کسی قصد پشت پا زدن به اسناد ملی گیلان را ندارد

به گزارش وبلاگ سایه، خبرنگاران/گیلان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه کسی قصد ندارد به اسناد ملی گیلان پشت پا بزند، گفت: فضاسازی ها انرژی مدیران را می گیرد و اجازه ارائه خدمات بهتر و بیشتر را نمی دهد.

کسی قصد پشت پا زدن به اسناد ملی گیلان را ندارد

ژاله حساس خواه امروز(پنجشنبه) در نشست با وبلاگ سایه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان، ساختن فردایی بهتر با بهره گیری از تاریخ و هویت ملی و فرهنگی را رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دانست و اظهار کرد: این سازمان در جهت برطرف دغدغه شهروندانی که خواهان حفظ و صیانت از میراث و اسناد هویتی هستند کوشش می نماید.

وی سازمان اسناد و کتابخانه ملی را متولی حافظه ایرانیان دانست و اضافه کرد: این سازمان تنها دستگاه مرجعی است که برای پاسداری از هویت فرهنگی کشور توسط قانون به رسمیت شناخته شده و سعی می نماید با تمام قوا در انجام رسالت ذاتی خود که همانا نگهداری از اسناد فرهنگی و هویتی سرزمین است اهتمام بورزد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان رویکرد این سازمان را آموزشی، پژوهشی، علمی و خدماتی دانست و توضیح داد: سازمان اسناد در 12 استان شعبه دارد و گیلان یکی از این شعبات است که طی تفاهم نامه ای بین رئیس وقت سازمان و استانداری گیلان و شهرداری رشت در سال 91 راه اندازی شد. مدیریت استان نیز متعهد شده که نسبت به در اختیار قرار دادن مکان و امکانات در خور هویت ملی و منطقه ای گیلان با سازمان اسناد همکاری کند.

حساس خواه با بیان اینکه واحد ارزشیابی سازمان مسئول ارزشیابی و مشخص تکلیف بایگانی های راکد استان است، گفت: این واحد اسناد اداری که قابل امحاست را تشخیص می دهد و اسناد دارای ارزش ملی را به سازمان منتقل می نماید. واحد تنظیم، توصیف و پردازش اسناد نیز اسناد دارای ارزش ملی را می خواند و با قرار دادن آن در سیستم اطلاع رسانی امکان دسترسی پژوهشگران به اسناد ملی را فراهم می آورد.

وی وظیفه واحد واسپاری کتب، نشریات و سرانجام نامه ها را نگهداری از یک نسخه چاپ شده در آرشیو ملی برای ثبت در تاریخ دانست و توضیح داد: واحد تاریخ شفاهی سازمان نیز با شناسایی بزرگان تاریخ ساز هر منطقه اقدام به تهیه مصاحبه های صوتی - تصویری و تبدیل به مصاحبه ها به متن می نماید.

این مقام مسئول با بیان اینکه واحد اطلاع رسانی و ارائه خدمات به درخواست پژوهشگرانی که در سیستم به دنبال اطلاعات خاص و اسناد ویژه هستند، پاسخ می دهد، یادآور شد: فرهنگ سازی شناسایی سند و اهمیت دادن به آن و صیانت از آن را در برنامه داریم و تا به امروز اقدامات خوبی در این بخش انجام شده است. سازمان اسناد با تکیه بر حمایت های مدیریت عالی استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی امیدوار است بتواند خدماتی درخور هویت مردم شریف گیلان ارائه دهد.

حساس خواه از بهسازی فضای اداری و به روزرسانی تاسیسات طی سال گذشته اطلاع داد و مطرح نمود: تا سرانجام سال قفسه های مخزن اسناد و کتابخانه ریلی خواهد شد.

وی همچنین از برگزاری 10 ها نمایشگاه و نشست تخصصی و همایش تقویمی در استان اطلاع داد و اعلام کرد: طرح آرشیویاران جوان را جهت فرهنگ سازی اسناد اجرا و از وجود دانش آموزان برای یاری سازمان استفاده کردیم. همچنین پویش اهدای اسناد تاریخی؛ احیای هویت ملی را دنبال می کنیم که یک فراخوان عمومی و سراسری است تا مردم اسناد هویتی در اختیار خود را تحویل آرشیو ملی دهند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون واگذاری بخشی از اسناد مشروطه استان به موزه مشروطه تبریز توسط مالک این اسناد، گفت: اسناد نهضت جنگل و مشروطه اسناد هویتی ماست و وظیفه داریم برای صیانت از آن کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه راه اندازی موزه مشروطه از سوی شورای شهر رشت مطرح شده است، اعلام کرد: موزه احتیاجمند اسناد و اشیا است و لذا برای راه اندازی این موزه به یاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی احتیاج است لذا طبق مذاکرات مالک اسناد مشروطه گیلان با شورای شهر رشت، کار آنالیز اصالت اسناد مذکور را آغاز کردیم. یک سند ملی طی دو مرحله ارزشیابی می گردد؛ اول اصل بودن سند و دوم ارزش ملی سند است.

حساس خواه ادامه داد: سازمان اسناد گیلان اصالت اسناد مذکور را تایید کرد، اما برای ارزشیابی مرحله دوم باید تحویل کمیته ارزشیابی سازمان اسناد مرکزی می شد لذا مالک را معرفی کردیم. براساس قانون خرید و قیمت گذاری اسناد ملی و هویتی تنها باید توسط سازمان اسناد صورت بگیرد.

وی با اشاره به مخالفت مالک با قیمت پیشنهادی و پس گیری اسناد، اظهار کرد: متاسفانه به دنبال طرح راه اندازی موزه مشروطه در رشت فضاسازی رسانه ای و تحریک احساسات ملی گیلانیان آغاز و سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان گرفتار بازی خبری اسناد و موزه مشروطه شد.

رئیس سازمان اسناد گیلان با بیان اینکه کسی قصد ندارد به اسناد ملی گیلان پشت پا بزند، گفت: فضاسازی ها انرژی مدیران را می گیرد و اجازه ارائه خدمات بهتر و بیشتر را نمی دهد.

وی با تاکید بر اینکه اسناد مشروطه گیلان هرگز به موزه تبریز فروخته نشده و نمی گردد، توضیح داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی مکان امنی برای اسناد تاریخی و فرهنگی و هویتی است و سازمان گیلان نیز کوشش می نماید استانداردهای لازم را داشته باشد، زیرا تاریخ آیینه تاریخ است و همیشه به گذشته برای ساختن آینده احتیاجمندیم.

حساس خواه با اشاره به انتشار خبر آب گرفتگی پایین ترین طبقه آرشیو ملی، مطرح نمود: آرشیو ملی 11 طبقه دارد که پنج طبقه زیر زمین و شش طبقه روی زمین است لذا بعضی از اتفاقات غیر ارادی ممکن است رخ دهد، اما اسناد جنگل و مشروطه مسئله ای نداشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کسی قصد پشت پا زدن به اسناد ملی گیلان را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسی قصد پشت پا زدن به اسناد ملی گیلان را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید