مورد عجیب بازار خودرو ایران؛ کسب سود از ماشین کارکرده!

به گزارش وبلاگ سایه، خبرنگاران- قیمت دنا پلاس اتوماتیک مدل 1401 با 10 هزارکیلومتر کارکرد به شکل منصفانه 756 میلیون تومان است. قیمت کارشناسی شده دنا پلاس اتوماتیک مدل 1401 در بازه 719 تا 779 میلیون تومان قرار می گیرد، اما بدنیست بدانید تیرماه پارسال قیمت دنا پلاس اتوماتیک صفرکیلومتر در بازار آزاد 507 میلیون تومان بوده است. یعنی می گردد در ایران ماشین صفرکیلومتر بخریم، یک سال استفاده کنیم و دست آخر آن را با سود 50 درصدی بفروشیم. البته اگر بابت افزایش قیمت خودروتان خوشحالید، ضروری است یادآوری کنیم ارزش دلاری همین دنا پلاس اتوماتیکی که آنالیز کردیم در این یک سال حدود پنج درصد ریخته است.

مورد عجیب بازار خودرو ایران؛ کسب سود از ماشین کارکرده!

به گزارش وبلاگ سایه؛ دنا پلاس اتوماتیک مدل 1401 درحالی با فرض 10 هزار کیلومتر کارکرد 756 میلیون تومان ارزش دارد که اگر کاپوت و هر چهار در خودرو در این مدت رنگ شده باشند، ارزش آن در بازار خودروهای دست دوم به طور میانه 552 میلیون تومان تخمین زده می شود که بازهم از قیمت دنا پلاس اتوماتیک در سال قبل بیشتر است.

دنا پلاس اتوماتیک یکی از گرانقیمت ترین محصولات داخلی است و آن طرف می توانیم تیبا صندوقداری را که از خط فراوری سایپا کنار رفته، جزو مقرون به صرفه ترین گزینه ها بدانیم. خریداری را تصور کنید که تیرماه پارسال از بازار آزاد خودرو تیبا صندوقدار را با قیمت 201 میلیون تومان تحویل گرفته است. الان تیبا صندوقدار صفرکیلومتر حدود 340 میلیون تومان ارزش دارد، ولی تیبا صندوقدار مدل 1401 با فرض 10 هزار کیلومتر کارکرد و شرایط فنی و بدنه سالم 311 میلیون تومان ارزش دارد. به این ترتیب همان خریدار بعد یک سال سواری با تیبا صندوقدار می تواند آن را با حاشیه سود 52 درصدی رد کند.

قیمت پژو 206 تیپ 2 مدل 1401 در یکی از آگهی های سایت دیوار 470 میلیون تومان اعلام شده است. رقم پیشنهادی فروشنده بابت مدلی که در این یک سال 10 هزار کیلومتر راه رفته در بازه منصفانه ای قرار می گیرد. چون قیمت پژو 206 تیپ 2 مدل 1401 با همین اندازه کارکرد بین 442 تا 474 میلیون است، اما جالب است بدانید خرید 206 تیپ 2 پارسال همین موقع حدود 302 میلیون تومان هزینه داشته و الان بعد یک سال سواری می شود آن را 55 درصد بیشتر از چیزی که پارسال قیمت داشته، برای فروش گذاشت.

قیمت سمند EF7 دوگانه سوز تیرماه پارسال 419 میلیون تومان بود و الان خرید سمند EF7 دوگانه سوز 580 میلیون تومان آب می خورد. در بازار مدل های دست دوم سمند EF7 دوگانه سوز مدل 1401 را که 10 هزار کیلومتر راه رفته، 537 میلیون تومان می فروشند. کسی که پارسال سمند EF7 دوگانه سوز صفرکیلومتر خریده و الان برای آن دنبال مشتری می شود، می تواند روی سود 28 درصدی آن حساب کند.

کوییک دنده ای مقرون به صرفه ترین سواری فعلی در خط فراوری خودروساز های ایرانی است که سایپا بابت آن 193 میلیون دریافت می نماید. قیمت کوییک دنده ای صفرکیلومتر در بازار آزاد درحال حاضر به 340 میلیون تومان رسیده و نسبت به پارسال که 211 میلیون تومان بود، 129 میلیون تومان افزایش پیدا نموده است. البته کوییک دنده ای کارنموده مدل 1401 تقریبا 316 میلیون تومان ارزش دارد و اینطوری کسی که پارسال کوییک دنده ای خریده و الان می خواهد از شر آن خلاص شود، امکان رسیدن به سود 50 درصدی را دارد.

پراید صفرکیلومتر در بازار کمیاب شده و الان معدود مدل های آن را در سایت هایی مثل دیوار به طور میانگین 320 میلیون آگهی می نمایند. یک سال قبل خرید پراید صفرکیلومتر 185 میلیون تومان هزینه داشت و کسی که پارسال پراید صفرکیلومتر خریده، الان می تواند آن را به طور میانه 293 میلیون بفروشد. اگر کاپوت این پراید رنگ شده باشد، قیمت آن به 279 میلیون تومان می رسد و اگر همزمان با کاپوت، صندوق و چهارتا در پراید هم رنگ شده باشند، قیمت آن به 205 میلیون تومان می رسد که بازهم از قیمت پراید صفرکیلومتر در تیر ماه پارسال بیشتر است.

قیمت ساینا دنده ای دست دوم با فرض شرایط فنی و بدنه سالم و کارکرد 10 هزار کیلومتری 325 میلیون تومان است. یعنی 113 میلیون بیشتر از قیمت ساینا دنده ای صفر کیلومتر در تیرماه پارسال. قیمت رانا پلاس دست دوم مدل 1401 با همین شرایطی که گفتیم درمقایسه با رانا پلاس صفرکیلومتری که پارسال در بازار معامله می شده، 52 درصد افزایش پیدا نموده و این عدد برای شاهین G که گران ترین سواری سایپا در کارخانه و بازار است، به 48 درصد می رسد.

افزایش قیمت خودرو های کارنموده در عرض یک سال

خودرو

قیمت صفرکیلومتر در سال 1401

قیمت کارنموده در سال 1402

اندازه افزایش قیمت

دنا پلاس اتوماتیک

507 میلیون

756 میلیون

50 درصد

رانا پلاس

300 میلیون

457 میلیون

52 درصد

پژو 206 تیپ 2

302 میلیون

471 میلیون

55 درصد

سمند EF7 دوگانه سوز

419 میلیون

537 میلیون

28 درصد

تیبا صندوقدار

201 میلیون

311 میلیون

54 درصد

ساینا دنده ای

212 میلیون

325 میلیون

53 درصد

کوییک دنده ای

211 میلیون

316 میلیون

49 درصد

شاهین

370 میلیون

548 میلیون

48 درصد

منبع: فرارو

به "مورد عجیب بازار خودرو ایران؛ کسب سود از ماشین کارکرده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورد عجیب بازار خودرو ایران؛ کسب سود از ماشین کارکرده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید