سفر به اولین شهر دنیا که سد در داخل آن در جریان است ، میوژاو ؛ نوشیدنی اصیل مهابادی ها را بخورید

به گزارش وبلاگ سایه، می گویند اولین شهر دنیا و از معدود شهرنشینی های دنیاست که سد آبی در داخل شهر در جریان است و همین امر به زیبایی های آن برای یک سفر دلچسب افزوده است.

سفر به اولین شهر دنیا که سد در داخل آن در جریان است ، میوژاو ؛ نوشیدنی اصیل مهابادی ها را بخورید

وبلاگ سایه: مهاباد شهری سرسبز و خوش آب و هواست که میان چند کوه قرارگرفتە است. دشت مهاباد که حاصلخیزترین منطقه شهرستان است مانند مثلثی است که قاعده آن از شمال غربی تا شمال شرقی کشیده شده و ارتفاع این مثلث در جنوبی ترین نقطه در راستا رودخانه مهاباد تا روستای خانگه ادامه می یابد.

مهاباد در ابتدا آبادی کوچکی بوده است که در سال 1038 و در اواخر حکومت شاه عباس صفوی، بداق سلطان حاکم ایل مکری محل حاکمیت خود را به مهاباد انتقال داد و در اقدامات عمرانی متعدد این شهر را توسعه داد. مقبره بداق سلطان در جنوب غربی شهر مهاباد و داخل قبرستان عمومی شهر قرار گرفته است.

مهاباد که به نگین آذربایجان غربی مشهور است همه ساله گردشگران بسیاری را پذیراست. از جاذبه های گردشگری این شهر می توان به رودخانه و سد مهاباد که یکی از نزدیکترین سدها به محلات مسکونی در دنیا است اشاره نمود. تالاب های بین المللی کانی برازان و قوپی باباعلی و غار سهولان (دومین غار بزرگ آبی ایران) در حاشیه و اطراف شهر از دیگر جاذبه های گردشگری مهاباد به شمار می آیند.

سد مهاباد توسط مهندسان یوگسلاوی ساخته شده است و پیش از انقلاب سد شاپور اول نام داشت.. نوع این سد، سنگریزه ای با هسته رسی مایل است. این سد جزء 10 سد پرآب کشور است. بر اساس بعضی منابع، مهاباد اولین شهر دنیاست که سد داخل شهر واقع شده است.

جاده های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این دریاچه زیبا عبور می نماید. از نواحی دیدنی اطراف این دریاچه می توان به جزیره قاضی آباد، سر میدان و تاقه دار (تک درخت) اشاره نمود. این دریاچه محل مناسبی برای گردشگران و تفریحاتی همچون شنا و ماهیگیری است.

سه تصویر زیر موقعیت این سد در شهر مهاباد را نشان می دهد.

مسجد جامع مهاباد، مسجد سرخ، کهنه قلعه، حمام تاریخی میرزا رسول (موزه مردم شناسی)، حمام لج، سنگ نگاره های خره هنجیران، دژقلات شاه، محوطه باستانی برده کنته، آرامگاه بداق سلطان، خانقاه عباس آباد، پل ممیند، دخمه فقرگاه مهاباد، حوضخانه رستم بیگ، حوضخانه شاه درویش از دیگر جاذبه هایی است که در سفر به مهاباد می توان به تماشای آنها رفت.

کولیچه و شورمزه، آش دوکلیو (نوعی آش دوغ)، دلمه کلم، بربه سل و نیسکینه، ماشینه، سنگه سیر، شانی کباب، انواع نان های روغنی چون کلانه و پنچه کش از غذاها و خوردنی های سنتی مهاباد هستند.

نوشیدنی خاص مهابادی های نیز میوژاو نام دارد. عرضه نوشیدنی میوژاو که از خرد و خیس کردن مویز به دست می آید در مهاباد از قدمت زیادی برخوردار است و هر سال در فصل گرما، این نوشیدنی گوارا و خنک در بازارها این شهر هواداران زیادی دارد.

اگر قصد سفر به مهاباد را دارید می توانید به ارومیه رفته و از آنجا به مهاباد بروید. ضمن اینکه مستقیم می توان با اتوبوس یا قطار به مهاباد رفت.

تصاویر زیر میوژاو ؛ نوشیدنی محلی مهابادی ها را نشان می دهد:

عکس های نوشیدنی: عبدالله رحمانی - ایرنا

منبع: چمدان

به "سفر به اولین شهر دنیا که سد در داخل آن در جریان است ، میوژاو ؛ نوشیدنی اصیل مهابادی ها را بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به اولین شهر دنیا که سد در داخل آن در جریان است ، میوژاو ؛ نوشیدنی اصیل مهابادی ها را بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید