گوتبورگ میزبان صد سالگی اینگمار برگمان شد، حضور کارگردان ایرانی

به گزارش وبلاگ سایه به نقل از ورایتی، اینگمار برگمان که سال 1918 به دنیا آمد سال جاری صد ساله می گردد و بزرگ ترین مراسم گرامیداشت صد سالگی برای وی با شروع جشنواره فیلم گوتبورگ(گوتنبرگ) شروع شد.

گوتبورگ میزبان صد سالگی اینگمار برگمان شد، حضور کارگردان ایرانی

در این جشنواره که از 26 ژانویه آغاز شده و تا 5 فوریه ادامه دارد شماری از فیلم های این کارگردان به نمایش درمی آید و رویدادهای ویژه ای برای بزرگداشت وی تدارک دیده شده است.

یوناس هولمبرگ مدیر هنری این جشنواره از برگمان به عنوان یکی از بزرگ ترین کارگردان های صنعت سینما یاد کرد و اضافه نمود: اسم او موجب قدرت و خلافیت رویداد سال جاری می گردد.

این در حالی است که برگمان خود از 1994 تا زمان درگذشتش در سال 2007 مدیر افتخاری این جشنواره سینمایی بود.

با این حال از آنجا که برگمان علاقه ای به سفر کردن نداشت معمولا از راه دور با این جشنواره که در جنوب سوئد برگزار می گردد ارتباط برقرار می کرد و فیلم هایی را برای نمایش در آن انتخاب می کرد یا مطلب و مقاله می نوشت.

با همکاری برگمان و این جشنواره یک جایزه نیز به نام وی برای تجلیل از کارگردان هایی که فیلم اول خود را ساخته اند، راه اندازی شده بود.

سال 1996 برگمان 11 فیلم محبوبش را برای نمایش در این فستیوال انتخاب نموده بود که تنها کارگردانی که از میان سازندگان آن مجموعه زنده است مارگارت فون تروتا کارگردان آلمانی است. وی در فستیوال سال جاری حضور دارد و در عین حال مستندی درباره برگمان ساخته است.

سال جاری فیلم های منتخبی از برگمان به انتخاب چهره های شاخص دیگر انتخاب شده تا در این جشنواره به نمایش درآید که فیلم صحنه هایی از یک ازدواج ساخته 1973 به انتخاب ژولیت بینوش، ساعت گرگ ساخته 1968 به انتخاب مارگارت فون تروتا، حاشیه زندگی محصول 1958 به انتخاب برادران داردن، کارگردان های بلژیکی و فانی و الکساندر محصو ل 1983 به انتخاب آگنسکا هالند کارگردان لهستانی از جمله آنهاست.

در سال 2016 نیز انستیتو فیلم سوئد از نویسندگان و کارگردان های سوئدی خواست تا با ساخت فیلم های کوتاه 6 دقیقه ای به ارایه دیدگاه شان از دنیا برگمان بپردازند. این فیلم های کوتاه در قالب هفت فیلم در جشنواره سال جاری به نمایش در می آیند.

ارکستر سمفونی گوتبورگ نیز یک برنامه نوازندگی موسیقی زنده همراه پایکوبی نور و تصاویر ویدیویی تدارک دیده که اجرا می گردد.

از آنجا که برگمان به موسیقی بسیار علاقه داشت و در سال 1975 فیلمی از فیلمنامه خودش درباره اپرای موزارت فلوت سحرآمیز ساخته بود ، گوتبورگ سال جاری اجرایی از این اپرا را نیز برگزار می نماید.

سمیناری با عنوان یک قرن برگمان: برگمان در کتاب ها نیز که به ریاست بنیاد اینگمار برگمان برگزار می گردد به آنالیز آثار که توسط و یا درباره وی نوشته شده می پردازد.

همچنین جایزه برگمان به یک کارگردان تازه کار در سطح بین المللی که با فیلم هایش تم وجودی این فیلمساز را زنده نموده باشد، اهدا می گردد.

سال جاری هشت کارگردان با فیلم هایشان در این بخش نامزد شده اند که یکی از آنها صدف فروغی کارگردان ایرانی-کانادایی با فیلم آوا است.

فیلم آوا در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم جشنواره بین المللی فیلم تورنتو 2017 حضور داشت و در نهایت جایزه بهترین فیلم از نگاه هیات داوران فیپرشی را در این رویداد سینمایی از آن خود کرد. آوا محصول مشترک ایران، کانادا و قطر و اولین فیلم بلند صدف فروغی است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "گوتبورگ میزبان صد سالگی اینگمار برگمان شد، حضور کارگردان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوتبورگ میزبان صد سالگی اینگمار برگمان شد، حضور کارگردان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید