گسترش همکاری های مالی و تجاری بین قزاقستان و گرجستان

به گزارش وبلاگ سایه، پایتخت قزاقستان میزبان دهمین نشست کمیسیون اقتصادی-تجاری مشترک قزاقستان و گرجستان بود.

گسترش همکاری های مالی و تجاری بین قزاقستان و گرجستان

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ سایه به نقل از Azernews، دهمین نشست کمیسیون اقتصادی-تجاری مشترک قزاقستان و گرجستان با حضور سازمان ها، نمایندگان وزارت خانه ها و شرکت های خصوصی دو کشور در پایتخت قزاقستان برگزار گردید. در این نشست رومن اسکلیار وزیر صنعت و توسعه زیربنایی قزاقستان وناتلا تورناوا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان نیز حضور داشتند.

در طی این نشست، دو طرف در خصوص مسائل گسترده ای از همکاری های دو جانبه در زمینه هایی مانند تجارت، جذب سرمایه گذاری، کشاورزی، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری اطلاعات و نوآوری، علم، گردشگری، مراقبت های بهداشتی، صنعت و غیره بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر صنعت و توسعه زیربنایی قزاقستان در این نشست با اشاره به افزایش کوشش ها جهت ارتقا تجارت دوجانبه گفت: در دو ماهه اول سال 2019 گردش اقتصادی تجارت بین دو کشور با 29 درصد افزایش از 10 به 13 میلیون دلار افزایش یافت.

صادرات قزاقستان به گرجستان نیز به دلیل افزایش فراوری گندم 29 درصد افزایش داشته است. همچنین صادرات گاز طبیعی و مواد اولیه فراوری لاستیک و پلاستیک نیز افزایش یافته است.

دو طرف از توسعه جهت ترانزیت بین المللی ترانس خزر ابراز رضایت کردند. قزاقستان و گرجستان همچنین برای توسعه ظرفیت های حمل و نقل بین دو کشور توافق کردند تا در زمینه ایجاد تعرفه های رقابتی، کاهش زمان تحویل و افزایش حجم حمل و نقل به وسیله کریدور ترانس خزر همکاری بیشتری داشته باشند.

وزرای دو کشور با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک بین قزاقستان و گرجستان بر اهمیت این پلتفرم در بحث و حل مسائل جاری در زمینه همکاری های دوجانبه تاکید کردند.

در حاشیه این نشست نیز توافقنامه هایی بین دو کشور امضا شد.

خاطر نشان می گردد که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روابط دیپلماتیک میان قزاقستان و گرجستان در 23 ژوئیه 1992 برقرار شد. حجم تجارت بین دو کشور در سال 2018 حدود 87 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2017 بیش از 34 درصد افزایش یافت.

در سال گذشته میلادی صادرات قزاقستان به گرجستان 53.6 میلیون دلار بوده که 38.5 درصد بیشتر از سال 2017 است، در حالی که واردات این کشور از گرجستان با رشد 28.9 درصدی به 33.4 میلیون دلار رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گسترش همکاری های مالی و تجاری بین قزاقستان و گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش همکاری های مالی و تجاری بین قزاقستان و گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید