ورامین یکی از شهرهای تاریخی استان تهران است

به گزارش وبلاگ سایه، ایسکانیوز/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، ورامین یکی از شهرهای تاریخی استان تهران است.

ورامین یکی از شهرهای تاریخی استان تهران است

ورامین در جنوب شرقی تهران قرار گرفته است و از سه شهر جوادآباد، قرچ وارمین و پیشوا تشکیل می گردد. ورامین از شمال شرق با شهرستان های پیشوا و پاکدشت، از شمال غرب با شهرستان قرچک، از غرب با شهرستان ری و از جنوب با استان قم و بخش های از جوادآباد محدود می گردد. در سالهای اخیر تعداد ویلاها و خانه های اجاره در ورامین به علت نزدیکی به استان قم و تهران افزایش یافته و بسیاری از گردشگران این مقصد را به عنوان یک مقصد یک روزه برای سفرهای خود انتخاب می کنند.

یکی از مکانهای طبیعی و بکر براساس مقاله ورامین یکی از شهرهای تاریخی استان تهران است، دشت ورامین است. این دشت در ناحیه کویر مرکزی ایران و در 40 کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار گرفته است. دشت ورامین یکی از حاصلخیزترین زمین های کشاورزی استان تهران بحساب می آید و بسترگاه کشت بسیاری از سبزیجات و صیفی جات مرکز است. آب مورد نیاز برای کشاورزی در دشت ورامین از رودخانه جاجرود تامین می گردد. بازدید از دشت ورامین برای عموم آزاد است و شما می توانید در روزهای آخر هفته به این دشت مراجعه کنید و از طبیعت بی نظیر آن لذت ببرید.

تالاب بند علیخان از دیدنی های طبیعی ورامین محسوب می گردد. این تالاب زیبا در 35 کیلومتری شهرستان ورامین در دل میان کویری وارمین قرار گرفته است. تالاب بند علیخان ورامین هرساله مقصد پرندگان مهاجری بسیاری مانند خـوتکا، غاز، درنا چنگر و اردک سرسبز است. این تالاب در ماههای گرم سال مانند تیر و مرداد به صورت باتلاق درآمده و تقریبا خشک می گردد؛ اما در سایر ماههای سال پرآب شده و میزبان پرندگان مهاجر است.

معروفترین اثر تاریخی ورامین، برج علاءالدین است. این برج تاریخی در مرکز ورامین و با فاصله کمی در شمال مسجد جامع ورامین دیده می گردد. ساخت برج علاءالدین به اواخر سده 7 قمری و به دوره تاریخی ایلخانیان باز می گردد. این برج یک برج آرامگاهی است و در آن مقبره حسن علاءالدوله، حاکم ری دیده می گردد. سبک معماری برج علاءالدین بسیار خاص و زیبا است. برج در حدود 17 متر ارتفاع دارد و از دو قسمت اصلی و گنبدی با ارتفاع 54 متر که بر روی بدنه قرار می گیرد، بوجود آمد.

یکی از روستاهای مجذوب کننده و دیدنی شهرستان ورامین، روستای خاوه است. روستای خاوه در 10 کیلومتری شرق بخش جوادآباد ورامین قرار گرفته است. درصورتیکه در سفر به ورامین در پی مکان های سرسبز هستید، بازدید از روستای خاوه احتمالا نیاز شما را پوشش می دهد. طبیعت بسیار زیبا و آثار تاریخی این روستا موجب محبوبیت بالای خاوه در بین گردشگران شده است.

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی شهرستان ورامین، قلعه ایرج است. قلعه ایرج در مجاورت روستای عسگرآباد عباسی و در ضلع شمالی بزرگراه شهدای پرواز شهرستان پیشوا قرار گرفته است. این قلعه در حقیقت بزرگترین قلعه خشتی نظامی در ایران محسوب می گردد. تاریخ ساخت قلعه به دوران ساسانیان بازمی گردد و به علت فرسایش در حال نابودی است. نکته مهمی که در رابطه با این بنا وجود دارد، نوع معماری و ساخت قلعه ایرج است. در طراحی قلعه به این موضوع توجه شد که با نفوذ دشمن، متوجه حضور سربازان در قلعه نخواهند شد و این به لحاظ امنیتی برای سربازان بسیار مفید بوده است. قلعه ایرج در حدود 15.5 متر دارد و در مساحتی بالغ بر 200 هکتار بنا شد. علت نامگذاری این بنا، انتساب بنا به ایرج فرزند فریدون در شاهنامه فردوسی می باشد.

یکی از مهم ترین بناهای تاریخی و مذهبی هر شهری در ایران، مسجد جامع است. مسجد جامع ورامین نیز جزو مساجد تاریخی شهر محسوب می گردد. این مسجد جامع جز قدیمی ترین مساجد ایران و یکی از نمونه های عالی برای معماری اسلامی است. مسجد جامع در مرکز ورامین قرار گرفته است و به دستور سلطان محمدخدابنده بنا شده است. این بنا در دوره ایلخانیان با معماری و طراحی این دوره بنا شد. مسجد جامع ورامین را باید جز مساجد چهار ایوانی دانست. این مسجد پلانی مستطیل شکل با مساحت 66 در 43 متر دارد و در ساحت آن از آجر و کاشی های ایرانی اسلامی استفاده شده است .

یکی از امامزاده های بسیار معروف و محبوب در بین شهروندان ورامینی، امامزاده جعفر در بخش پیشوای ورامین است. این بنا محل دفن امامزاده جعفر الخواری فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام علی بن موسی الرضا (ع) می باشد. بقعه امامزاده جعفر در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی ساخته شد و از زیباترین تزئینات معماری اسلامی برخودار است.

قصر بهرام ورامین یکی دیگر از بناهای تاریخی معروف ورامین مربوط به دوران صفویه است. این کاروانسرا در 154 کیلومتری تهران و سه کیلومتری شمال شرق کارونسرای عین الرشید قرار گرفته است. قصر بهرام در بین بومیان ورامین در گذشته به عباس آباد نیز شناخته می شد. پلان این بنا به شکل کاروانسرایی چهار ایوانی، اطاقها در اطراف حیات مرکزی و اسطبل ها در پشت آن می باشد.

از مهمترین صنایع دستی ورامین میتوان به جاجیم و قالی اشاره کرد. زنان و مردان ورامین در گذشته به منظور رفع نیاز خود، قالی می بافتند. نقشه و طرح قالی ها از فرهنگ مردم ورامین گرفته شده و اغلب ذهنی بافته می شوند. در کنار قالی، ظروف سفالی از دیگر صنایع دستی ورامین محسوب می گردد. برای تهیه سوغات ورامین علاوه بر ظروف سفالی، خشکبار نیز می تواند انتخاب مناسبی باشد. درصورتیکه به ورامین سفر کردید، پیشنهاد می کنیم حتما نان پنجره ای و نان کسمه ورامینی را خریداری کنید. یکی دیگر از سوغاتی های ورامین، محصولات کشاورزی این شهرستان است. از محبوب ترین محصولات کشاورزی ورامین میتوان به خیار گلخانه ای، گوجه فرنگی، ملون، خربزه، فلفل و بادمجان اشاره داشت.

همانطور که می دانید، گوجه فرنگی یکی از مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان ورامین است. از این رو یکی از غذاهای محبوب ورامین، آش گوجه ورامینی محسوب می گردد. این آش از گوجه فرنگی تازه، بلغور گندم و جو، حبوبات، سبزی آش تهیه می گردد. یکی دیگر از غذاهای سنتی و پرطرفدار شهرستان ورامین، اشکنه ورامینی است. این غذای سنتی از طریق مردم محلی برای روزهای سرد زمستان تهیه می گردد. اشکنه ورامینی از مواد اصلی شامل پیاز، گوجه، سیب زمینی، شنبلیله و تخم مرغ استفاده می گردد. شیش انداز ورامینی از مهمترین و سنتی ترین غذاهای ورامین محسوب می گردد. این غذا برای صبحانه و عصرانه طبخ می گردد و مردم برای روزهای پرکار از این غذا میل می کردند. این غذای بسیار خوشمزه از موادی شامل پیاز داغ فراوان، گردو و تخم مرغ تهیه می گردد.

برای دسترسی به ورامین از تهران تنها یک راه ورودی وجود دارد. این میسر برای ماشین های سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. راه دیگر برای رسیدن به ورامین، راستا تهران- شریف آباد-پیشوا و وارمین است که به نسبت راستا اول طولانی تر می باشد. ورامین از طریق جاده چرمشهر به ازاده راه قم-گرمسار می رسد. علاوه بر راستاهای جاده ای، راه آهن وارمین نیز فعال است. ایستگاه راه آهن ورامین در راستا راه آهن تهران مشهد قرار گرفته است.

منبع: همگردی

به "ورامین یکی از شهرهای تاریخی استان تهران است" امتیاز دهید

1 کاربر به "ورامین یکی از شهرهای تاریخی استان تهران است" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورامین یکی از شهرهای تاریخی استان تهران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید