تماشای فرهنگ و تاریخ طبیعی در موزه سلطنتی انتاریو

به گزارش وبلاگ سایه، خبرنگاران/خراسان رضوی موزه ها و اماکن تاریخی از ناب ترین پدیده های فرهنگی هر کشور و حافظ هنر و تاریخ نسل گذشته هستند که از یادگارهای به جای مانده سخن می گویند و هنر، فرهنگ و تاریخ را برای نسل بعد بازگو می نمایند.

تماشای فرهنگ و تاریخ طبیعی در موزه سلطنتی انتاریو

موزه سلطنتی انتاریو یکی از عظیم ترین موزه های کشور کانادا محسوب می گردد که در آن فرهنگ و تاریخ پیشین انسان ها و حتی تاریخ طبیعی زمین به نمایش گذاشته شده است. در این موزه 6 میلیون شیء باستانی و ارزشمند نگهداری می گردد که یکی از نکات قابل توجه آن نمایش تعداد زیادی آثار مربوط به کشور ایران است.

موزه سلطنتی انتاریو علاوه بر عنوان عظیم ترین موزه کانادا عنوان پنجمین موزه آمریکای شمالی از نظر وسعت را نیز یدک می کشد و معماری قابل توجهی دارد. معماری این موزه تلفیقی از معماری کهن و مدرن بوده و گفته می گردد که در ساخت آن از سبک نئورومانسک استفاده شده است.

از آنجایی که این موزه منزلگاه گنجینه ای ارزشمند از آثار هنری، اشیای فرهنگی و نمونه هایی از تاریخ طبیعی است به دو بخش اصلی با عناوین فرهنگ دنیا و تاریخ طبیعی تقسیم بندی می گردد. در بخش فرهنگ این مجموعه بازدیدنمایندگان می توانند آثار روم باستان، مصر، میانرودان، ایران، هندوستان، چین و ... را تماشا نمایند.

البته برای بازدیدنمایندگانی که به فرهنگ و سنن مردم بومی کانادا علاقه دارند نیز گالری انسان های نخستین تدارک دیده شده و افراد می توانند در این گالری فرهنگ مردم بومی کانادا را به همراه بیش از 1000 شی از بومیان به تماشا بنشینند.

بخش دیگری که در این موزه حتما باید توسط بازدیدنمایندگان مورد توجه قرار گیرد بخش طبیعی آن بوده که سنگواره دایناسورها، شهاب سنگ، سنگ های ارزشمند و کانی های معدنی در این بخش برای علاقه مندان به نمایش درآمده است.

در بخش طبیعی موزه دایناسورها بهترین نمونه های سنگواره از دایناسورهایی نظیر تی رکس، گاردو و ... به نمایش درآمده است؛ در این بخش همچنین صدها نمونه از سنگوارهای گیاهان، حشرات و موجودات دریایی دوره ژوراسیک و کرتاسه، گالری پستانداران مربوط به 65 میلیون سال پیش، اسکلت هایی از پستانداران منقرض شده عصر سنوزوئیک نیز نگهداری می گردد.

در مورد نحوه ایجاد این موزه می توان گفت بخش عظیمی از آن مدیون چارلز تریک کرلی و سر ادموند واکر است. چارلز تریک کرلی در اکستر انتاریو به دنیا آمده و در دانشگاه تورنتو به تحصیل مشغول بوده است، یکی از مشتریانش سر ادموند واکر بود که او را برای ایجاد یک موزه دنیای در انتاریو به شدت تشویق کرد و این زمینه ای شد برای ایجاد این موزه شگفت انگیز.

موزه باستان شناسی سلطنتی انتاریو در سال 1912 تأسیس شد و کرلی به عنوان اولین مدیر این مجموعه انتخاب شد و واکر نیز نخستین رئیس این موزه به حساب می آید؛ موقعیتی که او تا زمان مرگش در سال 1924 حفظ کرد. بعضی معتقدند که منافع دو بنیان گذارمجموعه موزه سلطنتی انتاریو و تمرکز و تأکید آن ها بر طبیعت و فرهنگ، سبب شد تمرکز دوگانه ای ایجاد شده و موزه در موقعیت و صندلی کنونی خود قرار گیرد.

این موزه در حال حاضر بیش از 6 میلیون اشیا و 40 گالری مختلف را در خود جای داده و مجموعه ای از دایناسورها، فسیل ها، سنگ های آسمانی، آثار تاریخی اروپایی و کانادایی، آثار هنری آفریقایی، شرقی و آسیایی و همچنین کلکسیونی از لباس ها و دکوری ها را به نمایش گذاشته است.

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد در این موزه آثار ایرانی از دوره ها و مناطق مختلفی گردآوری شده اند؛ که شامل ظروف سفالی هزاره چهارم پیش از میلاد، نشان های طلایی هخامنشیان، سرامیک های کاشان در سده دوازدهم میلادی و اشیای نقاشی شده زمان قاجار در تهران می گردد. آثار ایرانی این موزه در بخشی به نام خاورمیانه و به صورت پراکنده به نمایش گذاشته شده اند و بیش تر آثار مربوط به سفال کاشان و کرمان هستند.

در این موزه همچنین آثار شگفت انگیزی وجود دارد که هر ساله تعداد قابل توجهی از گردشگران را برای بازدید از این موزه به تورنتو می کشاند. این آثار شامل سنگ های آسمانی مریخ، شیر باستانی، کرگدن سفید، آثار نقاش معروف کانادایی، دایناسورها، تندیس گاوبازی باستانی و ... می گردد که بعضی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

در قسمتی از این موزه، نقاشی دیواری شیری دیده می گردد که قالب ریزی آن حدود دو هزار سال پیش اجرا شده و بالای اتاق سلطنتی پادشاهی که دستور ساخت برج بابل، باغ های معلق بابل و عجایب هفت گانه دنیا را داده بود، نصب بوده است.

در طبقه دوم این مجموعه حیوانات زیادی در ویترین های شیشه ای به نمایش گذاشته شده اند که از جمله آن ها می توان به کرگدن دو تنی اشاره نمود. این کرگدن که نزدیک ورودی گالری قرار گرفته، حدود 45 سال در باغ وحش تورنتو زندگی می کرد و پس از مرگش در این موزه نگهداری می گردد.

در سال 1822 هنرمند کانادایی پاول کین برای آموزش نقاشی به ایتالیا سفر کرد و بعد از بازگشتش به کانادا داستان ها و تجربه های خود از مردم آن جا را به تصویر در آورد. او حدود 700 نقاشی کشید و به یکی از معروف ترین نقاش های کشور تبدیل شد، به همین دلیل آثار زیبای او در موزه سلطنتی انتاریو به نمایش گذاشته شده است.

یکی از ویژه ترین آثار این به نمایش در آمده در این موزه نمونه هایی از دایناسورهای دوره ژوراسیک و کرتاسه است که بازدیدنمایندگان می توانند اسکلت 27 متری دایناسور باروسوروس را از نزدیک تماشا نمایند. گفته می گردد این دایناسور در زمان حیاتش حدود 15 تن وزن داشته است. البته علاوه بر این مجموعه، گالری هایی دیگری از پرندگان و پستانداران در این موزه وجود دارند.

منبع:

www.rom.on.ca

artsandculture.google.com

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تماشای فرهنگ و تاریخ طبیعی در موزه سلطنتی انتاریو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشای فرهنگ و تاریخ طبیعی در موزه سلطنتی انتاریو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید