کدخدایی: شورای نگهبان محصولاتش را گارانتی نمی کند
به گزارش وبلاگ سایه، کدخدایی گفت: این را شوخی کردم، اما کمی جدیت هم در آن دخیل است که شورای نگهبان محصولاتش را گارانتی نمی کند. نمی توانیم بگوییم فردی که سرکار آمده در طول 4 یا 8 سال همان چیزی است که ما فهمیده ایم و حجت همان قولی است که به مردم داده.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در با روزنامه رسالت به مصاحبه پرداخته است. بخش های مهم این مصاحبه در ادامه از نظرتان می گذرد.
قانون انتخابات تا اسفندماه نهایی می شود
- قانونی که در مجلس در مورد انتخابات تصویب شد هفته گذشته به دست ما رسید و ما نیز روز چهارشنبه (هفته گذشته) در دو نوبت صبح و عصر جلسه ای برای بررسی این قانون داشتیم و طبیعتاً بحث های زیادی را می طلبد.
- قانون مذکور این هفته پیشرفت چندانی در شورا نداشته و اگر بتوانیم در هفته های آینده بررسی آن را به اتمام برسانیم مجلس نیز کارش را تمام خواهد کرد. فکر می کنم در اسفندماه درنهایت به انتها رساند، اما نباید فکر کنیم زمان زیادی داریم.
- تا آنجایی که نیاز به قانون نباشد باید با توافق یکدیگر (شورای نگهبان و وزارت کشور) تسهیلاتی را برای انتخابات ریاست جمهوری در نظر بگیریم. این طور که تعداد صندوق ها افزایش یابد، شعب سیار بیشتری در نظر گرفته شود و در شعبی که معمولاً ازدحام می شود، سعی کنیم صندوق های بیشتری را فراهم کنیم.
- امسال یکی از شعار های ما در کنار سایر مباحث، سلامت مردم و سلامت انتخابات است که باید هردو را داشته باشیم.
پیشنهاد خروج انتخابات شورا ها از حالت ملی
- انتخابات شورا های اسلامی شهر و روستا، ملی نیست. بلکه انتخابات محلی و منطقه ای است و در تمام دنیا نیز همین گونه برگزار می شود. ما این انتخابات را ملی کرده ایم و دردسر های خاص خودش را دارد؛ بنابراین به مجلس پیشنهاد کردم اگر می خواهید قانونی تصویب کنید این انتخابات را از حالت ملی و سراسری خارج کنید به این صورت که زمان انتخابات متفاوت باشد و خود مردم منطقه درگیر باشند.
- به شورای نگهبان می گویند چرا این فرد را تایید کردید و او این وعده ها را داد، اما شرایط اقتصادی و فرهنگی به این روز افتاد؟ ما در شورای نگهبان قادر نیستیم که چنین ارزیابی را داشته باشیم. حتی به نظام هایی که حزبی هستند نگاه کنیم همین طور است. مانند ترامپ که با سرمایه گذاری حزب جمهوری خواه بالا آمد و به نماد این حزب تبدیل شد، اما یک کاری کرد که حزب جمهوری خواه در حال اعلام برائت از اوست.
شورای نگهبان محصولاتش را گارانتی نمی کند
- این را شوخی کردم، اما کمی جدیت هم در آن دخیل است که شورای نگهبان محصولاتش را گارانتی نمی کند. نمی توانیم بگوییم فردی که سرکار آمده در طول 4 سال یا 8 سال همان چیزی است که ما فهمیده ایم و حجت همان قولی است که به مردم داده است، اما اجمالاً گفتیم شاید اگر بتواند برنامه ای را ارائه کند ما یک اقناع درونی و ابتدایی پیدا کنیم فردی که خواستار ثبت نام برای ریاست جمهوری است یک برنامه دارد و اهل برنامه داشتن است و از اوضاع کشور حداقل پیش بینی هایی را دارد و دست کم نشسته و فکر کرده و با چند نفر مشورت کرده است.
- در حال حاضر یک لیست 30 الی 40 نفره در رسانه های منتشرشده و همه می دانند، افرادی که جزء شاخص ها هستند، واقعاً کدام را مدیر و مدبر می دانیم؟ بسیار مهم است. اصلاً بین این ها چه کسی رجل سیاسی و چه کسی رجل مذهبی است؟ اختلاف نظر وجود دارد؛ بنابراین باید بعضی معیار ها را استخراج و اعلام کنیم. انتظار داشتیم که مجلس این معیار ها را کمی تعیین تر به ما اعلام کند، اما خود مجلس هم معاذیری دارد و فکر می کنم مجدد بار اصلی بر دوش شورای نگهبان خواهد افتاد.
- 75 نفر از کنندگان مجلس در دوره گذشته تایید نشدند، این ها کسانی بودند که شورای نگهبان در دوره قبلی آن ها را تایید کرده بود. یعنی باید بپذیریم که گاهی یک مسئله ای در طول زمان حادث می شود. به طور مثال متقاضی ثبت نام در مجلس شخص خوبی است، اما ممکن است خلافی مرتکب شود. حتی در بعضی از مواقع مسئله ای کشف می شود و ما در زمان بررسی به مورد خاصی برنخورده بودیم، اما در آینده کشف شده که مسئله ای وجود داشته و ساده ترین آن مدرک تحصیلی بوده است.
- حتی اگر بگوییم نامزدی که می خواهد ثبت نام کند برنامه خود را اعلام کند. برفرض برنامه بسیار خوبی هم ارائه می دهد، اما چه تضمینی وجود دارد که او در طول ریاست جمهوری خود همین برنامه را عملیاتی کند؟ آیا تضمینی وجود دارد؟ خیر. ممکن است بگوید با توجه به شرایط اقتصادی نظرم تغییر کرد؛ بنابراین نمی توانیم خیلی این ها را محدود کنیم.
احزاب، ابزار کنترل انتخابات
- انتخابات یک کنش سیاسی است. این کنش سیاسی را تا یک اندازه ای می توانیم با ابزار حقوقی منظم کنیم. تمام آن با ابزار حقوقی حل نمی شود باقی آن ابزار های سیاسی است که کشور های دیگر احزاب را در نظر گرفته اند و این احزاب هستند که انتخابات را پیش می برند و بررسی می کنند نامزدی را که می خواهند معرفی کنند، کیست و چه عملکردی خواهد داشت و پشتیبانی حزبی از او انجام می دهند. اما ما این ها را نداریم و حتی اگر شورای نگهبان یک قانون بسیار جزئی به ما بدهد و بگوید اگر کسی با چک لیست های ما مطابقت داشت، می توانید او را تایید کنید. اما آیا تضمینی داریم که در طول 4 سال نیز با همین روش و برنامه ادامه دهد؟
- این کنش سیاسی را نه تن ها شورای نگهبان بلکه هیچ نهاد دیگری نمی تواند تنظیم کند. حتماً باید یک ابزار سیاسی به دست بیاوریم تا این ابزار بتواند فرد منتخب را کنترل کند. این ابزار حزب است؛ که به میدان بیاید و مردم به مانیفستی که احزاب دارند اعتماد کنند.
به طور مثال ما شاهد بودیم که عده ای در دوره های قبلی به مجلس راه یافتند، اما پس از آن دیگر کسی آن ها را نمی شناسد. این افراد هزینه های بسیار زیادی را برای کشور داشتند. حتی افرادی رئیس جمهور شدند و پس از اتمام دوره خود جوابگوی هیچ کدام از اقداماتشان نبودند. آیا محاکمه ای صورت گرفت؟ خیر؛ بنابراین از آنجا که انتخابات یک امر سیاسی است ما نیز باید با واکنش های سیاسی با آن ها روبرو شویم.
مشورت ها از اعضا، مشورت از شورا نیست!
- اگر مشورت دریافت با اعضا صرفاً برای استفاده از تجربه باشد اشکالی ندارد، اما اگر فردی این طور برداشت کند که شورای نگهبان نظر داده است، منطق ندارد.
- در مصوبه انتخابات ریاست جمهوری بیشتر شرایط ویروس کرونا موردبررسی قرارگرفته است درحالی که یکی از مسائل مهمی که داریم، تبلیغات است. در لایحه نوشته اند تبلیغات در غیر از ساعت تبلیغات ممنوع است. اما خود واژه تبلیغات یعنی چه؟ بعد مدام به تبصره های مختلف پیوند خورده که اندازه پوستر ها و عکس چقدر باشد و روی دیوار نچسبانید! اما اکنون که فضای مجازی تمام زندگی را پرکرده است، اصلاً فعالیت در آن تبلیغات محسوب می شود یا خیر؟ در همین دور انتخابات مجلس نیز شاهد چنین مسئله ای بودیم. ما می گوییم نصب عکس و پوستر ممنوع، اما در فضای مجازی تا روز انتخابات نیز فعالیت می کردند. باید تعیین شود که این نوع تبلیغات ممنوعیت دارد یا خیر؟
- اکنون بحث عرفی در انتخابات ریاست جمهوری در مورد مناظرات به راه افتاده است. این مناظرات بسیار تأثیرگذار بوده، اما تکلیف قانونی این مناظرات چیست؟ اگر صداوسیما بگوید که تکلیف قانونی من نسبت به این مناظرات چیست، چه کار باید بکنیم؟ قانون این را تعیین نکرده است. اگر از ما سؤال کند که در این دور از انتخابات مناظره نگذاریم چه اتفاقی می افتد؟ قانون ساکت است!
اصلاحیه قانون به نفع کسانی است که در قدرت هستند!
- متأسفانه مجالس به دلیل زمان کوتاهی که دارند و یک انتخابات در جهت آن ها قرار می گیرد، نمی توانند به صورت جامع این قانون را بررسی کنند و تنها قانون فعلی را اصلاح می کنند و به سراغ قانون جامع نرفته اند. درصورتی که رهبر انقلاب در تبیین سیاست ها فرمودند که قوانین اساسی برای انتخابات تصویب شود و بعدازآن نیز این قوانین با دوسوم آراء تغییر کند. یعنی یک قانون جامعی باشد که هرروز مجلس آن را تغییر ندهد. چراکه اکنون هر انتخاباتی که برگزار می شود ما چند اصلاحیه داریم که معمولاً این اصلاحیه ها نیز به نفع کسانی است که در قدرت هستند!
- ما ابزاری نداریم که از رفتار تمام کننده ها یا رئیس جمهور مطلع شویم. نهایت می توانیم در 4 سال بعدی برای ثبت نام، آن ها را تایید صلاحیت نکنیم، اما نظارت حین 4 سال مسئولیت عملاً متوقف است.
- گویا به جز مسئله انتخابات ریاست جمهوری، کنندگان در حال مطرح کردن طرحی هستند که کننده مدام الصلاحیت بتواند کننده باشد. این پیشنهاد هنوز در دستور نیست، اما در حال آماده شدن است به نظر می رسد این اقدام یک کمک به شورای نگهبان خواهد بود.
- اکنون بعضی از کشور ها این گونه عمل می کنند که اگر قوه قضائیه در طول مسئولیت فرد بررسی کرد که فرد مسئول متهم و متخلف است، بااطلاع نهادی که در آن کار می کند فرد باید برکنار شود. به طور مثال اگر ثابت شد کننده ای متخلف است باید از سوی مجلس از کنندگی خلع شود. اما ما به صراحت این امکان را در قانون نداریم و سازوکاری هم تعریف نکردیم.
- هیچ خط قرمز دیگری غیر از قانون نداریم. کسانی که برای ثبت نام مراجعه می کنند به آن ها می گوییم این پفراینده شما و این هم خطوط قرمز قانون! خودتان قضاوت کنید. بعضی منصف هستند، اما بعضی می فرایند بیرون و دوباره حرف خودشان را می زنند، اما پفراینده هایشان موجود است.
منبع: فرارو