نیسان آبی منجی دوگانه سوز ها
به گزارش وبلاگ سایه، تنها محصول دوگانه سوز سایپا چه در سال گذشته و چه امسال وانت نیسان بوده است که در امسال رشد قابل توجهی داشته است. سایپا در دی ماه سال گذشته 488 دستگاه وانت نیسان دوگانه سوز فراوری نموده بود که دی ماه امسال این رقم را با 261درصد افزایش، به هزار و 762 دستگاه رسانده است.
آمار منتشرشده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت گرچه نشان از افزایش آمار فراوری خودرو های گازسوز و دوگانه سوز دارد، اما تقریبا کل این رشد مدیون فراوری وانت نیسان دوگانه سوز است. بر این اساس مطابق آمار های ارائه شده از سوی وزارت صمت، در دی ماه فراوری بسیاری از خودرو های دوگانه سوز و گاز سوز به طور کلی متوقف شده است.
به نظر می رسد خودروسازان تمایلی به فراوری خودرو های دوگانه سوز ندارند چراکه هزینه فراوری این دست از خودرو ها برای آن ها بیشتر است. از طرف دیگر از سمت تقاضا نیز دیگر خودرو های دوگانه سوز استقبالی را که در گذشته با آن روبرو بودند تجربه نمی نمایند.
در واقع نزدیکی قیمت گاز و بنزین برای خریدار صرفه مالی ندارد تا حاضر گردد هزینه بیشتری برای خرید خودرو های دوگانه سوز بپردازد. طبق گزارشی که دفتر صنایع خودروی وزارت صمت منتشر نموده است، ایران خودرو در دی ماه هیچ خودروی دوگانه سوزی فراوری ننموده است.
این در حالی است که این خودروساز در دی ماه سال گذشته 538 دستگاه پژو 405 دوگانه سوز فراوری نموده بود، اما در مدت مشابه امسال فراوری این دست از خودرو ها را به صفر رسانده است. آمار تجمیعی نیز نشان می دهد از ابتدای سال تا سرانجام دی ماه امسال ایران خودرو دوهزار و 407 دستگاه پژو 405 دوگانه سوز فراوری نموده است، این درحالی است که در مدت مشابه سال 1400 سه هزار و 934 دستگاه از این خودرو فراوری نموده بود که نشان از کاهش 39درصدی فراوری آن دارد.
بعلاوه از ابتدای سال 1400 تا انتهای دی ماه همان سال، ایران خودرو 184 دستگاه پژو پارس دوگانه سوز و 13 دستگاه آریسان دوگانه سوز فراوری نموده بود که در مدت مشابه امسال فراوری آن ها به صفر رسیده است؛ بنابراین ایران خودرو به طور کلی در آمار تجمیعی ابتدای سال تا انتهای دی ماه 74درصد کاهش فراوری خودرو های دوگانه سوز را نسبت به سال گذشته تجربه نموده است.
تنها محصول دوگانه سوز سایپا چه در سال گذشته و چه امسال وانت نیسان بوده است که در امسال رشد قابل توجهی داشته است. سایپا در دی ماه سال گذشته 488 دستگاه وانت نیسان دوگانه سوز فراوری نموده بود که دی ماه امسال این رقم را با 261درصد افزایش، به هزار و 762 دستگاه رسانده است.
در آمار ده ماهه نیز امسال 18هزار و 427 دستگاه از این خودرو فراوری شده است. این در حالی است که این آمار برای ده ماهه سال گذشته 11هزار و 646 دستگاه بود؛ بنابراین آمار تجمیعی ده ماهه امسال نشان از رشد 58درصدی فراوری خودروی دوگانه سوز به وسیله سایپا دارد؛ بنابراین خودروسازان کشور امسال هزار و 762 دستگاه خودروی دوگانه سوز فراوری نموده اند که نسبت به آمار هزار و 26 دستگاهی دی ماه سال گذشته 71درصد افزایش داشته است.
براساس آمار ده ماهه سال گذشته 15هزار و 777 دستگاه از این خودرو ها فراوری شده که این رقم در مدت مشابه امسال به 10هزار و 834 دستگاه رسیده و با رشد پنج هزار و 57 دستگاهی، 32درصد افزایش را نشان می دهد.
علاوه بر این، ایران خودرو و سایپا هرکدام یک مدل خودروی گازسوز فراوری می کردند که البته در خصوص سایپا بسیار آمار ناچیزی است. این خودروساز از ابتدای امسال تا انتهای دی ماه هشت دستگاه ساینا 232 گازسوز فراوری نموده که یک دستگاه از آن در دی ماه بوده است. این خودروساز سال گذشته هیچ خودروی گازسوزی فراوری ننموده است.
ایران خودرو نیز آریسان گازسوز را فراوری می نماید که در ده ماهه سال 1400 تنها 13 دستگاه از آن فراوری نموده بود که این رقم را در مدت مشابه امسال به چهارهزار و 87 دستگاه رسانده که 787 دستگاه از آن مربوط به دی ماه است؛ بنابراین فراوری خودرو های گازسوز در ده ماهه امسال 314 برابر شده است.
در یک نگاه کلی می توان گفت در دی ماه دوهزار و 550 دستگاه خودروی گازسوز و دوگانه سوز فراوری شده که این رقم برای آمار ده ماهه 24هزار و 929 است. در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب این ارقام هزار و 26 دستگاه و 15هزار و 790 دستگاه بوده است؛ بنابراین فراوری خودرو های گازسوز و دوگانه سوز در دی ماه 148درصد و در آمار ده ماهه 57درصد افزایش داشته است.
منبع: دنیای اقتصاد
منبع: فرادید