زیباترین ماشین دنیا ایرانی است ؛ این خودرو یک میلیون دلار می ارزد ، طراح ایرانی این خودرو کیست؟
به گزارش وبلاگ سایه، 150 قطعه الماس، 10 کیلوگرم طلای 18 عیار و بیشتر از هفت هنر ایرانی همه با ظرافت و هنر خاصی به کار گرفته شده اند تا یکی از منحصربه فردترین خودروهای دنیا متولد گردد.
به گزارش وبلاگ سایه، سال 1389 وبلاگ سایه سرنخ از یک خودروی کاملا ایرانی گزارشی خاص تهیه کرد. خودرویی که جهان را انگشت به دهان گذاشت. حالا بعد از سال ها خواندن این گزارش خالی از لطف نیست:
در این ماشین که محصول هنر و ابتکار ایرانیان است و یک میلیون دلار ارزش دارد، سعی شده تمام هنرهای ایرانی گنجانده گردد؛ از خاتم کاری و ملیله دوزی بگیرید تا فرش دست باف و معرق. جمع شدن این صنایع دستی در کنار تکنولوژی، محصولی را پدید آورده که چشم جهانیان را به خود خیره نموده است؛ به صورتی که موزه های معتبر جهان مانند لوور هم در پی راهی برای نگهداری این خودرو هستند.
روی در موتور خودرو یک علامت عقاب طراحی شده تا نشانی از قدر ت و نبوغ جوانان ایرانی همراه این خودرو باشد
به سراغ دکتر سیامک حجت، مدیر عامل کمپانی one auto group رفتیم تا در مورد طراحی این خودروی ویژه با او صحبت کنیم. این گزارش را بخوانید تا دست تان بیاید جوانان ایرانی چه توانایی هایی دارند.
گلدن وان یک خودروی کلاسیک است که برای نمایش در موزه ها ساخته شده است
نامش در بین لیست 30 نفره دکترای مهندسی خودروی جهان می درخشد. او تنها ایرانی این لیست است؛ دکتر سیامک حجت، مدیرعامل کمپانی one auto group و خودروسازان جنوب در ایران است. مهندس حجت گروهی از طراح ها و فراورینماینده های زبده ایرانی را سرپرستی می نماید تا محصولات منحصربه فردی فراوری نمایند. آقای مهندس درباره خودش و کارش می گوید: در سال 1352 در شیراز به جهان آمدم. در دانشگاه یاسوج مهندسی عمران گرفتم و بعد برای ادامه تحصیل به آمریکا رفتم. از کودکی علاقه خاصی به خودرو و طراحی داشتم.
خوشبختانه توانستم با توجه به علایقم ادامه تحصیل بدهم. به این ترتیب در دانشگاه دارت آمریکا تحصیلاتم را ادامه دادم و توانستم دکترای مهندسی خودرو بگیرم. در حال حاضر با یک تیم زبده از مهندسان ایرانی مشغول طراحی خودروهای منحصربه فرد هستیم. دکتر حجت به همراه همکارانش در کمپانی one aut o group در حال کوشش برای فراوری و طراحی خودروهای کانسپت، لیموزین vip برای شرکت های معتبر جهان هستند. علاوه بر اینها این مهندسان، اتوبوس های خاص، زره پوش، خودروهای کارتینگ و در کل هر محصول منحصربه فردی که شما تصور کنید را طراحی نموده و می سازند.
تیم ایرانی
دکتر حجت به نیروی جوانان ایرانی ایمان دارد، به همین علت کارشناسان ارشد تیم اش همگی ایرانی هستند؛ در کمپانی ما چهار مهندس متخصص و 10 تکنسین مشغول به کار هستند. این افراد تا به حال 10 خودروی ویژه که پسوند one دارند و بیشتر از 100 خودرو تیونینگ و فیس لیفت را طراحی نموده اند. گلدن وان نیز محصول همت همین تیم است. این خودرو در واقع کلکسیونی از هنرهای ایرانی است که درون قابی از خاتم قرار گرفته است.
روی در موتور خودرو یک علامت عقاب طراحی شده تا نشانی از قدر ت و نبوغ جوانان ایرانی همراه این خودرو باشد
مخمل قرمز صندلی خودرو با تودوزی ویژه، فرش دستباف ایرانی، صدف کاری و ملیله دوزی و دیگر صنایع دستی ایران همه دست به دست هم داده اند تا یک اثر مختص ایران شکل بگیرد. شرکتی که دکتر حجت و همکارانش اداره می نمایند، شعبه هایی در آمریکا و امارات دارد اما در کشورمان این شرکت با نام خودروسازان جنوب فعالیت می نماید.
مهندسان این شرکت تا به حال آثار منحصربه فردی خلق نموده اند؛ محصولاتی مانند خودروی اهورا که یک ماشین اسپورت کوپه است، خودروی رد وان یک خودرو اسپورت کشیده شبیه به لامبورگینی، یک لیموزین بزرگ که در کاخ سعدآباد رونمایی شد و خودروی گلدن وان.
در قسمت رکاب خودرو، برند خودرو با استفاده از طلا و الماس حک شده است
کلکسیونی از هنر ایرانی
گلدن وان نام خودرویی است که در آن از بیشتر هنرها و صنایع دستی ایران استفاده شده است. طراح این خودروی منحصربه فرد درباره ساخت این خودرو می گوید: همواره در پی راهی برای به رخ کشیدن هنر ایرانی بوده و هستم. ساخت و طراحی این خودرو چندین ماه طول کشید، چرا که در پی راهی می گشتیم تا هنر ایرانی را با تکنولوژی تلفیق کنیم. برای ساخت این خودرو از مهندسان و هنرمندان ایرانی یاری گرفتیم و این خودرو را خارج از کشور فراوری کردیم. برای اولین بار گلدن وان را در نمایشگاه بین المللی خودرو که هر دو سال یک بار برگزار می گردد به نمایش گذاشتیم.
رینگ ها و چراغ عقب خودرو را در تصویر می بینید برای این خودرو خاتم کاران شیرازی سنگ تمام گذاشته اند
سال 2007 بود که این نمایشگاه در امارات برگزار گردید. آن زمان متاسفانه مسؤولان نمایشگاه به ایران غرفه ندادند؛ برای همین ما گلدن وان را در غرفه خود امارات به نمایش گذاشتیم اما به صورتی که پرچم کشور ایران را کنارش گذاشتیم و از موسیقی سنتی ایران در غرفه استفاده کردیم.
در این نمایشگاه سه گروه داوری حضور دارند و خودروهای برتر را تعیین می نمایند؛ 1- داورهای تخصصی نمایشگاه 2- مدیران شرکت های فراورینماینده خودرو 3- تماشاگران در دوره های قبلی این نمایشگاه. دو گروه از این داورها معمولا رأی هایشان یکسان می گردد و به ندرت پیش می آید که هر سه گروه یک نظر مشترک داشته باشند. خوشبختانه هر سه گروه به گلدن وان رای دادند. به این ترتیب این کلکسیون هنرهای ایران سال 2007 به عنوان زیباترین، سریع ترین و گران ترین خودرو در نوع ویژه هنری شناخته شد.
طلایی 1 میلیون دلاری
golden one بعد از شرکت در نمایشگاه موتور شو که در دوبی برگزار گردیده بود توانست عنوان زیباترین و گران ترین خودروی جهان را در آن سال به دست بیاورد، چرا که در ساخت و طراحی این خودرو صنایع دستی و هنرهای ایرانی به صورت تمام و کمال به کار گرفته شده است.
دکتر حجت در این باره می گوید: در این خودرو که بدنه آن تماما خاتم کاری شده 150 قطعه الماس و 10 کیلو طلا نصب شده. این خودرو که در سال های 2004 تا 2006 ساخته شده کلکسیونی از هنرهای ایرانی است؛ هنرهایی مانند خاتم، معرق، ملیله کاری، طلاکاری، نقره کاری و صدف کاری. در ساخت گلدن وان از بیشتر از هفت هنر استفاده شده است اما به خاطر عدد هفت که در بین ایرانیان جایگاه خاصی دارد ما از عنوان هفت هنر برای این خودرو استفاده کردیم.
برای طراحی داخل خودرو از طلاکاری و نقره کاری استفاده شده
خاتم کاری این خودرو هم با خاتم کاری های معمولی تفاوت دارد چرا که در قسمت هایی از این خودرو خاتم کاری به صورت مدور اجرا شده. چون حداکثر سرعت این خودرو به 220 کیلومتر در ساعت می رسد، برای همین باید خاتم کاری ویژه انجام می شد. کار خاتم کاری این خودرو شش و نیم متر است به این ترتیب که در هر سانتی متر مربع 120 قطعه خاتم استفاده شده، بنابراین در کل این خودرو حدود 7میلیون و 200 قطعه خاتم به کار رفته است.
صندلی های این خودرو از جیر طبیعی ساخته شده و در ساخت دستگیره های آن نیز از چرم طبیعی استفاده شده. این خودروی منحصربه فرد یک میلیون دلار ارزش دارد. خیلی از موزه ها و کلکسیونرهای جهان برای به دست آوردن این خودرو اقدام نموده اند اما طراح این خودرو دوست دارد خودرواش در ایران بماند و جوانان ایرانی با تماشا این خودرو کوشش بیشتری برای ابتکار و نوآوری انجام دهند.
ماشین موزه ای
گلدن وان خودرویی است که خاصیت موزه ای دارد و برای ویراژ دادن در خیابان ساخته نشده است. سازندگان این خودرو تمام کوشششان را در 20 هزار ساعت انجام داده اند تا هنر اصیل ایرانی را به جهان نشان دهند. طراح این خودرو درخصوص تعیینات فنی گلدن وان می گوید: گلدن وان خودرویی است که روی شاسی فضایی طراحی شده، طول کلی این خودرو چهار متر عرض 7/1 متر و ارتفاع آن 2/1 متر است. حداکثر قدرت سرعتی این خودرو 280 اسب بخار در 6هزار دور در دقیقه است و حداکثر گشتاور آن در 350 نیوتون متر است و بین 2400 تا 5هزار دور به دست می آید.
روکش صندلی های این خودرو از جیر طبیعی ساخته شده و برای کف پوش این خودرو از فرش دستباف ایرانی استفاده شده است
سرعت این اثر موزه ای، در حوزه صنعت خودرو و صنایع دستی در عرض شش ثانیه از صفر به100 کیلومتر مربع بر ساعت می رسد و حداکثر سرعتش 220 کیلومتر در ساعت است. موتور این خودرو شورلت است و طراحی کلاسیک آن به وسیله جوانان ایرانی اجرا شده است. شرکت one auto group که 21 سال است فعالیت می نماید تا به حال خودروهای منحصربه فرد ویژه ای فراوری نموده است.
دکتر حجت که مدیرعامل وقت این شرکت است درباره مشکلاتی که برای انتقال و رونمایی این خودرو به ایران داشته می گوید: قرار بود رونمایی از این خودرو در ایران در روز صنایع دستی انجام گردد اما به علت بروکراسی های اداری این امر میسر نشد و به نظر می رسد ظرف روزهای آینده انجام گردد. علاقه به هنرهای ماندگار ایران زمین باعث شد ما با تحمل هزینه های گزاف این کار را آغاز کنیم تا با وارد کردن خودروی گلدن وان به کشور آن را در یکی از موزه های صنایع دستی به بهره برداری برسانیم و سازمان میراث فرهنگی در ثبت و ملی کردن این خودرو و رونمایی آن اقدام کند، چرا که استقرار این خودرو در یکی از موزه های کشور هدف آرمانی ماست اما اگر این امر میسر نگردد باید فکر دیگری کرد. در حال حاضر گلدن وان در گمرک شیراز است و کوشش برای ترخیص آن ادامه دارد.
تودوزی درهای گلدن وان هم با جیر طبیعی تکمیل شده اند
منبع: همشهری آنلاین