مسجد جامع نیشابور شاهکاری از دوران تیموری است

به گزارش وبلاگ سایه، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، مسجد جامع نیشابور شاهکاری از دوران تیموری است.

مسجد جامع نیشابور شاهکاری از دوران تیموری است

کمال خانی اظهار کرد: اثر تاریخی مسجد جامع نیشابور قدیمی ترین بنای ارزشمند تاریخی با قدمت 500 سال مربوط به دوره تیموری (899 هجری قمری) است که در مرکز بافت تاریخی شهر و در محور فرهنگی تاریخی خیابان امام نیشابور قرار گرفته است.

وی مطرح نمود: این بنای فاخر و باشکوه از جمله بناهای تاریخی همراه با دو ایوان بزرگ با شاهکاری از تزئینات وابسته به معماری و آجرکاری های برجسته با نقوش گلنداز، کاربندی، رسمی بندی و گوشه سازی ها در طاق و گنبد که از ویژگی های هنر آن دوران به شمار می آید، به همت پهلوان علی کرخی فرزند بایزید کرخی احداث شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور یادآور شد: قرار گرفتن این اثر تاریخی در مجاورت بازار نیشابور، مدرسه علمیه گلشن، بافت و محلات قدیمی اهمیت آن را دوچندان نموده است.

وی با اشاره به بازسازیهای گذشته در این اثر تاریخی توضیح داد: پیش از این بازسازیهایی از جمله بازسازی و استحکام بخشی ایوان ها، بام سازی سنتی به متراژ حدود 3000 متر مربع، بازسازی تزئینات، بدنه، طاق، تویزه و گنبد شبستان ها (حدود 3000 مترمربع)، بازسازی بدنه بیرونی (متراژ حدود 1200 متر مربع)، بازسازی ایوان ها، اجرای کانال دفع رطوبت در شبستان و دیوار بیرونی بنا به متراژ حدود 1500 متر طول اجرا شده است.

خانی اظهار کرد: سال جاری نیز عملیات پاکسازی اقدامات ناهمخوان که طی سالهای گذشته اجرا شده از جمله استفاده از سنگ و اندود گچ و سیمان در بدنه ایوان شمالی و هشتی ایوان ورودی که باعث آسیب به بنا شده، برچیده و این اثر تاریخی به هویت اصلی خود همان بنای آجرکاری باز می گردد.

وی اضافه کرد: اقدامات بازسازیی با همراهی هیأت امنای مسجد جامع، الحاقات غیر اصولی و ناهمخوان این اثر تاریخی برچیده و مطابق با الگوی اولیه بنا بازسازی و بازپیرایی می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیشابور ادامه داد: مسجد جامع نیشابور به شماره 317 به تاریخ 21 آبان سال 1317 هجری شمسی در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: همگردی

به "مسجد جامع نیشابور شاهکاری از دوران تیموری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع نیشابور شاهکاری از دوران تیموری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید