مشهدی ها از جواهرات استفاده می نمایند یا طلا؟
به گزارش وبلاگ سایه، رئیس کانون هماهنگی سنگ های قیمتی و جواهرات ایران گفت: در شهر مشهد 75 درصد افراد از جواهرات و مابقی از زیورآلات طلا استفاده می نمایند. تهران و تبریز 50 درصد از جواهرات و 50 درصد از زیورآلات طلا استفاده می نمایند. در شهر اصفهان، یزد و شیراز نیزعمدتا زیورآلات طلا مورد استفاده قرار می گیرد و متوسط مصرف طلا در کشور سالانه 140 تن و در مشهد 24.8 درصد است.
به گزارش وبلاگ سایه، محمدجواد پیش بین در همایش سومین سالگرد مشهد، شهر جهانی گوهرسنگ ها در سالن همایش موزه بزرگ خراسان، اظهار کرد: در شرایط کنونی که همه افراد از میزان بیکاری گله مند هستند، براساس آمارهای میدانی گرفته شده در سال قبل در خوشه جواهرات مشهد، اشتغال حدود 12 درصد افزایش یافته است وعلی رغم تعطیلی بعضی از واحدها، یک سری واحد دیگر راه اندازی و یا توسعه پیدا نموده است.
وی اضافه نمود: خوشه ها در حقیقیت مجموعه یک سری صنایع کوچک و متوسطی هستند که در یک منطقه جغرافیایی به هر دلیلی تجمع پیدا می نمایند و دارای چالش ها و فرصت های توسعه مشابه و مشترک هستند. چند سالی است که دولت براساس یک مدل در یونیدو صنایع کوچک را براساس خوشه تعریف می نماید و یاری های مالی و فکری خود را در اختیار این خوشه ها قرار می دهد و یک عامل توسعه را تعریف می نماید.
رئیس کانون سنگ های قیمتی و جواهرات ایران اعلام کرد: عامل توسعه وظیفه انجام یک سری اعمال محسوس و نامحسوس در جهت توسعه این صنعت است. شاید حاصل بخشی از فعالیت هایی که در سنوات گذشته رقم خورده این است که ما امروز ادعا می کنیم که جواهرات ما، قابل رقابت در سطح بین المللی است و دیگر فراورینماینده بدون طراح وجود ندارد.
پیش بین اعلام نمود: در تعریف، تلفیق سنگ و فلز در حقیقیت جواهرات را تشکیل می دهد و آنچه ما امروز به عنوان جواهرات می شناسیم در گذشته صرفا به سنگ های قیمتی اطلاق می گردد اما از قرن 19 به بعد گسترش پیدا کرد.
وی در مورد نسبت میزان مصرف طلا به جواهرات در نقاط مختلف کشور اضافه نمود: در شهر مشهد 75 درصد افراد از جواهرات و مابقی از زیورآلات طلا استفاده می نمایند. تهران و تبریز 50 درصد از جواهرات و 50 درصد از زیورآلات طلا استفاده می نمایند. در شهر اصفهان، یزد و شیراز نیزعمدتا زیورآلات طلا مورد استفاده قرار می گیرد و متوسط مصرف طلا در کشور سالانه 140 تن و در مشهد 24.8 درصد است.
رئیس کانون سنگ های قیمتی و جواهرات ایران توضیح داد: آموزش، راس دلایل پیشرفت کشورهای مختلف قرار گرفته است و آنچه امروز در مشهد و در صنعت جواهرات بسیار پررنگ شده است بحث طراحی است و در هر ساخت صنعتی وجود طراح الزامی است. از دیگر عوامل می توان به تمرکز جواهرات به جای طلا اشاره نمود زیرا طلا تنها از معادن استخراج می گردد اما بخشی از سنگ های قیمتی در طبیعت یافت می گردد.
پیش بین عنوان نمود: دو نقطه فشار در صنعت جواهرات شامل کیفیت نسبتا پایین فراوریات در سال 86 و طراحی در محصولات است. زمانی کشور ترکیه در صنعت ساخت عقب تر از ما بود اما طرح ها و قالب های مورد احتیاج کشور از این کشور خریداری می شد.
وی ادامه داد: استراتژی طراحی شده برای این نقاط فشار تهاجمی است و براساس این استراتژی ابتدا باید نقاط ضعف داخلی را رفع و محصولات خود را توسعه دهیم و سپس از فرصت های خارجی استفاده درستی انجام دهیم. در حال حاضر کیفیت جواهرات فراوریی در مشهد با هیچ جای جهان قابل قیاس نیست و در مرحله ای قرار داریم که فراوری نمایندگان باید به فکر استفاده از فرصت های خارجی باشند.
رئیس کانون سنگ های قیمتی و جواهرات ایران با اشاره به این موضوع که این صنف تسهیلات مالی احتیاج ندارد بلکه احتیاجمند تسهیلات قانونی است، گفت: آموزش در زمینه گوهرشناسی و طراحی شروع شده و اولین پژوهشکده در سال 85 تاسیس شده است. همچنین کانون هماهنگی دانش و صنعت تاسیس شده است که احتیاجمند حمایت مالی معاونت علمی و فناوری است.
پیش بین اعلام کرد: در حال حاضر 19 فقره تفاهم نامه همکاری با ارگان های مختلف تدوین شده است و اولین استارت آپ در کرج راه اندازی شده که بسیار خوب عمل نموده است. گفتنی است که ما باید نگاه ویژه تری به صنعت نقره داشته باشیم و معتقدم که بخش زیادی از آینده مالی این صنعت در دست صنعت نقره است.
منبع: خبرگزاری ایسنا