50 درصدی آب جمع شده پشت سدهای استان در سال گذشته

به گزارش وبلاگ سایه، محمد علایی گفت: هم اکنون میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان 681 میلیون مترمکعب است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته هزار و 198 میلیون متر مکعب بوده است.

50 درصدی آب جمع شده پشت سدهای استان در سال گذشته

به گزارش وبلاگ سایه خراسان رضوی؛ محمد علایی اعلام کرد: کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری بحث اهمیت طرح نجات آب کشاورزی را به یکی از مباحث مهم در حوزه مدیریت تبدیل نموده است.

وی اضافه کرد: در سالی که میزان بارندگی خراسان رضوی 65 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد، گرمای زودرس هوا نیز مزید بر علت، افت سطح آب در آبخوان های استان به دلیل برداشت از سفره های زیرزمینی توسط چاه های کشاورزی و شرب شده است.

علایی اعلام نمود: استان خراسان رضوی به جهت شرایط اقلیمی جزو مناطق خشک و نیمه خشک کشور محسوب می گردد و بیشترین اتکای آن در تامین آب به منابع آب های زیرزمینی است.

وی گفت: در سال های خشک میزان اتکای تامین آب خراسان رضوی به آبهای زیرزمینی حدود 95 درصد است که این موضوع فشار زیادی را به سفره های زیرزمینی وارد می نماید.

وی گفت: وجود 16 هزار 544 حلقه چاه مجاز با برداشت سه هزار و 909 میلیون مترمکعب و همچنین پنج هزار و 143 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده با برداشت 131 میلیون مترمکعب در سال، دلیلی بر کاهش بیش از حد ذخایر آب های زیرزمینی است.

طرح سازگاری با کم آبی

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: طرح سازگاری با کم آبی با مشارکت تمامی ذینفعان در مدیریت منابع آب شامل دستگاه های اجرایی، قضایی، دانشگاهیان و رسانه ها به ویژه تشکل های قانونی کشاورزی و مردمی در این استان اجرا شد.

کاظم جم اضافه کرد: در قالب طرح سازگاری با کم آبی با مشارکت نهادهای مزبور، پارسال 460 میلیون مترمکعب آب از سفره های آب زیرزمینی استان کمتر برداشت شده است.

وی انسداد هزار و 852 حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای سال 99 تا به امروز در استان، تجهیز تمامی چاه ها به شمارشگر هوشمند، رصد برخط (آنلاین) میزان برداشت از چاه ها توسط شبکه مانیتورینگ چاه ها را از دیگر اقدامات برای جلوگیری از اضافه برداشت ها در سطح استان خراسان رضوی مطرح نمود.

جم گفت: امید است با اجرای طرح نکاشت پاییزه، تسریع در جایگزینی فراوری محصولات به روش گلخانه ای و مدرن به جای روش های سنتی فعلی، جدی دریافت تغییرات در الگوی کشت استان و کاشت گیاهان و محصولات کم آب طلب با همکاری تمامی کشاورزان و بهره برداران استان از اوج مصرف آب در سال 1400 گذر کند.

خراسان رضوی دارای 32 سد در حال بهره برداری در نقاط مختلف استان شامل تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، جغتای، جوین، تایباد، تربت جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است که سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان، به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان در حال بهره برداری است.

منبع: جام جم آنلاین

به "50 درصدی آب جمع شده پشت سدهای استان در سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 درصدی آب جمع شده پشت سدهای استان در سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید