منطقه یورو یک اشتباه تاریخی بود

به گزارش وبلاگ سایه، خبرنگاران: مشاور نخست وزیر یونان با تاکید بر اینکه منطقه یورو یک خطای تاریخی بود و سیاست های ریاضتی اروپا شکست خورده است بهترین راه را خروج یونان از منطقه ارز مشترک اروپایی دانست.

منطقه یورو یک اشتباه تاریخی بود

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ سایه، کوستاس لاپاویتساس از مهم ترین مشاوران نخست وزیر یونان و از نمایندگان حزب چپ گرای سیریزا در مجلس این کشور در مصاحبه با نشریه بیلد گفت: منطقه یورو یک خطای تاریخی بود. این پروژه به سیاست دستمزد آلمان مرتبط است. بر خلاف نظرات عموم منطقه یورو هیچ امتیازی برای مردم آلمان هم نداشته است. درآمدهای آن ها، دستمزدهای واقعی آن ها و شرایط کاریشان در طول این پانزده سال همچنان بد باقی مانده است. پس اگر منطقه یورو خطا بود باید این سوال مطرح شود که این چه مفهومی برای کشورهای ضعیف تر دارد. برای یونان خروجی پس از پنج سال شکنجه مفهوم دارد.

وی در ادمه گفت: ابتدا باید سیاست های ریاضتی خاتمه یابد. ما این سیاست ها را مدت پنج سال دنبال کردیم. اما این سیاست شکست خورده است. در ضمنً ما دیده ایم که این مسئله که این سیاست در منطقه یورو را با هم وفق دهیم غیر ممکن بود. بنابراین از نظر من بهترین راه خروج از منطقه یورو است. البته این امر باید در توافق با اروپا و به صورت منظم دنبال شود. هیچ گونه آشفتگی و مبارزه ای روی میز نیست.

مشاور نخست وزیر یونان در ادامه گفت: هزینه خروج از منطقه یورو اجرای طرح کاهش بدهی ها است. این یک مسئله ضروری برای کشور ما است. به این ترتیب خروج یونان از منطقه یورو در جهت منظمی قرار می گیرد، بانک مرکزی اروپا باید از این روند تغییر و از بانک های یونانی حمایت کند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: یونان می تواند از منطقه یورو خارج شود و باید با این حال بدون شرط عضو اتحادیه اروپا باقی بماند. طبیعتا یک دوره تنظیم، یک مرحله با دو ارز یک ارز محلی و یک یورو وجود خواهد داشت. اما به تدریج ارز جدید پایدار و مسلط خواهد شد، اگر دولت در ارز جدید اقتصادیات ها را افزایش داده و این اقتصادیات ها پرداخت شود.

لاپاویتساس در بخش دیگری از این مصاحبه شرح داد اگر این دو اتفاق یعنی کاهش بدهی ها و خروج توافقی از منطقه یورو رخ دهد اقتصاد یونان بار دیگر سریعا رشد می کند. این یک قانون ایستاده اصلاحات ارزی است که اروپا نمی خواهد آن را محقق کند.

وی در ادامه گفت: شرط برای خروج یونان از منطقه یورو بخشش کامل بدهی های یونان است. این هزینه ای است که اروپا باید پرداخت کند تا به این ترتیب یونان با ارز مشترک خداحافظی کند. یک خروج بدون کاهش بدهی ها یک فاجعه است. در ضمنً از نظر قانونی هم ممکن نیست. بنابراین یک کشور با ارز ملی به نظر من نمی تواند بدهی های خود را در یورو پرداخت کند.

وی افزود: شما اعتقاد دارید که ما باید اقتصاد را اول نابود کنیم تا دوباره آن را بسازیم. این یک سیاست اقتصادی بد است. اما این دقیقا چیزی است که تروئیکای اروپایی و منطقه یورو در سال های اخیر با یونان انجام داده اند.

مشاور دولت یونان در ادامه گفت: اگر یونان ساختارهای خود را از نو بسازد باید طبیعتا همچنین در مناسبات بین المللی خود هم بازنگری کند. یونان در هر صورت می تواند فرصت های بین المللی دیگری را کشف کند تا بفهمد چگونه می تواند اقتصاد و جامعه خود را به بهترین شکل حمایت کند. در این صورت دولت یونان در درجه اول به مردم خود متعهد است و نه یک ایده اروپایی قدرتمند. اگر ما در این راستا نیاز باشد مناسبات بین المللی خود را از نو تعریف کنیم آن را انجام خواهیم داد.

پ

منبع: تسنیم

به "منطقه یورو یک اشتباه تاریخی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه یورو یک اشتباه تاریخی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید