اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی

به گزارش وبلاگ سایه، نیروهای دریایی ایران برای حفظ منافع کشور احتیاج به ساخت تجهیزات پیشرفته دارد و با بومی سازی ادوات، احتیاج های خود را رفع نموده است.

اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی

به گزارش ، نیروی دریایی در تمام جهان به عنوان بازوی محوری هر کشور برای حفظ منافع در آب های سرزمینی و فرا سرزمینی محسوب می گردد و از این رو همیشه نیرویی تجهیزات محور است که به سلاح های به روز احتیاج دارد.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از حساس ترین نیرو های مسلح کشور است. این نیرو در زمان آغاز دفاع مقدس و تنها پس از گذشت 67 روز پس از آغاز جنگ، سه عملیات بزرگ دریایی انجام داد و توانست نیروی دریایی عراق را منهدم و دو سکوی نفتی البکر و الامیه را نابود کند. عملیات مروارید که در 7 آذر سال 59 صورت گرفت نقطه عطفی در تاریخ عملیات های دریایی بود که این نیرو تنها با در اختیار داشتن 12 فروند از موشک های هارپون توانست کمر نیروی دریای عراق را با انهدام پنج فروند ناوشکن و یک فروند هواپیمای میگ 23 به طور کامل بشکند.

در سال های اخیر، نیروی دریایی ماموریت های بسیار مهمی علاوه بر آب های دریایی کشورمان در آب های آزاد و بین المللی به انجام رسانده که یکی از این ماموریت ها مبارزه با دزدان دریایی در آب های بین المللی است. وظیفه حفاظت از آب های بین المللی به ناوگروه 44 نیروی دریایی واگذار شده که این ناوگروه متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر است و از اواسط مهرماه 95 به منظور برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و به اهتزاز درآمدن پرچم کشورمان ماموریت خود را در آب های آزاد و بین المللی آغاز کرد.

نیروی دریایی ارتش برای تحقق این ماموریت ها و تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز احتیاج به تجهیزات و تسلیحات بومی دارد که در هنگام احتیاج به صورت خودکفا و بومی از آن ها استفاده کند. البته نیروی دریایی سپاه نیز یکی از پیشگامان خودکفایی در امر بومی سازی دستاورد های دفاعی در کشور به شمار می رود.

به همین دلیل وبلاگ سایه میخواهد طی مجموعه گزارش هایی، دستاورد های بومی ایران در عرصه دریا را آنالیز و معرفی کند.

در قسمت اول این مجموعه گزارش ها ناوشکن جماران، در دومین گزارش ناوشکن دماوند و سومین گزارش به ناوشکن سهند و در چهارمین گزارش زیردریایی فاتح، زیردریایی غدیر موضوع آنالیز گزارش پنجم و گزارش ششم هم به آنالیز اژدر حوت پرداخته است.

گزارش هفتم به آنالیز اژدر والفجر اختصاص دارد که متن حاصل از آنالیز آن را در ادامه مطالعه می کنید.

این اژدر یکی از اژدرهای ساخت ایران است که 21 مهر 94 با حضور سردار حسین دهقان وزیر وقت دفاع، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش و امیر دریادار رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع معرفی و رونمایی شد. سردار دهقان، برخورداری از سرجنگی قدرتمند، سرعت آماده سازی بالا و واکنش سریع بودن را از ویژگی های مهم اژدر والفجر برشمرد.

مشخصات فنی

اژدر والفجر با دارابودن قابلیت هایی همچون سامانه ضدفریب، سرعت زیاد و سرجنگی با قدرت تخریب بسیار بالا توانایی نابودی اهداف و شناور های دریایی را طی چند ثانیه دارد. سر جنگی این اژدر با وزنی بین 250 تا 300 کیلوگرم قدرت تخریب بالایی دارد و قادر است اهداف خود را نابود کند.

اژدر والفجر احتمالاً از سرعت بالا و زمان آماده سازی بسیار کم بهره می برد. اما تاکنون خبری در این باره اعلام نشده و اطلاعات دقیق این اژدر محرمانه است. از این اژدر جز چند تصویر، اطلاعات بیشتری منتشر نشده، اما آنچه را که می توان درباره این اژدر بیان نمود این است که والفجر از خانواده اژدر های 553 میلی متری راهنمایی شونده با استفاده از رادار و سونار است.

مهم ترین ویژگی این نوع سیستم راهنمایی، افزایش دقت اژدر است؛ به طوری که در صورت فریب سیستم سونار، بلافاصله سیستم رادار وارد عمل می گردد و تا لحظه برخورد، آن را راهنمایی می نماید. ویژگی های شاخصی که اژدر والفجر را نسبت به سایر محصولات مشابه در جهان متمایز می نماید. زمان کوتاه آماده سازی در یگان های پشتیبانی کننده و یگان های شلیک کننده است. این ویژگی موجب افزایش فوق العاده توان تاکتیکی، سرعت عمل و واکنش سریع یگان های رزمی سطحی و زیرسطحی نیرو های دریایی ارتش و سپاه می گردد. هم اکنون این اژدر در رزمایش های مختلف نیرو های مسلح ایران در خلیج فارس و دریای عمان مورد استفاده قرار می گیرد.

اژدر والفجر در رسانه های خارجی

پایگاه خبری راشاتودی اول مارس 2017 در مطلبی درباره اژدر والفجر نوشت که ایران پیروز شده است نخستین اژدر بومی خود با عنوان والفجر را آزمایش کند. این اژدر در حاشیه رزمایش ولایت 95 در خلیج فارس از زیردریایی کلاس قدیر شلیک شد و یک شناور را در آب های خلیج فارس نابود کرد.

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان هم در گزارشی در این باره از ویژگی های این اژدر نام برده است. این گزارش در ادامه به پیروزی ایران بر تمام تحریم های بین المللی اشاره نموده و آن را یکی از عوامل پیشرفت ایران دانسته است.

امروز با پیروزیت دانشمندان و طراحان ایرانی شاهد خودکفایی جمهوری اسلامی در بسیاری از زمینه های علمی و فناوری هستیم. توانمندی نظامی و دفاعی، بدون شک یکی از مهم ترین محور های راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است و تا امروز اعمال تحریم های خصمانه و یکطرفه آمریکایی ها و همپیمانانش نتوانسته است از ارتقای توان علمی کشور به ویژه در صنعت دفاعی جلوگیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اژدر والفجر؛ مشت محکم نیروهای مسلح ایران بر دهان استکبار جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید