تاکید بر لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی

به گزارش وبلاگ سایه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تاکید بر لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی صورت گرفت.

تاکید بر لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی

تبار قریب با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی به تنهایی هدف نیست بلکه حفاظت به همراه احیا بافت تاریخی از اهمیت برخوردار است، اظهار کرد: بافت تاریخی باید به عنوان یک مجموعه برخوردار از پویایی احیا گردد.

وی اضافه نمود: بافت تاریخی و آثار ارزشمند این بافت در دل جامعه و مردم قرار دارند و دقیقا در همین بخش مردم به فضای فرهنگی و گردشگری احتیاج دارند که این احتیاج را میتوان با حفاظت و مشارکت در قالب بناهای تاریخی که در بافت قرار گرفته است، برطرف کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز مشارکت مردم در احیاء و سرمایه گذاری بافت تاریخی که منجر به کسب عایدی پایدار گردد را لازمه پویایی بافت تاریخی مطرح کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چند حوزه عملکردی در برگیرنده بافت تاریخی هستند، شرح داد: دستگاه های دولتی که مالکیت بعضی بناها و آثار تاریخی را برعهده دارند باید نسبت به بازسازی یا واگذاری به بخش خصوصی و احیاء آن بناها اقدام نمایند.

قریب اضافه نمود: از سوی دیگر شهرداری به عنوان متولی مباحث شهری باید در بحث تملک بناهای تاریخی، بازسازی آنها و کاربری های متناسب با شان آثار تاریخی تمهیدات لازم را فراهم آورد.

وی در ادامه به فعال بودن کارگاه های بازسازی در شهر اهواز اشاره نمود و گفت: سال گذشته بخش نخست بازسازی بافت تاریخی انجام شد که در فاز نخست بخشی از معابر بافت منطقه عامری بازسازی شد. این اقدام برای نخستین بار در بافت تاریخی اهواز انجام شد. البته پروژه بازسازی بافت تاریخی اهواز ادامه دار خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز ادامه داد: همزمان با بازسازی بافت تاریخی، یک کارگاه بازسازی نو برای بنای هتل قو به عنوان یکی از بناهای ثبت ملی تعریف شده و بازسازی در حال اجرا است. خانه تاریخی دادرس، سقاخانه و مسجد توحید نیز به عنوان دیگر آثار تاریخی با تامین اعتبار انجام شده در حال بازسازی هستند.

وی با اشاره به تدوین و معین کردن مسیرهای گردشگری اهواز گفت: این مسیرها در جلسه شورای شهر اهواز ارائه شدند اما یکی از الزامات احیا مسیرهای گردشگری برخورداری از مبلمان شهری متناسب، بازسازی و احیا بناهای تاریخی درون مسیر است که در این زمینه نیز بخشی که مرتبط با اداره کل میراث فرهنگی است، در حال آماده سازی و پیگیری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز یادآور شد: در کوشش هستیم با همکاری شورای شهر اهواز و شهرداری به یک برنامه مناسب برای پیاده سازی اولویتهای بازسازی و احیای بناهای تاریخی برسیم.

منبع: همگردی

به "تاکید بر لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید