آرامگاه شیخ لقمان یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی است

به گزارش وبلاگ سایه، جاذبه ها/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، آرامگاه شیخ لقمان یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی است.

آرامگاه شیخ لقمان یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی است

در اواخر سده چهارم هجری قمری تصوف و عرفان از بغداد به خراسان انتقال یافت و صوفیان و عرفای مشهوری در دو منطقه شرق و جنوب ایران آوازه ای بلند یافتند. یکی از این شخصیت ها شیخ محمود بن محمد لقمان سرخسی است که دوران زندگانی وی مقارن با شیخ ابوسعید ابی الخیر و شیخ ابوالفضل سرخسی بود. زمان ولادتش معلوم نیست اما می گویند او ابتدا مجاهده بسیار داشته و معامله و احتیاط، ناگاه کشفی افتادش که عقلش برفت. شیخ ابوسعید بسیار به شخصیت لقمان سرخسی ارادت می ورزید و او را شوریده احوال میخواند.

آرامگاه وی در سه کیلومتری سرخس واقع است و بنای بزرگی مشتمل بر گنبدخانه و ایوان رفیع در ضلع شمالی آن بوده که دارای تزئینات آجرکاری در طاق های داخلی و خارجی و گچبری است. قسمتی از بنای اصلی منتسب به دوران سلجوقیان و بقیه معماری آن متعلق به سده هشتم هجری هست. بر فراز مقبره، گنبدی دوپوش و آجر قرار گرفته و کتیبه گچبری سرتاسر اطراف نمای آرامگاه نشان می دهد ساختمان مقبره در سال 757 ه ق بنا یا بازسازی و بازسازی شده است.

منبع: همگردی

به "آرامگاه شیخ لقمان یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامگاه شیخ لقمان یکی از جاهای دیدنی خراسان رضوی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید