7 نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی

به گزارش وبلاگ سایه، زعفران پای ثابت غذاهای ایرانی ست؛ اما در بازار پرسود این طلای سرخ، نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی بسیار سخت است. به قول استاد شهریار: جان چه باشد که به بازار تو آرد عاشق، قیمت مناسب نکنی گوهر زیبایی را. برای داشتن زعفران اصل هم نمی توانید انتظار قیمتی پایین تر از ارزش واقعی آن را در نظر بگیرید.

7 نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی

اگر برای شما هم نحوه تشخیص زعفران اصل سخت است و بارها شده که بعد از پرداخت هزینه زیاد بابت خرید زعفران، فهمیده اید که سرتان کلاه رفته است و زعفران تقلبی خریده اید، می توانید با شناخت نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی، جلوی سودجویی فروشندگان متقلب را بگیرید. شما با خواندن این مقاله یاد می گیرید که نحوه تشخیص زعفران اصل چگونه است و دیگر هیچ وقت زعفران تقلبی روی دستتان نمی ماند.

نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی چگونه است؟

بسیاری از مردم در خصوص فواید زعفران شنیده اند. با این حال، درک چگونگی شناسایی نخ های زعفران خالص و نحوه تشخیص زعفران اصل می تواند گیج نماینده باشد. زعفران قیمت بسیار بالایی دارد و به همین علت مهم است که در هنگام خرید زعفران بدانید برای چه چیزی هزینه می کنید و مطمئن شوید که محصولی با کیفیت بالا و با برترین بو، طعم و رنگ دریافت می کنید.

کیفیت و قدرت زعفران به نحوه برداشت و دسته بندی آن و بعلاوه مدت زمانی که از برداشت می گذرد بستگی دارد. هر قسمت از نخ زعفران، نقش خاص خود را دارد. کلاله قرمز گیاه، معین نماینده رنگ و طعم آن است و قسمت زرد آن هم می تواند به وزن و ارزش زعفران برای فروش یاری کند.

سؤال مهمی که در فکر بیشتر افراد وجود دارد این است که چطور زعفران اصل را از تقلبی تشخیص بدهیم؟ راه های مختلفی برای شناسایی زعفران خالص وجود دارد که در ادامه آن ها را آنالیز می کنیم.

1. زعفران در آب سرد

اولین روش در نحوه تشخیص زعفران اصل، تست آن در آب سرد است. یک کاسه یا فنجان شیشه ای را با آب سرد پر کنید و چند نخ زعفران را در آب قرار دهید. تارهای زعفران در آب آغاز به پخش کردن رنگ می نمایند. زعفران خالص رنگ خود را به آرامی در حدود 10 تا 15 دقیقه آزاد می نماید؛ درحالی که زعفران تقلبی با رنگ اضافه، بلافاصله رنگ زیادی آزاد می نماید.

علاوه بر این، نخ های زعفران خالص باید رنگ زرد یا نارنجی روشنی را آزاد نمایند که با افزایش غلظت کمی پررنگ تر می گردد. از طرف دیگر، اگر رنگ زرشکی یا قرمز تیره ای در آب مشاهده کردید، احتمال تغییر رنگ زعفران وجود دارد. در این صورت، عاقلانه است که محصول را استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر و مواد رنگی باشد.

در نهایت در نحوه تشخیص زعفران اصل توجه به این نکته ضروری ست که نخ زعفران واقعی با تغییر رنگ آب، رنگ قرمز خود را از دست نمی دهد، اما زعفران تقلبی پس از مدت کوتاهی سفید می گردد.

2. چشیدن زعفران

اگر در فکرتان این سوال را دارید که چطور زعفران اصل را از تقلبی تشخیص بدهیم، باید پاسخ داد که یکی از روش های این کار می تواند چشیدن زعفران باشد. پیکروکروسین یک ترکیب طبیعی ست که طعم زعفران را معین می نماید.

با چشیدن چند نخ زعفران می توانید کیفیت زعفران را آنالیز کنید. زعفران واقعی، طعمی خاکی و کمی تلخ دارد. به عنوان یک قاعده کلی، به یاد داشته باشید که زعفران خالص بوی شیرینی دارد اما هرگز طعم شیرینی نخواهد داشت.

3. بوی زعفران اصل

بوکردن زعفران می تواند نحوه تشخیص زعفران اصل باشد. زعفران خالص باید بوی شیرینی مابین عسل و یونجه داشته باشد. بوی شیرین زعفران به علت غلظت سافرانال در نخ های آن است. یادتان باشد که زعفرانی اصل است که بو و رایحه ای قوی و شدید داشته باشد. اگر زعفرانی خریدید که بوی قوی نداشت، باید در اصالت آن شک کنید. یک رمز تشخیص زعفران اصل از تقلبی می تواند بوی آن باشد که تلفیق بوی عسل و یونجه است.

4. رنگ و شکل زعفران

در بازی تشخیص حقیقت از دروغ زعفران، رنگ و شکل آن می تواند به یاریتان بیاید. نخ های زعفران حالت چند شاخه دارند و به شکل شیپور هستند. زعفران تقلبی به این شکل نیست و سر رشته های زعفران، حالت چند شاخه ندارد. ویژگی دیگری که می تواند نحوه تشخیص زعفران اصل باشد، رنگ آن است. رشته های زعفران مرغوب به رنگ قرمز تیره هستند و رنگ زرد کمی دارند.

5. مالیدن نخ های زعفران بین انگشتان

از دیگر روش هایی که می تواند به این سوال شما پاسخ دهد که چطور زعفران اصل را از تقلبی تشخیص بدهیم، مالیدن نخ های زعفران بین انگشتانتان است. پس از چند دقیقه خیس کردن نخ های زعفران در آب سرد، یک جفت نخ را خارج کنید و روی انگشت خود قرار دهید.

نخ ها را با انگشتان خود دو تا سه بار به جلو و عقب بمالید. اگر تارهای زعفران از هم پاشید یا تبدیل به گردوغبار یا مایع شد، با زعفران تقلبی و بی کیفیت سروکار دارید. نخ های زعفران خالص از هم جدا نمی شوند.

6. بسته بندی زعفران

بسته بندی زعفران هم می تواند نحوه تشخیص زعفران اصل باشد. برای حفظ طراوت، زعفران باید همواره در جای خنک، در ظرف در بسته و دور از نور مستقیم نگهداری گردد. زعفران باکیفیت تقریبا همواره دارای بسته بندی هواگیر است که اجازه نمی دهد نور به نخ ها برسد.

7. تشخیص زعفران اصل با جوش شیرین

یک راه دیگر که می تواند نحوه تشخیص زعفران اصل باشد، استفاده از جوش شیرین است. می توانید با مخلوط کردن جوش شیرین و زعفران در یک فنجان کوچک پر از آب، کیفیت زعفران خالص را آنالیز کنید. اگر رنگ مخلوط زرد باشد، زعفران خالص است.

نکته آخر برای خرید زعفران

در بالا به روش هایی اشاره شد که چطور زعفران اصل را از تقلبی تشخیص بدهیم. نکته دیگری که می تواند تشخیص زعفران تقلبی و غیرتقلبی را برای شما آسان کند، تجربه در خرید زعفران است. تجربه خرید زعفران به شما یاری می نماید که انتخاب های درستی داشته باشید. یکی دیگر از روش هایی که می تواند خیال شما را از اصالت محصول راحت کند، خرید از برندهای معتبر است.

این برندها اعتباری را که دارند با فروختن محصول تقلبی خدشه دار نمی نمایند و اعتماد به آن ها آسان است. اگر شما هم روشی برای نحوه تشخیص زعفران اصل می شناسید یا سابقه خرید زعفران تقلبی را دارید، ممنون می شویم ما را در بخش نظرات در جریان بگذارید.

منبع: اسنپ مارکت

به "7 نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید