واکنش علیرضا افتخاری به انتظارها برای ساخت سرود تیم ملی در جام جهانی ، این ترانه باید با فوتبال ممزوج باشد مانند آهنگی که من برای تیم سپاهان خواندم
به گزارش وبلاگ سایه، کمتر از 2 هفته به برگزاری جام جهانی 2022 قطر باقی ماند اما هنوز خبری از ساختن قطعه موسیقی تیم ملی فوتبال ایران نیست. ضمن اینکه موضوع را واکاوی کردیم با علیرضا افتخاری، خواننده موسیقی سنتی در این باره به گفت و گو پرداخته ایم.
فرشاد شیرزادی- اغلب کشورهای حاضر در جام دنیای فوتبال 2022 قطر، تا به امروز قطعه موسیقی کشور خودشان را به کمیته برگزاری مسابقات معرفی نموده اند و این در حالی است که در ایران همچنان مشغول برآورد و آزمون و خطار در انتخاب ترانه سرا، آهنگساز و از همه مهم تر خواننده این قطعه هستیم. موسیقی ای که به قول علیرضا افتخاری باید مهیج و اصیل باشد و معرف فرهنگ ایران و ایرانی و با شنیدنش بچه ها بال در آورند.
بهنام بانی و رضا بهرام تکذیب کردند
ابتدا قرار بود بهنام بانی و رضا بهرام به طور مشترک موسیقی تیم ملی فوتبال ایران را بخوانند. قطعه ای که مثلاً در جام دنیای 2018 با عنوان یازده ستاره به وسیله سالار عقیلی خوانده شد و الحق و النصاف هم مهیج بود و هم خوب تنظیم شده بود. موسیقی ادوار قبل را نیز خوانندگانی چون احسان خواجه امیری، امیر تاجیک و شهرام ناظری خوانده بودند و هر یک در جای خود گل کرد.
- سرود شادی تیم ملی فوتبال؛ چرا این قدر ابهام؟
- سرود حمایت از تیم ملی فوتبال در جام دنیای قطر به زودی منتشر می گردد
سال جاری اما قرار بود و چنین پیش بینی می شد که این قطعه به وسیله فدراسیون فوتبال تهیه گردد. از قضا دفتر موسیقایی کشور از آنجا که نام موسیقی را با خود یدک می کشد، هیچ گونه دخالتی در این ماجرا نداشت و در یک کلام این نهاد را بازی ندادند که این مهم به خودی خود ایرادی بر ساز و کار ساخت این قطعه مسحوب می گردد. پس از اینکه در اخبار مبهم تکذیب شد که رضا بهرام و بهنام بانی این قطعه را نمی خوانند نام محمد معتمدی به عنوان خواننده قطعه بر سر زبان ها افتاد.
محمد معتمدی هم منتفی شد/ دفتر موسیقی ارشاد مسئولیتی ندارد
محمد معمتدی نیز گفت حال حرف زدن هم ندارد چه رسد به اینکه بخواهم برای تیم ملی فوتبال ایران بخوانم. خبر خواندن محمد معتمدی چند روزی در رسانه ها منعکس نشده، به وسیله خودش تکذیب شد و برآورد ها را در این باره مبهم تر کرد. معاونت فرهنگی فدراسیون فوتبال اعلام نمود که بر خلاف جام های گذشته این بار مسئولیت ساخت این قطعه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده است. اینکه چرا به یکباره این تغییر انجام گرفته به خودی خود مبهم باقی ماند و سخنان محمد اله کمک، مدیر دفتر موسیقی ارشاد، آب پاکی را روی دست همه ریخت و مطرح کرد که مسئول دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین مسئولیتی ندارد و چهار نهاد، یعنی فدراسیون فوتبال، صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار است ساخت این موسیقی را تدارک ببیند و خواننده، ترانه سرا، آهنگساز و تنظیم نماینده اش را انتخاب نمایند.
رضا یزدانی خود انگیخته خواند اما...
اما هنوز هم صدایی از جایی برنخاسته که این قطعه در چه مرحله ای است و فقط چند روز پیش اعلام شد که رضا یزدانی قطعه ایران صدای نفسامه را برای حمایت از تیم ملی می خواند که صد البته ربطی به قطعه مذکور ندارد. یعنی در یک کلام هنوز تکلیف این قطعه معین نیست! قطعه ای که علیرضا افتخاری، خواننده به نام موسیقی سنتی ما معتقد است باید به بزرگانی هم تراز شجریان و بنان سپرده گردد و از کسانی چون فریدون شهبازیان و فرهاد فخرالدینی خواست تا درباره اش نظر دهند. اما همچنان بعید به نظر نمی رسد که در این فرصت اندک شاهد ساخت قطعه ای مانند بر طبل شادانه بکوب باشیم که در همه مسابقات ورزشی از صدا و سیما پخش می گردد. بی تردید شتابزدگی در این مجال اندک، فرصت اندیشیدن درست و انتخاب درست را از مسئولان می گیرد.
در این باره سراغ علیرضا افتخاری رفتیم که اتفاقاً با صدای او قطعه ای برای تیم سپاهان ساخته شده و او سربلند از این آزمون بیرون آمده است.
گفت و گوی وبلاگ سایه را با علیرضا افتخاری بخوانید:
موسیقی جام دنیای باید به چه سمت و سویی برود و چگونه باشد؟
من یک کار برای تیم سپاهان خوانده ام. به دوستان و دست اندرکاران توصیه می کنم که آن را گوش دهند تا دریابند از لحاظ آهنگسازی و تنظیم از چه عکمک برخوردار است و موسیقی تیم ملی فوتبال چگونه باید باشد. حتی ترانه و اشعار نیز در این بین اهمیت ویژه ای دارند. اما بعضی ها شتر را گم نموده اند و دنبال افسارش می گردند.
به نظر شما انتخاب این موسیقی بر اساس چه ضوابطی شکل می گیرد؟
به نظرم رابطه است نه ضابطه. به شخصه خودم اهل روابط نیستم و به همین علت در دایره آنها نمی گنجم و منطقشان را هم درک نمی کنم. به گمانم اگر دست اندرکاران خیر و صلاح موسیقی و ورزش کشور و ایران را می خواهند، باید نمونه هایی مانند قطعه ای را که برای تیم سپاهان سروده شده، گوش دهند. در این صورت آنهایی که درست اندرکارند و موسیقی را می شناسند، می توانند از لحاظ هنری نظرشان را در زمینه موسیقی تیم ملی فوتبال با معکمک که در دست دارند، اعلام نمایند.
به نظر شما چرا کسانی مانند محمد معتمدی تا به امروز خواندن برای جام دنیای را نپذیرفته اند؟
اینکه دوستان نپذیرفته اند امری کاملاً شخصی است. خودشان دوست نداشته اند که اجرا نمایند. من صرفاً مجازم مثلاً در خصوص خودم صحبت کنم و نمی توانم درباره موقعیت و نظر آنها قضاوت کنم. محمد معتمدی، بهنام بانی و رضا بهرام و کسانی که شما بهتر اطلاع دارید، دوست نداشته اند که این موسیقی را اجرا نمایند و نظر شخص خودشان است و من هم طبعاً به نظر آنها احترام می گذارم.
به طور کوتاه و مختصر بگویید قطعه ای که قرار است برای جام دنیای ساخته گردد و ملتی آن را گوش دهد، باید چه معیارها، مولفه ها و شاخصه هایی داشته باشد؟
در درجه نخست باید اصیل باشد. یعنی مبتنی بر دارایی های موسیقایی ایران زمین باشد. بهتر است آلات فرنگی در آن مستتر نباشد.
درباره قطعه ای به این مهمی کسانی در پایه و مایه استاد فرهاد فخرالدینی و فریدون شهبازیان باید نظر بدهند. یا به طریقی نظر آنها را دراین باره جویا شد. وقتی موسیقی تیم ملی آن هم در سطح دنیای قرار است، ساخته گردد، باید از بزرگان آن جرگه نظر خواست. باید کار دارای مولفه هایی باشد که فقط ایرانی جماعت هم آن را گوش ندهد بلکه هنگامی که کل دنیا آن را گوش می دهد، با موسیقی و بهتر است بگویم توان موسیقایی و ظرفیت های موسیقی ایران و فرهنگ کشورمان آشنا شوند.
اما متأسفانه معمولاً در این اقدام ها مسئولان راه را اشتباه می روند و نمی دانند که باید چه نمایند. کسی هم نیست که به آنها بگوید قصه، قصه ای نیست که قطعه ای، باری به هر جهت ساخته گردد و یک یا دو نفر آن را بخوانند و سرسری اجرا و تنظیم نمایند.
باید به گونه ای باشد که مردم بگویند این کار و این قطعه، قطعه ای تاریخی است.
اگر دست شما بود ساخت این موسیقی و خواندنش را به چه کسی می سپردید؟
اگر استاد بنان زنده بود، برای ساخت آن حتماً به در خانه استاد بنان مراجعه می کردم. اگر استاد شجریان زنده بود نظرم روی استاد شجریان بود. منظورم آدم های بزرگ و نخبه ای است که خودشان را در عرصه موسیقی به اثبات رسانده اند. مع الوصف نمی دانم که این افراد را چه کسانی انتخاب می نمایند و چه معیارهایی دارند. ما همان طور که گفتم این فرایند بیشتر رابطه مند است. معمولاً کسی که مسئول انتخاب می گردد و تا به امروز که تقریبا 2 هفته پیش از شروع جام دنیای 2022 است و هنوز این موسیقی ساخته نشده، یا مغرض است یا واقعاً هیچ گونه شناختی در این عرصه ندارد. وارد شدن به این حیطه قواعدی می خواهد که احتملاً آن شخص یا اشخاص قواعد و اصول اولیه بازی را نمی دانند.
آهنگ هایی مانند بر طبل شادانه بکوب، تیم قهرمان ایران، مژده ایران و... از چه ملاک و معکمک در دنیای موسیقی برخوردار است؟
از دیدگاه زیبایی شناسایی، معتقدم که پیش از ساخت چنین قطعاتی خواننده باید با فوتبال کاملاً آشنا باشد. ترانه باید با فوتبال ممزوج باشد مانند قطعه ای که من برای تیم سپاهان خوانده ام. اما در مجموع به دوستانی که در این بین قطعاتی خوانده اند و مانند جام دنیای پیش گل نموده، احترام می گذارم. اما کار سرگروه انتخاب موسیقی تیم ملی واقعاً و به معنای دقیق کلمه به ویژه سال جاری بسیار ناشیانه بوده و هست. معمولاً با این کیفیت به موضوع می نگردند که کاری ضبط گردد و دو سه روز هم پخش گردد و باری به هر جهت باشد و بعد هم همه برودند دنبال کارشان و اصلاً آن آهنگ را به کل فراموش نمایند و در یک کلام کار به قدری ضعیف باشد که در خاطره ها گم و پنهان گردد.
اگر به شما پیشنهاد گردد که این قطعه را بخوانید، در چه شرایطی قبول می کنید؟
به هیچ وجه نمی پذیرم. حتی از ساز و کارشان دلزده شده ام و بدم آمده. اگر برای نخستین بار به من می گفتند شاید این کار را می کردم و شاید هم با عشق می خواندم. اما آنها خواستگاران دیگری را برای این موضوع خبر کردند. من به هیچ وجه گل به خودم نمی زنم. با توجه به اتفاقاتی که طی چند روز پیش دنبال نموده ام دیگر برایم مهم نیست که خبری به من داده اند یا نه اما همیشه تیم ملی در هر مقطعی برایم مهم بوده و هست. اما همچنان دوست دارم آهنگی شیک، زیبا و مهیج برای تیم ملی ساخته گردد که به نوعی انگیزه بچه ها برانگیخته گردد. موسیقی می تواند راه پیروزی را همیشه کند. آهنگی که وقتی پخش می شد بچه ها بال درآورند. نه اینکه روحیه شان به هم بریزد و بگویند این چه آهنگی است که برای تیم ملی ساخته شده و اصلا هم فوتبالی نیست!
منبع: همشهری آنلاین