چرا نباید گوشی را به فندکی شارژ ماشین بزنیم؟

به گزارش وبلاگ سایه، چرا نباید گوشی را به شارژر فندکی ماشین بزنیم؟ شارژر فندکی ماشین انرژی خود را از باتری ماشین تامین می کند و پورت USB آن برق کمتری را ارائه می دهد، در نتیجه فرآیند شارژ شدن گوشی کند است و شاید هم به سختی شارژ شود. گوشی یا تبلت شما انرژی را از باتری شما می گیرد و اگر شما چند دستگاه خود را به شارژر فندکی وصل کرده باشید بیشتر از 10 آمپر را از باتری شما می گیرد. این در حالی است که شارژهای معمولی 1 تا 3 آمپر را استفاده می کنند. شاید این مقوله برای افرادی که دارای ماشین نو هستند مسئله ای نباشد اما در ماشین های مدل پایین و قدیمی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

چرا نباید گوشی را به فندکی شارژ ماشین بزنیم؟

وبلاگ سایه| اینکه آیا شارژ کردن گوشی با یک شارژر فندکی می تواند به باتری گوشی و یا ماشین آسیب برساند یا نه موضوعی است که این روز ها ذهن خیلی از کاربران این شارژر را به خود مشغول کرده است. اگر شما هم در استفاده از این شارژر نگران باتری گوشی و یا باتری ماشین خود هستید این مطلب می تواند پاسخی برای این سوال شما باشد.

ابتدا تاثیر شارژر فندکی را روی باتری اتومبیل بررسی می کنیم و در نهایت نکاتی را در استفاده از آن برای باتری گوشی می گوییم. استفاده از شارژر های یو اس بی که روی درگاه 12 ولتی برق ماشین یا به اصطلاح جا فندکی وصل می شوند این روز ها رواج زیادی پیدا کرده است. در خیلی از خودرو ها، این درگاه 12 ولتی، انتقال برق را هیچ وقت متوقف نمی کند. این یعنی حتی زمانی که خودرو خاموش است هم باتری آن در حال تخلیه شدن است. اما باتری تا چه حد خالی می شود؟

ما با استفاده از یک انبر سوسماری و مولتی متر میزان توان مصرفی شارژر یو اس بی را در حالت آماده به کار اندازه گرفته است، و تاثیر آن را روی باتری ماشین مورد بررسی قرار داده ایم. آیا جریان 14.2 میلی آمپری دائمی مصرفی این شارژر ها آن قدر هست که رانندگان را نگران تخلیه باتری خودروی خود کند؟ احتمالا خیر.

یک باتری معمولی خودرو حدود 40 آمپر بر ساعت ظرفیت دارد. در نرخ 14.2 میلی آمپر، حدود 2817 ساعت یا 117 روز طول می کشد تا باتری خودرو به صورت کامل تخلیه شود.

اگر به فرض هر روز از ماشین خود هم استفاده کنید، این مساله اصلا نگران کننده نیست. حتی اگر بخواهید یک یا دو هفته هم ماشین تان را در پارکینگ پارک کنید هم نیاز نیست مواظب باتری باشید. اما در صورتی که بخواهید زمان بیشتری را رانندگی کنید دیگر این 14.2 میلی آمپر مشکل ساز می شود.

البته خود خودرو هم جریانی برای تامین توان مورد نیاز دزدگیر و دیگر سیستم ها در حالت آماده به کار مصرف می کند، بنابراین شارژر یو اس بی در مقایسه با آن ها چیز خاصی نیست. برای یک راننده معمولی، به نظر می رسد که جریان آماده به کار مورد نیاز برای شارژر یو اس بی آنقدر نیست که نیاز باشد حتما هر روز آن را از جایش بیرون بیاورد و روز بعد سرجایش برگرداند.

از معایب شارژر فندکی می توان به نکاتی اشاره کرد. شارژر فندکی ماشین انرژی خود را از باتری ماشین تامین می کند و پورت USB آن برق کمتری را ارائه می دهد، در نتیجه فرآیند شارژ شدن گوشی کند است و شاید هم به سختی شارژ شود. گوشی یا تبلت شما انرژی را از باتری شما می گیرد و اگر شما چند دستگاه خود را به شارژر فندکی وصل کرده باشید بیشتر از 10 آمپر را از باتری شما می گیرد. این در حالی است که شارژهای معمولی 1 تا 3 آمپر را استفاده می کنند. شاید این مقوله برای افرادی که دارای ماشین نو هستند مسئله ای نباشد اما در ماشین های مدل پایین و قدیمی می تواند مسائلی را ایجاد کند.

برای شارژر هر دستگاهی باید به دو نکته دقت کرد. اول اینکه یک منبع تغذیه با ولتاژ پایدار و بدون نوسان داشته باشیم و مورد دوم اینکه، سنسوری وجود داشته باشد که بعد از تکمیل ظرفیت باطری گوشی، جریان ورودی را به طور اتوماتیک قطع کند. حال در ادامه به بررسی این دو نکته خواهیم پرداخت که آیا شارژر فندکی ضرر دارد و یا اینکه از این قوانین پیروی می کند و با خیالی آسوده می توان از این نوع شارژر ها استفاده کرد.

فاکتور اول یعنی ولتاژ ورودی ثابت در گذشته در بیشتر خودرو ها وجود نداشت و نوسانات ولتاژ پدیده شایعی در اتومبیل ها بود. اما خودرو هایی که امروزه تولید می شوند از سیستم برق رسانی پیشرفته تر و مطمئن تری بهره می برند. با این وجود هنوز هم در برخی مواقع احتمال پدید آمدن نوسانات جریان باتری وجود دارد. این نوسانات بیشتر از همه هنگامی که می خواهیم موتور خودرو را روشن کنیم پیش می آیند، چراکه در این شرایط سیستم به منظور راه انداختن موتور صد ها آمپر از باتری دریافت می کند و بلافاصله پس از روشن شدن آن نیز در هنگام تجدید شارژ صد ها آمپر از موتور جذب می کند.

همچنین هنگام روشن کردن سیستم تهویه ماشین نیز ولتاژ دچار نوساناتی با شدت کمتر می شود. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا این نوع نوسانات به دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی یا تبلت آسیب می رسانند؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به دستگاه مورد نظر بستگی دارد. اگر دستگاه دارای مدار های حفاظتی باشد احتمال زیاد از آسیب مصون خواهد بود؛ با این حال به منظور رعایت جوانب احتیاط توصیه می شود هنگام روشن کردن خودرو برای پیش گیری از مسائل احتمالی، گوشی یا سایر دستگاه های الکترونیکی متصل به درگاه های USB یا شارژ فندکی را جدا کنید و پس از روشن شدن خودرو دوباره آن ها را متصل کنید.

از طرف دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که امروزه بیشتر شارژرهای رده بالا و با کیفیت دارای تراشه هوشمندی هستند که با اندازه گیری جریان ورودی و همچنین در نظر دریافت ظرفیت باتری، ولتاژی که به دستگاه وارد می شود را تنظیم می کنند تا از شارژ بیش از حد باتری و آسیب دیدن آن جلوگیری شود. از طرف دیگر سازندگان این نوع محصولات نیز حدبیشتر میزان جریان ورودی به دستگاه را نیز در سیستم عامل آن با استفاده از کدهای تعیینی تعیین می کنند. برای مثال اگر حدبیشتر ولتاژ ورودی که گوشی شما از آن پشتیبانی می کند 1200 میلی آمپر بر ثانیه باشد و شما شارژری خریداری کنید که ظرفیت 2100 میلی آمپری داشته باشد، گوشی شما همچنان با همان میزان ولتاژ ورودی 1200 میلی آمپری که برایش تعیین شده باتری را شارژ می کند.

بیشتر مسائلی که هنگام استفاده از شارژرهای فندکی رخ می دهد به دلیل استفاده از شارژرهای غیر استاندارد و تقلبی می باشد. از آنجایی که بیشتر کاربران تمایلی به صرف هزینه زیاد برای خرید شارژر ندارند در بیشتر مواقع ارزان ترین گزینه های موجود در بازار را خریداری می کنند که عملکرد قابل قبولی ندارند. البته قاعدتا استفاده از چنین شارژر هایی نباید به باتری آسیب برساند اما همیشه بهتر است از شارژرهای اصلی که توسط خود تولید کننده یا سایر برندهای مطرح ساخته شده استفاده کرد.

حتما تا به حال برای شما پیش آمده ست که از یک گوشی چند سال استفاده کنید و علی رغم تمام مراقبت هایی که انجام داده اید باطری گوشی شما بعد از گذشت چند سال دچار ضعف هایی شده است. این مورد به این دلیل است که باطری های لیتیوم یونی که در محصولات الکترونیکی استفاده می شوند عمر محدودی دارند و پس از گذشت مدتی، به خوبی قبل شارژ نمی شوند و یا مدت زمان نگهداری شارژ آنها کاهش می یابد. برای اینکه طول عمر باطری خود را افزایش دهید کافیست مراقبت های اولیه را به خوبی انجام دهید. به طور مثال گوشی خود را ساعت ها در مجاورت آفتاب و داخل خودرو قرار ندهید، از شب تا صبح و مدت طولانی گوشی شما به شارژر متصل نباشد.

منبع: فرادید

به "چرا نباید گوشی را به فندکی شارژ ماشین بزنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید گوشی را به فندکی شارژ ماشین بزنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید