بقعه سید شمس الدین نگینی در میان چهارمنار یزد

به گزارش وبلاگ سایه، خبرنگاران/یزد بقعه سید شمس الدین از بقاع متبرکه و متعلق به عالمی مشهور در یزد است که از ابعاد فرهنگی و معماری نقش این بقعه در یزد کم نظیر است.

بقعه سید شمس الدین نگینی در میان چهارمنار یزد

بقعه سید شمس الدین مربوط به سده هشتم است و در محله چهار منار یزد، جنب حوض مُلتکیه واقع شده و این اثر در تاریخ 31 تیر 1313 با شماره ثبت 208 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه سید شمس الدین، به جامانده یک مجموعه بناست که در محله چهار منار یزد واقع شده است و به صورت زیارتگاهی نیمه ویران گاه به گاه محل عبادت پیرزنان محله و به ندرت مورد بازدید علاقه مندان به آثار تاریخی و مسافران خارجی واقع می گردد.

بانی آن سید شمس الدین فرزند سید رکن الدین است. پدر، از سادات محترم شهر و بانی مدرسه است و دستگاه علمی و ستاره شناسی به جای گذاشت که توضیح و تفصیل آن در کتاب مفصل وقفنامه به نام جامع الخیرات (چاپ تهران، 1341) مضبوط است.

قدیمی ترین دیوار نوشته و یادگاری از اشعار حافظ در دنیا بر روی سنگ محراب بقعه سیدشمس الدین چهار منار یزد متعلق به قرن نهم هجری است، چون خود سید رکن الدین را پس از درگذشت (سال 732) زیر گنبد اصلی مدرسه به خاک سپردند در سده های بعد مدرسه به مزار تبدیل می گردد. اکنون منحصراً این زیارتگاه از زیارتگاه های مشهور و محترم شهر یزد به شمار می رود که امروزه بخشی از آن به عنوان کتابخانه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد استفاده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بقعه سید شمس الدین نگینی در میان چهارمنار یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقعه سید شمس الدین نگینی در میان چهارمنار یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید