چرا مردم آمریکا معتقدند این کشور در حال فروپاشی است؟

به گزارش وبلاگ سایه، مردم آمریکا در سایه تحولات اخیر در این کشور نسبت به آینده سیاسی کشورشان بدبین هستند و شمار قابل توجهی از آنها حتی معتقدند که کشورشان در حال فروپاشی است.

چرا مردم آمریکا معتقدند این کشور در حال فروپاشی است؟

به گزارش وبلاگ سایه، موسسه افکارسنجی ایپسوس به تازگی یک نظرسنجی به سفارش اکسیوس انجام داده که در آن 4 نفر از هر 5 آمریکایی گفته است که آمریکا را در حال فروپاشی می بینند.

بر اساس این نظرسنجی که یک هفته پس از حمله هواداران ترامپ به کنگره انجام گرفته و نتایج آن پنج شنبه گذشته منتشر شد، 83 درصد از هواداران حزب دموکرات و 78 درصد از هواداران حزب جمهوری خواه بر این باورند که کشورشان در حال فروپاشی است.

در این نظرسنجی، 56 درصد از آمریکایی موافق بودند که ترامپ باید به سرعت کناره گیری کند درحالیکه در نظرسنجی هفته گذشته این میزان 51 درصد بود.

در حالیکه میزان حمایت قاطع از برکناری ترامپ در میان لیبرال ها و دموکرات های میانه رو 92 درصد است، 94 درصد از آنهایی که حامی ترامپ هستند، با برکناری او موافق نیستند و 66 درصد از جمهوری خواهان قدیمی هم مخالف این اقدامند. در میان حامیان ترامپ، 91 درصد از ادامه چالش های انتخاباتی ترامپ حمایت کردند.

بحران های قدیمی و دیدگاه منفی مردم آمریکا

بحث شکاف اجتماعی و چندپارگی در آمریکا بحث جدیدی نیست، بلکه این شکاف در دوران دونالد ترامپ و تحولات اخیر نمایان و علنی شده است. سال ها قبل از جامعه آمریکا به عنوان دیگ مذابی یاد می شد که می توانست افراد و اقشاری مختلفی را از جوامع و کشورهای دیگر دور هم جمع کرده، و آنها را با اصول و ارزش های آمریکایی سازگار کند.

اما مدتی است که چنین گزاره ای زیر سوال رفته است. شکاف اجتماعی و عدم ادغام گروه ها و نژادهای مختلف در جامعه آمریکایی باعث شده تا عده ای به جای عبارت دیگ مذاب، از ظرف سالاد استفاده کنند؛ یعنی اینکه جمعیت ساکن آمریکا به مانند تکه ها و قطعات منفکی می ماند که دور هم جمع شده اند ولی در سیستم ذوب و با آن هماهنگ نشده اند.

آمریکا در دوران ترامپ بسیاری از واقعیت های خود را نشان داد. استقرار گارد ملی و نیروهای ارتش در خیابان های واشنگتن که تعداد آنها بیش از تعداد نظامیان آمریکا در عراق و افغانستان است، قبل از مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید، نشان می دهد که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی این کشور نگران بروز ناامنی غیرقابل کنترل در این کشور هستند. آنها حتی نگرانند که در مراسم تحلیف اقدام امنیتی مانند ترور علیه مقامات مطرح اتفاق بیفتد.

اعتراضات سیاهپوستان علیه تبعیض سیستماتیک علیه آنان در آمریکا، و حضور گروههای سفیدپوست نژادپرست در مقابل آنها، نشان می دهد که آمریکا طیف های متنوعی دارد که گاها 180 درصد با هم تفاوت داشته یا صراحتا در تقابل با هم قرار دارند. ماجرا زمانی جدی می شود که بدانیم بسیاری از گروه های حامی این طیف ها، مسلح هستند.

آمریکا به رغم توسعه و پیشرفت در عرصه های مختلف همچنان با مسائل اساسی روبرو است. فاصله بین فقیر و غنی، عدم تحمل صدای مخالف سیاسی که در جریان انتخابات مشاهده شد، در کنار اتفاقاتی مانند حمله به کنگره که در کمتر کشوری اتفاق می افتد، حکایت از جامعه ای متشتت دارد که هر آن پتانسیل حوادث پیش بینی نشده و غافلگیرکننده را دارد.

پیدا کردن نوک کوه یخ

ماجرا زمانی برای آمریکایی ها بغرنج تر می شود که قرار باشد ترکیب جمعیتی آنها طی چند دهه آینده به ضرر سفیدپوستان تغییر کند. مشخص نیست که در صورت تحقق چنین اتفاقی و افزایش جمعیت رنگین پوستان، چه اتفاقی در انتظار آمریکا خواهد بود. طبیعتا جریان نژادپرست سفیدپوست، تاب و تحمل تغییر شرایط به ضرر خود را نخواهد داشت. به عبارتی، ناآرامی ها و اتفاقات اخیر در اصل نوک کوه یخی است که بدنه عظیم آن هنوز زیر آب است.

متناسب با میزان تشدید شرایط در آمریکا و افزایش اصطکاک بین اقشار و قومیت های مختلف، تبعاتی می تواند در انتظار جامعه آمریکا باشد. حداقل نتیجه ممکن تضعیف اصول و ارزش های نظام سرمایه داری و آمریکایی در این کشور خواهد بود. در چنین وضعیتی، شیرازه جامعه آمریکا به مرور زمان از هم پاشیده خواهد شد. به همین علت است که بیشتر مردم آمریکا معتقدند که کشورشان در حال فروپاشی است.

طبیعتا تضعیف ارزش های آمریکایی، علاوه بر داخل کشور، بر نقش جهانی آن نیز تاثیرگذار خواهد بود. آمریکایی که در داخل با چالش دست و پنجه نرم کند، نخواهد توانست نقش رهبری در عرصه جهانی ایفا کند. دست کم نقش آن در مقایسه با قبل افول قابل توجهی خواهد داشت.

اگر با نگاه بدبینانه تری به ماجرا نگاه کنیم دورنمای وقوع اختلافات و جنگ داخلی در آینده در آمریکا، اگر محتمل هم نباشد، لااقل امکانپذیر است. جنگ در آمریکا هم پیش زمینه تاریخی دارد و هم اینکه بهانه های به مرور در حال رشد هستند. حال سوال این است که آیا سیستم حاکم در آمریکا خواهد توانست تا مانع رشد بیشتر این بهانه ها در آینده خواهد بود یا نه. اگر کمی به احتمالات دیگر بهای بیشتری بدهیم، بحث تکروی ایالت ها در موضوعات مختلف یا حتی ساز جدایی زدن آنها تا حدودی شنیده شود. چنین سناریوهایی الان غیرمحتمل و بعید به نظر می رسند. اما اینکه وقوع آنها تا چه حد امکان وقوع خواهند داشت، سوالی است که گذر زمان می تواند به آن پاسخ دهد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "چرا مردم آمریکا معتقدند این کشور در حال فروپاشی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مردم آمریکا معتقدند این کشور در حال فروپاشی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید