاله سویا در بازار اطلاع داد و گفت: در حال حاضر هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد با نرخ 13 هزار تومان و ذرت 3 هزار تا 3 هزار و 500 تومان دادوستد می گردد.

وی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را 17 تا 18 هزار تومان و مرغ گرم را 23 تا 25 هزار تومان اظهار داشت و گفت: هم اکنون مرغداران در فروش هر کیلو مرغ حدود 4 هزار تومان متضرر هستند.

عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در انتها درباره آینده فراوری مرغ تصریح کزد: با استمرار زیان فعلی، بعضی از مرغداران به سبب نبود نقدینگی لازم قادر به ادامه فراوری نخواهند بود که با این وجود بازار مرغ با چالش جدی روبرو خواهد شد.

منبع: باشگاه وبلاگ سایه

منبع: تجارت نیوز

به "ثبات قیمت مرغ در بازار ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبات قیمت مرغ در بازار ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید