توافق ایران و روسیه برای تأمین اقتصادی خط آهن رشت ـ آستارا

به گزارش وبلاگ سایه، وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از عملکرد دولت های قبل در عدم تکمیل کریدورهای ترانزیتی کشور گفت: بعدازظهر امروز با روس ها برای تأمین اقتصادی ساخت خط آهن رشت ـ آستارا توافقی امضا خواهیم کرد.

توافق ایران و روسیه برای تأمین اقتصادی خط آهن رشت ـ آستارا

به گزارش وبلاگ سایه، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نخستین اجلاس همکاری های ترانزیتی ایران و کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان به همراه فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: یکی از مسائل مهم اقتصاد جهان ترانزیت و حمل ونقل است. صادرات و واردات در این زمینه مهم است که در اجلاس همکاری های ترانزیتی جلسات کارشناسی در این رابطه برگزار گردید.

وی با بیان اینکه تصمیمات بسیار خوبی در گروه کارشناسی اتخاذ شد، اضافه کرد: در 4 موضوع راستا ترانزیتی سبز، اعطای ویزای یک ساله به دست اندرکاران ترانزیت، یکسان سازی تعرفه بین کشورها و توسعه زیرساخت های ترانزیت در اجلاس امروز مطرح شد و از وزرا و هیئت های نمایندگی کشورها خواستیم در این رابطه همکاری لازم را انجام دهند.

به گزارش تسنیم، وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه زیرساخت های ترانزیتی در ایران تکمیل نیست، گفت: متأسفانه در سال های گذشته به این کریدورها توجه نشده است، در زمان حاضر خط آهن مهم رشت ـ آستارا به طول 163 کیلومتر را داریم که قرار است روس ها در اجرای آن مشارکت نمایند و در صورت تأمین اقتصادی، این پروژه سه ساله تکمیل خواهد شد.

قاسمی با اعلام اینکه خط آهن 900کیلومتری رشت ـ زاهدان در دستور کار نهاده شده است، یادآور شد: علاوه بر این اصلاح کریدور شاقتصادی اینچه برون ـ گرمسار نیز در دستور کار نهاده شده است.

وی با تأکید بر اینکه تکمیل ناوگان ریلی نیز در دستور کار نهاده شده است، گفت: اگر مانعی پیش نیاید تا یک ماه آینده قرارداد تکمیل خطوط ریلی در کریدورهای مهم داخلی با پیمانکاران ایرانی و خارجی امضا می گردد. برای کوتاه کردن زمان فرآیند قرارداد را بین پیمانکاران حرفه ای توزیع خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی بعلاوه با تأکید بر اینکه راه آهن رشت ـ آستارا را می سازیم حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه را نیز برای این کار بفروشیم، گفت: بعدازظهر امروز در رابطه با این پروژه با روس ها مذاکره می کنیم گرچه 10 کیلومتر از ابتدا و 10 کیلومتر از انتهای این راستا کار شروع شده است.

قاسمی با تصریح بر اینکه شرایط سیاسی منطقه به نفع ایران است، گفت: با دوستان روسی توافق خوبی در ترانزیت کالا داریم در زمان حاضر این کشور 30 میلیون تن زغال و 20 میلیون تن بار ترانزیتی دارد که می تواند از راستا ایران برای جابه جایی آن استفاده کند.

وی گفت: در بحث کریدورها مسئله ای به نام تحریم نداریم.

بیانیه ترانزیتی ایران با 6 کشور آسیای میانه

بعلاوه ظهر امروز یکشنبه 17 مهرماه بعد از 2 روز جلسات ترانزیتی ایران با کشورهای حوزه آسیای میانه از جمله قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان، بیانیه همکاری ترانزیتی به امضای نمایندگان این 6 کشور رسید.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان بعد از امضای این بیانیه گفت: این اجلاس به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید، با توجه به شرایط منطقه موضوع ترانزیت بسیار معین نماینده شده است و وزرا و نمایندگان کشورهای شرکت نماینده تصمیمات خوبی را اتخاذ کردند.

وی اضافه کرد: این اجلاس به ابتکار جمهوری اسلامی ایران از این به بعد هر 6 ماه یکبار برگزار می گردد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، کشورهای عضو این اجلاس بر توسعه بخش ترانزیت، یکسان سازی تعرفه های ترانزیتی و صدور یکساله ویزای رانندگان ترانزیتی به عنوان بخشی از بیانیه امضا شده تاکید و به تفاهم رسیدند.

قاسمی در نشست خبری مشترک بعد از امضای این بیانیه در پاسخ به ایرنا در مورد زمان اجرای این بیانیه مشترک و جزییات مطرح شده در آن، گفت: موضوع ترانزیت برای دولت سیزدهم بسیار جدی است، سیاست ایران تسهیل ترانزیت با کشورهایی است که در چند سال اخیر دچار قطع ارتباط با آنها بودیم.

وی ادامه داد: علاوه بر قطع بودن روابط با بعضی کشورهای آسیای میانه رابطه قوی با سایر کشورها نداشتیم. بر این اساس بر مبنای بیانیه منتشر شده ارتقای ترانزیتی در منطقه در دستور کار نهاده شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این هدف از همین امروز شروع شده و در راستای اقدامات مشترک پیش از این نیز، 60 درصد ظرفیت ترانزیتی در منطقه افزایش یافته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "توافق ایران و روسیه برای تأمین اقتصادی خط آهن رشت ـ آستارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق ایران و روسیه برای تأمین اقتصادی خط آهن رشت ـ آستارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید