کلیسای نوتردام پاریس؛ تاریخ و ادبیاتی که سوخت

به گزارش وبلاگ سایه، وب سایت ایوار: کلیسای جامع نتردام (نوتردام) یکی از عالی ترین نمونه های معماری گوتیک فرانسه بوده و در کنار برج ایفل، یکی از مشهورترین آثار تاریخی و نقاط برجسته شهر پاریس محسوب می شد. این کلیسا که در ایل دو لا سیته (Île de la Cité) -جزیره ای واقع در رودخانه سن- قرار گرفته است، به دستور موریس دو سولی (Maurice de Sully) و کمی بعد از انتصابش به مقام اسقف پاریس در سال 1160 ساخته شد. هر چند قسمت اعظم بنا قبل از مرگ وی در سال 1196 تکمیل گشت، اما کل روند ساخت آن دو قرن به طول انجامید.

کلیسای نوتردام پاریس؛ تاریخ و ادبیاتی که سوخت

کلیسای جامع نتردام به خاطر طبیعت گرایی مجسمه های گوتیکی و همچنین آثار عالی ویترای (شیشه های رنگی)، نمایانگر رشد و توسعه ای می باشد که طی دوران قبلی معماری رومانسک و مجسمه سازی رومانسک شکل گرفت. در دوران انقلاب فرانسه (دهه 1790) خسارت های قابل توجه ای به کلیسا وارد شد که بعد ها در اواسط دهه 1840 با نظارت متخصص بازسازی، اوژن ویوله لودوک نوسازی گسترده ای روی آن صورت گرفت. در سال 1991 این بنا به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

تاریخچه کلیسای جامع نوتردام

پروژه ساخت کلیسا در سال 1163 و بعد از این که پاپ الکساندر سوم ایده ساخت یک کلیسای جامع جدید را بنا نهاد، شروع شد. در زمان مرگ اسقف موریس دو سولی در سال 1196، بخش های زیادی از کلیسا تکمیل شده بود و سالن اصلی هم در حال اتمام بود. در سال 1200 کار برروی ضلع غربی شروع شد که شامل پنجره مدور بزرگ و برج ها بود. ساخت باقی بخش های این بنا حوالی سال 1250 تکمیل شد. همچنین در دهه 1250 بازویی های کلیسا توسط معمار هایی به نام ژان دوشِل (Jean de Chelles) و پیر دو مونتروی (Pierre de Montreuil)، به سبک جدیدی از معماری گوتیک تغییر شکل یافتند. عناصر باقیمانده دیگر نیز به مرور طی قرن بعدی کامل شدند.

معماری کلیسای جامع نوتردام

بنای کلیسا 128 متر طول و سالن اصلی آن 12 متر عرض دارد. نقشه صلیبی شکل، سالن مرتفع، قسمت بازویی و برج از معماری رومانسک قرن 11 وام گرفته شده اند،، اما طاق های نوک تیز و سقف شیاردار آن کاملاً گوتیکی هستند. کلیسای نوتردام در واقع اولین کلیسای جامعی بود که در آن از پشت بند های مایل بیرونی برای حمایت از دیوار های بلند استفاده شده بود.

این پشت بند ها از اول در معماری بنا در نظر گرفته نشده بودند، بلکه بعد از مشاهده ترک و شکستگی دیوار های نازک بالا تحت فشار وزن سقف به آن اضافه شدند. علاوه بر پشت بندها، ستون های متعدد دیگری نیز برای این منظور در نظر گرفته شد. یکی از علل شهرت نتردام، مجسمه های بیرونی و ناودان هایی از موجودات عجیب و غریب بودند که به عنوان ستون های حمایتی و لوله های خروج آب باران نیز کاربرد داشتند.

سرِ در ورودی پایدار و محکم نوتردام با تندیس های سنگی بسیار زیادی تزئین شده که تمرکزشان بیشتر در درب مرکزی است که روز قضاوت را به تصویر کشیده اند. طراحی قسمت ورودی با نوار های افقی به ایجاد تعادل بین برج های مرتفع 69 متری یاری زیادی می نماید. ورودی های قسمت بازویی کلیسا با نقش برجسته های عالی و بی بدیلی تزئین شده اند. درب جنوبی تصویری از زندگی استفان مقدس به همراه سایر قدیسین منطقه را به نمایش می گذارد، در حالی که در تزئینات درب شمالی، تصاویری از کودکیِ مسیح و قصه ای از تئوفیلوس کار شده است.

متاسفانه خبرگزاری اسپوتنیک دوشنبه شب به وقت تهران به وقوع آتش سوزی در کلیسای نوتردام در مرکز پایتخت فرانسه در بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی اشاره نمود.

منبع: برترین ها

به "کلیسای نوتردام پاریس؛ تاریخ و ادبیاتی که سوخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای نوتردام پاریس؛ تاریخ و ادبیاتی که سوخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید