سانگ یانگ تورس کراس اوور کره ای 3 ستاره نورا موتور پارس ، آنالیز تخصصی

به گزارش وبلاگ سایه، سانگ یانگ تورس (Torres) به زودی به وسیله نورا موتور پارس با موتور 1/5 لیتری توربو به بازار ایران می آید. این کراس اوور کره ای از لحاظ ابعاد بدنه در میان مدل های رکستون و کوراندو قرار می گیرد و قرار است در بسیاری از کشورهای جهان از جمله استرالیا عرضه گردد.

سانگ یانگ تورس کراس اوور کره ای 3 ستاره نورا موتور پارس ، آنالیز تخصصی

بیت ران - محمد فتح اللهی - تورس همانطور که از ظاهر آن نیز معین است، یک کراس اوور کاملاً متفاوت با سایر خودروهای بازار است.

در طراحی ظاهری و داخلی این خودرو نباید در پی تناسبات بصری گشت. چرا که تورس در هر گوشه ای از بدنه یادآور یک خودرو در بازار جهانی است.

در طراحی خارجی، سانگ یانگ تورس مخلوطی از خودروهای جیپ، رنج روور ووگ و لندروور دیفندر تازه است. نخستین المانی که توجه بیننده را به خود جلب می نماید، چراغ های بسیار طویل این کراس اوور کره ای است.

این چراغ ها که نور روشنایی روز آنها تا روی گلگیرها ادامه دارد، نمای متفاوتی به این خودرو بخشیدند. شش المان ایستاده در بخش گریل (مانند جلو پنجره خودروها جیپ) هم حس قدرتمند بودن این خودرو را تقویت می نمایند.

تمامی بخش جلو این کراس اوور از پلاستیک فراوری شدند. اما این قطعات پلاستیکی جنس های متفاوتی دارند. برخی از آنها هم رنگ بدنه هستند و برخی دیگر نمای خشک تری دارند. همین موضوع هم باعث شد تا چهره سانگ یانگ تورس مقرون به صرفه قیمت به نظر نرسد و با بقیه خودروها متفاوت باشد.

تکمیل نماینده نمای ظاهری این کراس اوور دو دستگیره نقره ای رنگ بر روی درب موتور آن است که صرفاً جنبه نمایشی دارند. اما سانگ یانگ (KG MOBILITY) اعلام نمود خریداران می توانند قطعات افترمارکتی مانند چراغ های آفرودی را بر روی آنها نصب نمایند.

المان هایی از لندروور دیفندر تازه

سانگ یانگ تورس

همانطور که در تصاویر نیز معین است، سانگ یانگ تورس با ستون C نقره ای رنگ ظاهری شبیه به پروفایل کناری لندروور دیفندر دارد.

آیینه های جانبی تورس بر روی درب ها نصب شدند تا به کاهش نقاط کور در این کراس اوور کره ای یاری نمایند. اما متاسفانه محل معمول نصب آیینه های جانبی (در قسمت شیشه ها) پلاستیکی هستند. یعنی شیشه های جانبی این کراس اوور به طور کلی یکدست نیستند و نصب آیینه های بزرگ یاریی به حل مشکل نقطه کور در ستون A نکردند.

نمای انتهای سانگ یانگ تورس اما کمی عجیب و غریب است. قطعه پلاستیکی بسیار بزرگی در عقب این کراس اوور تصور وجود تایر زاپاس را بر روی درب صندوق عقب ایجاد می نماید. اما خبری از تایر زاپاس نیست.

نکته مهم این است که بخش پلاستیکی بسیار بزرگ در عقب تورس، دقیقاً در وسط درب صندوق عقب نیست و این خبر بدی برای جامعه OCD داران است. (طنز)

دستگیره درب صندوق عقب هم در نوع خود جالب توجه است. اگر به لندروور دیفندر تازه نگاه کنیم، می بینیم که این دستگیره به صورت عمودی و هماهنگ با دیزاین خودرو نصب شد. اما در تورس این دستگیره به صورت افقی نصب شد که بالاتر از قاب پلاک این خودرو است. یعنی برای باز شدن درب صندوق عقب فشار بیشتری را باید ایجاد کرد.

به طور کلی، سانگ یانگ تورس مخلوطی از حجم های عجیب و غریب است که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. این ویژگی ها در مجموع کوشش دارند تا از تورس، چهره یک کراس اوور آفرودی قدرتمند ترسیم نمایند.

فضای داخلی سانگ یانگ تورس

سانگ یانگ تورس

فضای داخلی سانگ یانگ تورس به هیچ وجه شبیه به خودروهای دیگر بازار نیست. اگر به جزئیات بخش داخلی این خودرو هم نگاه کنیم، تورس مملو از نکته های ریز برای خریدارش است.

برای مثال در جایی که دستگیره های بازنماینده درب ها قرار گرفتند، پترن عجیب و غریبی را می بینیم. این پترن در حقیقت نشان و عنصر Ri (لی) در پرچم کره جنوبی و به معنای آتش است. می دانیم که عناصر آب، آتش، زمین و آسمان در پرچم این کشور (بخش های سیاه رنگ) وجود دارند.

ترمز پارک برقی در سمت چپ فرمان واقع شده است و خبری هم از نمایشگر کلاستر بسیار بزرگ در رو به روی راننده نیست. اما فیچرهای کاربردی زیادی در داخل اتاق سانگ یانگ تورس مشاهده می گردد.

مثلاً بجای کشیدن اهرم برف پاکن برای شستن شیشه جلو، کافیست دکمه روی آن را فشار دهید. پس از اینکار، مایع شستشو چندین بار به شیشه پخش می گردد و برف پاکن ها به درستی کار خود را انجام می دهند.

در کل با توجه به کیفیت قطعات مصرفی در داخل کابین این کراس اوور، تورس نمره قبولی را در این بخش می گیرد. البته به شرط آنکه دیزاین عجیب و غریب آن برای مخاطب دل زننده نباشد.

معینات فنی سانگ یانگ تورس

طول، عرض و ارتفاع سانگ یانگ تورس برابر است با 4700×1890×1720 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز 2680 میلیمتر اعلام شد.

حجم صندوق عقب این کراس اوور کره ای 703 لیتر میزان گیری شد که از بسیاری از خودروهای هم کلاس خود بالاتر است. برای نمونه، حجم محفظه بار کیا اسپورتیج تازه (543 لیتر)، 30% از تورس کمتر است. جالب اینجاست که این اطلاعات در معینات رسمی نورا موتور پارس به اشتباه 839 لیتر درج شد.

جای بار سانگ یانگ تورس در صورت خواباندن صندلی های ردیف دوم تا 1662 هم افزایش پیدا می نماید. جالب است بدانیم که زاویه پشتی ردیف دوم صندلی ها را می توان با استفاده از اهرمی، تغییر داد تا راحتی سرنشینان افزایش پیدا کند.

طبق اطلاعات رسمی سانگ یانگ، تورس مجهز به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ است. این موتور چهار سیلندر در خودروهایی مانند سانگ یانگ کوراندو و تیوولی اسپشیال توربو هم وجود دارد.

موتور تورس قادر است 163 اسب بخار در میان دورهای 5000 تا 5500 نیرو فراوری کند. گشتاور خروجی این موتور نیز به 280 نیوتن متر می رسد که در بین دورهای 1500 تا 4000 در دسترس راننده واقع شده است. گشتاور این موتور در تیوولی اسپشیال توربو 20 نیوتن متر کمتر است.

گیربکس سانگ یانگ تورس

قدرت و گشتاور موتور سانگ یانگ تورس به وسیله گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو یا چهار چرخ (بسته به مدل خودرو) منتقل می گردد. نکته قوت تورس هم در میان چینی های بازار همین گیربکس اتوماتیک است. چرا که خبری از لرزش ها و تکان های گیربکس های DCT در آن نیست. ضمن اینکه راننده با بهره گیری از شیفترهای پشت فرمان می تواند مستقیماً در تعویض دنده های این کراس اوور دخالت کند.

وزن تورس در نسخه تک دیفرانسیل 1520 کیلوگرم است. اما در نسخه چهار چرخ متحرک این رقم به 1610 کیلوگرم می رسد که 70 کیلوگرم کمتر از مدل کوراندو پرمیوم است.

سانگ یانگ تورس یک نسخه الکتریکی هم دارد که باتری های آن به وسیله BYD چین فراوری می گردد. البته معین نیست نورا موتور پارس واردات این نسخه را هم در سر دارد یا خیر.

امکانات رفاهی سانگ یانگ تورس

فضای داخلی سانگ یانگ تورس

پیش روی راننده یک نمایشگر لمسی 9 اینچی وجود دارد که بخش اطلاعات و تفریح را می توان در آن یافت. اما در زیر این مانیتور لمسی، یک صفحه نمایش 8 اینچی هم برای کنترل های تهویه مطبوع واقع شده است.

این در حالیست که سهم راننده، یک کلاستر 12.5 اینچی سه بخشی با نمایشگر سرعت دیجیتالی و نشان دهنده دنده در کنار یک صفحه نمایش رنگی کوچک است.

کلاستر دیجیتالی سانگ یانگ تورس

براساس اطلاعات رسمی نورا موتور پارس، سانگ یانگ تورس مجهز به چراغ های LED، آیینه های جانبی برقی گرمکن دار، سانروف برقی دو حالته، رینگ های 18 اینچی، صندوق عقب برقی، صندلی برقی راننده، فرمان برقی گرمکن دار، تهویه مطبوع دو نقطه ای، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سنسورهای جلو و عقب، شارژر وایرلس تلفن همراه و سنسور باران است.

در بخش آپشن های ایمنی هم می توان از سامانه های کنترل پایداری و کشش، رادار خطی، هشدار حرکت در بین خطوط، سامانه های تشخیص خودرو جلویی، نوربالا هوشمند، هشدار خواب آلودگی راننده، هشدار فاصله ایمنی با خودرو جلویی و هشدار نقاط کور نام برد.

سیستم هایی نظیر ضد واژگونی خودرو، کروز کنترل تطبیقی، کنترل حرکت در سربالایی ها و سرازیری ها، ایربگ راننده و سرنشین کناری و ایربگ زانو هم در این کراس اوور کره ای مشاهده می شوند.

ایمنی سانگ یانگ تورس

ایمنی سانگ یانگ تورس

تورس در بازار خودرو کره جنوبی، کراس اوور ایمنی نیست. این خودرو در تست تصادف KNCAP (مرکز تست تصادف کره جنوبی) فقط 3 ستاره ایمنی را بدست آورد.

تورس بعلاوه در آزمون های ایمنی سرنشینان و سامانه های پیشگیری از تصادف هم به ترتیب 4 و 3 ستاره ایمنی کسب کرد. فیلم تست تصادف سانگ یانگ تورس را در ادامه می توانید دیدن کنید.

https://bitrun.ir/wp-content/uploads/2023/05/bitrun.mp4

قیمت سانگ یانگ تورس

تورس در بازار خودرو کره جنوبی حدوداً 26/600 دلار قیمت دارد. براساس نرخ تبدیل ارز 54/100 تومانی امروز این رقم برابر با 1/439/060/000 تومان است.

یعنی باید انتظار آن را داشت که نورا موتور پارس این کراس اوور کره ای را در محدوده قیمتی دو میلیارد تا دو و نیم میلیارد تومان در بازار ایران بفروشد.

سانگ یانگ کایرون

تورس در حقیقت جانشین مدل کایرون در سبد محصولات سانگ یانگ است. نسخه های دست دوم کایرون در بازار خودرو ایران اکنون قیمتی در حدود یک میلیارد و هشتصد تا دو میلیارد تومان دارند. این قیمت براساس سال عرضه (2011 یا 2012) و کارکرد در بازار فرق دارد.

به عنوان یک کراس اوور کره ای تورس می تواند به لطف ظاهر بسیار متفاوت خود در بازار بدرخشد. خصوصاً آنکه رقبای آن در بازار عمدتاً چینی هایی نظیر فیدلیتی پرایم، مکث موتور تیارا، هایما S7 یا KMC K7 هستند.

دور دوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه به تاریخ دیگری موکول شد

خودرو FMC T5 فردا موتورز، محصولی ناامن با دو ستاره ایمنی در بازار ایران

ممنوعیت خرید خودرو شامل چه کسانی است؟ / بازگشت گزینه انصراف به سامانه یکپارچه

بستیون T77 بهمن موتور با آمار فروش ناچیز در راه ایران / آنالیز تخصصی

ام وی ام X33 کراس مدیران خودرو رقیب مستقیم جک S3 معرفی گردید / آنالیز تخصصی

منبع: بیت ران

به "سانگ یانگ تورس کراس اوور کره ای 3 ستاره نورا موتور پارس ، آنالیز تخصصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سانگ یانگ تورس کراس اوور کره ای 3 ستاره نورا موتور پارس ، آنالیز تخصصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید