همه چیز راجع به عمل جراحی آرتروسکوپی

به گزارش وبلاگ سایه، آرتروسکوپی عملی جراحی است که جراحان ارتوپد آن را به منظور مشاهده، تشخیص و درمان مسائل داخل مفصل انجام می دهند. آرتروسکوپی واژه ای یونانی است که از دو بخش آرترو (به معنای مفصل) و اسکوپین (به معنای نگاه کردن) تشکیل شده است، بنابراین آرتروسکوپی در لغت به معنای نگاه کردن درون مفصل است.

همه چیز راجع به عمل جراحی آرتروسکوپی

آرتروسکوپی چیست؟

آرتروسکوپی یک درمان جراحی است که به وسیله متخصصین ارتوپدی در موارد مختلفی از آن استفاده میگردد. آرتروسکوپی زانو روشی برای تماشا داخل مفصل است. Arthro به معنای مفصل و scopy به معنی تماشا می باشد. پزشک معالج با تماشا داخل مفصل میتواند مسائل زانو را تشخیص داده و اقدام به درمان جراحی بعضی از آنها به وسیله آرتروسکوپ کند. هر ساله در حدود چهار میلیون نفر در سراسر جهان جراحی آرتروسکوپی زانو را انجام می دهند.

در گذشته جراحی های مفصل زانو به روش باز انجام میشد، و در خیلی از موارد به آسیب سطح مفصل و محدودیت پس از جراحی منجر می شد. استفاده از آندوسکوپی، تحولی بزرگ در جراحی مفاصل مختلف بدن به وجود آورد.

آرتروسکوپ به عنوان وسیله ای برای تشخیص و درمان بیماریها و اختلالات داخل مفصلی باعث بهبود عملکرد بیماران پس از جراحی می گردد و آسیب وارد به مفصل در جراحی را کاهش می دهد. عکس زیر تصویر نشان داده شده از داخل مفصل زانو به وسیله دوربین کوچک آرتروسکوپی را نشان می دهد.1

کاربردها

مسائلی که برای درمان آنها می توان از آرتروسکوپی استفاده کرد:

ترمیم یا خارج ساختن قسمتی از مینیسکی که دچار پارگی شده است.

بازسازی لیگامان صلیبی (جلویی) ACL که دچار پارگی شده است.

خارج ساختن قسمت هایی از غضروف مفصلی که آسیب دیده است.

خارج ساختن تکه های از غضروف یا استخوان که در مفصل زانو رها هستند و باعث ایجادمشکل شده اند.

خارج ساختن بافت سینوویالکه ملتهب و بیمار شده است.1

چه اتفاقی در طول آرتروسکوپی روی می دهد؟

جراحی آرتروسکوپی در بیمارستان یا اتاق عمل سرپایی انجام می گردد. این بدان معناست که شما می توانید در همان روز به خانه بروید. نوع بیهوشی که دریافت می کنید به مفصل و مسئله ای که جراح به آن مشکوک است، بستگی دارد. ممکن است بیهوشی عمومی باشد (حین عمل جراحی به خواب خواهید رفت) یا به وسیله ستون فقرات اعمال گردد. بعلاوه ممکن است ناحیه ای که عمل جراحی بر روی آن انجام می گردد، بی حس گردد.

پزشک تجهیزات مخصوصی به نازکی مداد را به وسیله برش کوچکی به میزان یک جادکمه وارد می نماید. او از ابزاری به نام آرتروسکوپ که دارای لنز دوربین و نور است، استفاده می نماید. این ابزار به او اجازه می دهد داخل مفصل را ببیند. دوربین تصویر مفصل را روی صفحه نمایش نشان می دهد. جراح برای متسع کردن مفصل آن را با مایع استریل پر می نماید، به این ترتیب مشاهده آن راحت تر می گردد.

او داخل مفصل را نگاه خواهد نمود و پس از تشخیص مشکل، در خصوص انجام جراحی و نوع جراحی که باید انجام گردد تصمیم می گیرد. در صورت احتیاج به انجام جراحی، جراح ابزارهای مخصوصی به وسیله برش های کوچک دیگر به نام پورتال ها وارد می نماید. او از این ابزار برای برش، تراشیدن، گرفتن و بخیه در استخوان استفاده می نماید.

در صورتی که تصمیم جراح این باشد که برای برطرف مشکل احتیاج به انجام عمل جراحی باز معمول است، ممکن است این کار همزمان با عمل جراحی آرتروسکوپی انجام گیرد.

پس از انجام کار، جراح آرتروسکوپ و هرگونه تجهیزات را خارج حواهد کرد. او زخم را با نوار یا بخیه مخصوص می بندد.2

مراقبت های پس از جراحی آرتروسکوپی زانو

جراحی آرتروسکوپی زانو یک عمل حداقل تهاجمی در مفصل است که هم برای تشخیص و هم برای درمان استفاده می گردد.

این جراحی حدود نیم تا یک ساعت طول می کشد و بیمار معمولاً همان روز عمل ترخیص می گردد. دوره نقاهت جراحی آرتروسکوپی زانو بسیار کمتر و راحتتر از دیگر جراحی های متداول است با این حال باید مراقبت هایی را بعد از جراحی رعایت کرد. مراقبت در خانه شامل موارد زیر می باشد:

کنترل درد
کمپرس یخ چند بار در روز و هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه

گذاشتن پا در بالاتر از سطح قلب 48 ساعت پس از عمل جراحی برای کاهش درد و تورم

استفاده از داروهای مسکن برای کاهش درد بعد از عمل و داروهایی مانند آسپرین برای کاهش احتمال لخته شدن خون برای بیمار

فعالیت
بعد از آرتروسکوپی باید تا مدتی از عصای زیر بغل استفاده گردد و بیش از مقداری که پزشک مجاز دانسته است وزن بر روی پای آسیب دیده تحمیل نگردد. مدت و نحوه استفاده از عصا را پزشک معالج معین می نماید.

بیمار باید هنگام راه رفتن مطابق دستور پزشک زانوبند ببندد.

انجام تمرین های روزانه زانو (روزی دو تا سه بار و هر بار بیست تا سی دقیقه) برای بازیابی عملکرد زانو بسیار موثر است، بهتر است برای انجام این فعالیت های فیزیکی با پزشک معالج مشورت گردد .

زمان استفاده از اتومبیل و رانندگی را پزشک معالج با در نظر گرفتن مواردی مثل مشکل زانو، شدت درد ، نوع داروهای تجویز شده برای بیمار، توانایی بیمار در کنترل زانو و اینکه اتومبیل دنده اتوماتیک است یا خیر معین می نماید. به طور کلی بیماران می توانند بعد از یک تا سه هفته رانندگی نمایند.

مراقبت از زخم
اطراف زانو پانسمان شده است و پزشک زمان تعویض پانسمان و اینکه بیمار چه موقع می تواند دوش بگیرد را معین می نماید.

زخم و پانسمان را باید خشک و تمیز نگه داشت و پانسمان را طبق دستور پزشک تعویض کرد.

پانسمان را باید در صورت مرطوب یا خون آلود شدن فوراً تعویض کرد.

زخم نباید با آب تماس پیدا کند.

انجام فیزیوتراپی و برنامه های توانبخشی
یکی از مهمترین قسمت های بازپروری بعد از جراحی آرتروسکوپی تقویت عضلات اطراف زانو و بدست آوردن دامنه حرکات زانو با استفاده از برنامه تمرینی منظم است . انجام تمرین های تقویتی ، افزایش دامنه حرکت و تمرین های عضله های چهار سر ران و همسترینگ باید زیر نظر فیزیوتراپ انجام گردد.3

عوارض عمل آرتروسکوپی زانو

با اینکه عمل آرتروسکوپی زانو یک روش جراحی بسیار ایمن و کم تهاجمی است، ولی مانند همه عمل های جراحی دیگر می توانند دارای عوارض بعد از عمل باشد. بعضی از عوارض احتمالی عمل آرتروسکوپی زانو عبارتند از:
ورم
یکی از عوارض شایع بعد از جراحی آرتروسکوپی زانو، تورم است. تورم نشانه التهاب داخل مفصل است. گاهی اوقات، تورم زانو تا 6 ماه بعد از عمل ادامه دارد. تورم در صورتی که با درد همراه باشد و ترشحات بی رنگ از محل زخم خارج گردد می تواند نگران نماینده باشد. برای کاهش تورم بعد از جراحی، انجام بعضی از اقدامات پیشنهاد می گردد. از جمله استراحت دادن به مفصل زانو، استفاده از یخ، استفاده از باندهای فشاری و بالا قرار دادن زانو.
سفتی
سفتی مفصل زانو می تواند در نتیجه تشکیل بافت اسکار در اطراف مفصل زانو باشد. بعلاوه یکی دیگر از دلایل سفتی بعد از عمل، تورم مداوم مفصل زانو است. بیشتر افراد می توانند با مداخلات درمانی مناسب بعد از جراحی، سفتی را از بین ببرند. انجام تمرینات توان بخشی منظم در مرحله اولیه پس از جراحی می تواند از سفتی بیش از حد جلوگیری کند.
پیشرفت آسیب غضروف
بسیاری از افرادی که تحت عمل جراحی آرتروسکوپی زانو قرار می گیرند، دچار آسیب زودرس به غضروف مفصل زانو می شوند. جراحی آرتروسکوپی، درمان مناسبی برای آرتروز نیست و حتی می تواند باعث افزایش سرعت پیشرفت آرتروز هم گردد. بعلاوه بیماری به نام استئونکروز وجود دارد که می تواند خود به خود و در پی جراحی آرتروسکوپی زانو رخ دهد. این بیماری منجر به زوال سریعتر غضروف مفصل زانو شده و در نهایت ممکن است بیمار احتیاج به تعویض زانو پیدا کند.
خطرات نادر
خطرات غیرمعمول آرتروسکوپی زانو، تقریباً 1٪ از افرادی را که تحت این روش جراحی قرار می گیرند را تهدید می نماید. این خطرات احتمالی عبارتند از:
عفونت
عفونت یک عارضه غیرمعمول در آرتروسکوپی زانو است. ولی ممکن است این عارضه در جراحی به وجود آید. عفونت می تواند در اطراف برش ها (جایی که عفونت سطحی در نظر گرفته می گردد) یا در مفصل زانو (یک عفونت جدی تر و عمیق تر است) رخ دهد.
لخته خون
احتمال خطر لخته شدن خون در وریدهای عمیق اندام تحتانی پس از جراحی آرتروسکوپی کم است، اما در افرادی که فاکتورهای خطر ویژه ای برای ایجاد لخته دارند، بیشتر دیده می گردد. یکی از این عوامل خطر برای ایجاد لخته خون بعد از جراحی، بی حرکتی طولانی مدت است.4

پینوشتها

1.www.spinehealth.ir

2.www.darmankade.com

3.www.drsoleymanha.com

4.www.dr-shahrezaie.ir

منبع: راسخون

به "همه چیز راجع به عمل جراحی آرتروسکوپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به عمل جراحی آرتروسکوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید