ترویج کتابخوانی از حمایت و خرید کتاب ناشران مهم تر است

به گزارش وبلاگ سایه، سیداحمد حسینی، مدیر انتشارات مهرستان در گفت گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره آینده صنعت نشر در ایران، گفت: مخاطب و تقاضا همیشه دو مسئله اساسی نشر بوده؛ دو مسئله که فعالان این حوزه را رنج می دهد. اندازه فراوری با عرضه و تقاضا در ارتباط است، هرچه تقاضا بیشتر باشد، فراوری هم افزایش پیدا می نماید و البته فراوری باکیفیت تر در فضای رقابتی مطلوب تری قرار خواهد گرفت. بسیاری معتقدند، شرایط افتصادی افراد، معین کننده تقاضای افراد است، به عنوان مثال، در تحلیل تقاضای کتاب، قیمت کتاب را معین کننده و افزایش این کالا را علت نخست برای کاهش تقاضا می دانند؛ می دانیم که افزایش قیمت تأثیر گذار است، اما به نظرم ریشه مسئله نشر، فرهنگی است.

ترویج کتابخوانی از حمایت و خرید کتاب ناشران مهم تر است

وی ادامه داد: خانواده های سطح میانه، در ماه حداقل یکی دو بار فست فود در برنامه غذایی شان قرار گرفته است؛ حساب کنید همین ساندوچ یا پیتزایی که افراد می خرند و میل می نمایند، هزینه اش چقدر است. خیلی ها حتی به این موضوع فکر نمی نمایند و برایشان خیلی این هزینه ها، طبیعی است.

حسینی ادامه داد: من می گویم خانواده ها نه ماهی یک بار، چند ماه یک بار، امکان خرید کتاب را دارند؛ یا حتی سالی یک بار، می توانند در نمایشگاه کتاب کتاب را در سبد خرید خانواده شان قرار دهند؛ بنابراین تأکید می کنم مسائل نشر فرهنگی است. درحقیقت فرهنگ کتابخوانی باید تقویت گردد.

وی ادامه داد: بحث هایی مانند حمایت از چاپ و خرید کتاب در بین ناشران مطرح است، اما به نظرم فراتر از این مباحث، حاکمیت باید بر ترویج کتابخوانی تمرکز کند. اگر ترویج کتابخوانی با طرح های مجذوب کننده، فرهنگ سازی و با جریان سازی رسانه ای همراه گردد، نتایج درخور توجهی خواهیم دید. در کشورهای همسایه، همت کردند تا طی 10 سال، کشور برتر منطقه در زمینه کتابخوانی شوند؛ کوشش کردند و پیروز شدند.

حسینی اعلام کرد: گاهی اوقات رسانه، به اصطلاح جوی را ایجاد و جامعه را راهنمایی می نماید؛ چرا از این ظرفیت برای ترویج کتابخوانی استفاده نکنیم؟ منظورم محتوای خاص نیست، صرف همین شعار نمایشگاه کتاب سی و چهارم آینده، خواندنی است، می توانیم مانور دهیم تا کتابخوانی در جامعه ایرانی توسعه پیدا کند و هر فرد، چند ماه یک بار هم شده، یک کتاب بخواند و به دانش خود اضافه کند. در حقیقت بخشی از لذت انسان ها در زندگی، باید خواندن باشد، ناشران هم پُرقوت تر، به کار خود ادامه می دهیم. در کشورمان، بیش از 80 میلیون نفر جمعیت داریم. 16 میلیون دانش آموز و چند میلیون دانشجو و دانش آموخته، اما شمارگان کتاب هایمان مثلا می گردد 1000 نسخه!

وی اضافه نمود: شرایط به گونه ای است، اگر ناشری، کتابش به چاپ چهارم، چهارم، پنجم یا ششم برسد، خشنود می گردد که کتابش پُرفروش شده است در صورتی که 5000 نسخه در مقابل 80 میلیون جمعیت، عددی ناچیز محسوب می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ترویج کتابخوانی از حمایت و خرید کتاب ناشران مهم تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترویج کتابخوانی از حمایت و خرید کتاب ناشران مهم تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید