نستعلیق مهم ترین راه برای ترویج هنر هویت ساز ایرانی

به گزارش وبلاگ سایه ؛ کتاب روش های کاربردی آموزش خوشنویسی در کلاس، تألیف کاوه تیموری در 150 صفحه و چاپ چهاررنگ نفیس، به شمارگان 1000 نسخه، از سوی انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا به چاپ رسیده است.

نستعلیق مهم ترین راه برای ترویج هنر هویت ساز ایرانی

کاوه تیموری در این اثر تجربیات تدریس سی و پنج ساله خود را با زبانی ساده و سرشار از دریافت های تازه به مخاطبان ارائه نموده است. کتاب در شش فصل و 150 صفحه تدوین و تالیف شده و دایره مخاطبان خود را مدرسان خوشنویسی، دبیران هنر و هنرجویان خط و کلیه علاقه مندان قلمرو خوشنویسی قرار داده است. مرور محتوای کتاب بیانگر آن است که روش های آموزشی نوین در آن به وفور دیده می گردد.

به راحتی می توان نتیجه گرفت کتاب روش های کاربردی آموزش خوشنویسی در کلاس اثری مفید و یکی از مناسب ترین کتاب های یاری آموزشی و خود آموز در عرصه آموزش هنر خوشنویسی در شیوه نستعلیق است. پیش از این نیز از تیموری 16 تألیف و اثر در حوزه هنر خوشنویسی به چاپ رسیده است. کاربرد روش های مناسب در آموزش خط فاخر نستعلیق مهم ترین راه برای ترویج این هنر هویت ساز ایرانی و اسلامی است. هنگامی که روش ها و تکنیک های آموزش نستعلیق در تلفیق هوشمندانه با شعر و مضمون عالی به کار گرفته گردد، تاثیرگذاری آن در فراگیران مضاعف خواهد بود.

روش های کاربردی آموزش خوشنویسی در کلاس مبتنی بر نظام آموزشی هنر و برنامه ریزی درسی بوده و دارای زیر بنای پژوهشی ارزنده ای است. در این کتاب تلاقی سرمشق های مجذوب کننده و گیرا در قالب ترکیب های چشم نواز، لذت آفرینی را در لحظه های تمرین و تکرار برای فراگیران به ارمغان می آورد. این مزایا که در اثر احتیاج سنجی و شناخت احتیاجهای آموزشی مخاطبان فراهم آمده، در مجموع اثری متفاوت را در آموزش خط نستعلیق پدید آورده که بهره گیری علاقه مندان از آن امری لازم است.

به همین سان استفاده آموزشی و فراگیر از این کتاب گامی اثرگذار برای تقویت خط نستعلیق در قالبی مقبول و کیفی در نظام تعلیم و تربیت هنری کشور به شمار می آید. باید اشاره نمود که این کتاب برای فصول خوشنویسی کتاب های فرهنگ و هنر پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه اول مناسب ترین کتاب یاری آموزشی است و دبیران هنر از آن به عنوان منبع و مرجعی معتبر می توانند بهره گیرند. به همین سان در محتوای کتاب علاقه مندان با نمونه ها و سرمشق هایی حکمت آموز و اندیشه ساز رو به رو می شوند. این سرمشق ها در بردارنده ارزش های عام اجتماعی است و برای ترسیم نقشه زندگی، تمرین و تکرار آنها بسیار سودمند و آموزنده و اثر گذار است. در حقیقت این کتاب به ظرفیت و نقش زندگی ساز هنر خوشنویسی در سایه سار ادب فارسی توجه ویژه داشته است.

بهره گیری مدرسان خوشنویسی و به ویژه دبیران هنر از محتوای این کتاب به طور حتم ارتقاء فرایند آموزشی خط را در پی خواهد داشت. کیفیت ظاهری و استفاده از کاغذ گلاسه 150 گرمی و چاپ چهار رنگ نفیس و صحافی مناسب در قطع رحلی کوچک دست به دست هم داده و ظرفیت های هنر ارزنده خوشنویسی را به خوبی نمایان ساخته است. کتاب و محتوای مفید آن در تمام رده های آموزشی کاربرد داشته و موانست با آن، پیشرفت در هنر خوشنویسی را در پی دارد. به ویژه برای معلمان عزیز مقطع ابتدایی و با هدف بهبود خط دانش آموزان بسیار مفید و دارای کارآمدگی است.

کتاب دربردارنده شش فصل است که فصل اول آن با عنوان مشق های ساده را جدی بگیر! برترین سرمشق های آموزشی و ساده و پر معنا را پیش روی مخاطبان قرار داده است. در فصل دوم با عنوانسطر های آموزشی به کلیدی ترین نکات آموزشی و مورد احتیاج اهتمام جدی شده است. در فصل سوم با عنوان آنالیز کشیده های مشابه در سطر بیننده علاقه مند با یکی از ظرفیت های زیبا شناسی خط نستعلیق به صورت مبسوط آشنا می گردد.

در فصل چهارم با عنوان بنای خوشنویسی با دو سطری به موارد مهم در خصوص این قالب آموزشی اشاره شده است. به همین سان، در فصل پنجم با عنوان چلیپا قالب دیرینه خط نکات اساسی پیرامون چلیپا نویسی مطرح شده است.

محتوای فصل ششم کتاب نیز که به گام های نخستین خط در گرافیک با تاکید بر خطوط سنتی می پردازد، از احتیاجهای جدی دانش آموزان هنرستان ها و دانشجویان گرافیک است. در مجموع این کتاب با محتوای واحد درسی خوشنویسی و خط در گرافیک هنرستان ها و دانشگاه ها کاملا همخوان بوده و برای تدریس در این واحد درسی دارای تناسب تام و تمام می باشد. بعلاوه محتوای این کتاب برای استفاده دانشجویان و استادان دانشگاه فرهنگیان و تدریس در سرفصل ها و کارگاه های خوشنویسی، قابل بهره گیری می باشد.

مزیت اصلی کتاب این است که از معیارهای اصولی و ارزیابی سختگیرانه، نمره قبولی گرفته و وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، با مهر تایید خود آن را برای تمام دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و دبیران در کلیه مراکز آموزشی مناسب دانسته است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نستعلیق مهم ترین راه برای ترویج هنر هویت ساز ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نستعلیق مهم ترین راه برای ترویج هنر هویت ساز ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید