بدون علوم انسانی متناسب، تمدن سازی در انقلاب اسلامی محقق نمی گردد

به گزارش وبلاگ سایه، محمدجواد هراتی گفت: بدون وجود علوم انسانی متناسب با مقتضیات و احتیاج های درونی، تمدن سازی که غایت انقلاب اسلامی است، محقق نمی گردد.

بدون علوم انسانی متناسب، تمدن سازی در انقلاب اسلامی محقق نمی گردد

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ سایه، محمدجواد هراتی قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی، در نشست علمی که با عنوان جهاد تبیین که در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار گردید، با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: انقلاب اسلامی ایران داعیه دار تمدن اسلامی است و هر تمدنی بر پایه معیار ها و ارزش های خاصی شکل می گیرد و علوم انسانی پایه و مبنای این مباحث است. باید توجه داشت که تمدن معاصر در غرب دو رکن اساسی دارد که یکی از آن ها شکوفایی علوم تجربی و دیگری رشد علوم انسانی است و در حقیقت این تمدن جلوه عینی اندیشه های نو برخواسته از ساحت های مختلف علوم طبیعی و انسانی است.

وی اضافه نمود: اگر انقلاب اسلامی بخواهد تمدن ساز باشد، باید علوم انسانی متناسب با ماهیت خود را فراوری کند؛ بنابراین پاسخ به این سؤال که چرا احتیاج به تحول در علوم انسانی است را باید در غایت تمدن سازی انقلاب اسلامی جستجو کرد. هر انقلابی بر مبنای پارادایم فکری خاصی شکل می گیرد و بر مبنای آن نظام موجود را به چالش کشیده و در پی ارائه الگویی تازه است، اما اگر این مبانی فکری در تداوم انقلاب همسو و همگون با تفکر انقلابی نباشد، نتیجه ای جز انحراف انقلاب از راستا اصلی خود را در پی نخواهد داشت.

هراتی با اشاره به خطر وارداتی بودن حوزه اندیشه و فکر گفت: بعضی از حوزه های علوم انسانی موجود بر جنبه های هنجاری بومی فراوری و نظریه پردازی نشده است و برای نیل به هدف غایی انقلاب اسلامی، تحول در آن ها لازم است. حوزه فناوری و تکنولوژی را می توان وارد کرد و یا شبیه آن را در داخل ساخت و اگر احتیاج باشد آن را خریداری کرد و آن را به استخدام درآورد، اما مباحث فکری و فرهنگی که به حوزه علوم انسانی مرتبط می شوند، اینگونه نیستند و خطر علوم انسانی وارداتی برای آینده تمدن سازی انقلاب اسلامی امری بدیهی است.

قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی اضافه نمود: البته رویکرد بومی گرایی، به معنای نفی طرح اندیشه های وارداتی نیست و دانشگاه محل ارائه نظرات و دیدگاه های مختلف است. در صورتی که در فضای علمی اندیشه ها به بحث و ارزیابی و نقد گذاشته گردد، کلام صحیح از ناصحیح تشخیص داده می گردد و فراوری فکر تازه متناسب با احتیاج ها و مقتضیات درونی سرعت می پذیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بدون علوم انسانی متناسب، تمدن سازی در انقلاب اسلامی محقق نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدون علوم انسانی متناسب، تمدن سازی در انقلاب اسلامی محقق نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید