ایده دانشمند ایرانی برای ارتقای هوش مصنوعی با الهام از مغز زنبورها!

به گزارش وبلاگ سایه، دکتر هادی معبودی به همراه گروهی از دانشمندان بریتانیایی، این نظریه را مطرح نموده است که مغز زنبور ها می تواند سیستم های هوش مصنوعی را به سطح بعدی ارتقا دهد.

ایده دانشمند ایرانی برای ارتقای هوش مصنوعی با الهام از مغز زنبورها!

به گزارش ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، گروهی از دانشمندان دانشگاه شفیلد (University of Sheffield) در پژوهش جدیدی که به سرپرستی دکتر هادی معبودی (HaDi MaBouDi) دانشمند ایرانی صورت گرفته است، مکانیسم های اساسی را نشان داده اند که توانایی های قابل توجه تصمیم گیری موجودات را به نمایش می گذارند. بعلاوه، این پژوهش نشان می دهد که چنین توانایی هایی را می توان به فناوری های هوش مصنوعی منتقل کرد.

این گروه پژوهشی با استفاده از 20 زنبور عسل، آزمایش های گوناگونی را انجام دادند تا آنالیز نمایند که یک حشره پرنده چگونه تصمیم می گیرد کدام گل ها را برای یافتن شهد جست وجو کند. آن ها توجه ویژه ای را به سرعت و دقت تصمیم گیری حشرات برای پذیرش و رد کردن گل های متفاوت معطوف کردند.

زنبور ها با دوربین ردیابی شدند تا تعیین گردد چقدر طول می کشد تا تصمیم بگیرند به سوی کدام گل پرواز نمایند. نتایج این آزمایش نشان داد که آن ها برای رفتن مستقیم به سوی گل هایی که فکر می کردند غذا دارند، هیچ وقتی را تلف نکردند و به طور میانگین طی 0.6 ثانیه در آنجا فرود آمدند، اما به همان مقدار سریع هم گل هایی را که به نظر آن ها بدون غذا بود، رد کردند.

سپس پژوهشگران، یک مدل رایانه ای را برای تقلید از فرآیند تصمیم گیری زنبور های عسل طراحی کردند. آن ها در مقاله پژوهشی خود نوشتند: این روش، بینش هایی را در خصوص این موضوع تعیین می نماید که یک مغز کوچک چگونه می تواند چنین انتخاب های پیچیده ای را هنگام پرواز انجام دهد و نوع مدار های عصبی مورد احتیاج را نیز تعیین کند. پیچیدگی فرآیند های تصمیم گیری زنبور عسل با نمونه هایی که در خصوص پستان داران گزارش شده بودند، رقابت می کرد.

اکنون این کار بر عهده توسعه دهندگان فناوری است که در نظر بگیرند چگونه می توان این یافته ها را برای اصلاح کردن روش طراحی هوش مصنوعی تطبیق داد. دانشمندان پیشنهاد کردند که از این نتایج در طراحی الگوریتم های تصمیم گیری کارآمدتر برای سیستم های هوش مصنوعی و به ویژه برای سیستم های رباتیک خودران استفاده گردد.

دکتر معبودی گفت: این پژوهش می تواند نوید بخش ابداع ربات های بهتر، قوی تر و خطرگریزتر باشد و به ابداع ماشین های مستقلی بیانجامد که می توانند مانند زنبور ها که از کارآمدترین ناوبر ها در دنیای طبیعی هستند فکر نمایند.

این پژوهش، در مجله eLife به چاپ رسید.

منبع: فرارو

به "ایده دانشمند ایرانی برای ارتقای هوش مصنوعی با الهام از مغز زنبورها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده دانشمند ایرانی برای ارتقای هوش مصنوعی با الهام از مغز زنبورها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید