همه چیز درباره بابا آدم یا آلوکازیا [نکات مهم نگهداری!]

به گزارش وبلاگ سایه، انواع مختلفی از گیاه بابا آدم وجود دارد و انتخاب برترین گونه آن می تواند کمی چالش برانگیز باشد. در این مطلب بسیاری از انواع مختلف این گیاه را معرفی خواهیم کرد تا به شما یاری کنیم راحت تر تصمیم بگیرید که کدام یک از آن ها را به مجموعه گیاهان خود اضافه کنید. علاوه بر این شرایط نگهداری از بابا آدم و نحوه تکثیر این گیاه را نیز شرح خواهیم داد.

همه چیز درباره بابا آدم یا آلوکازیا [نکات مهم نگهداری!]

گیاه بابا آدم یک گیاه معجزه آسا است که در رنگ های مختلف از نقره ای تا بنفش تا قرمز و البته سایه های دیدنی سبز وجود دارد. به دلیل احتیاج کم آن ها به نگهداری و برگ های زیبایشان، یک گیاه آپارتمانی بسیار محبوب به شمار می آیند.

نکات کلیدی

  • گونه روگوسا، جادوی سیاه، سیاه مخملی، برینا، فلس اژدها و مخمل سبز از مهم ترین گونه های گیاه بابا آدم محسوب می شوند؛ البته این گیاه امروزه تقریبا 25 گونه مختلف دارد.
  • بابا آدم به نور روشن اما غیرمستقیم احتیاج دارد و آفتاب مستقیم باعث سوختن برگ های بابا آدم می گردد.
  • خاک این گیاه باید حاوی مقدار زیادی مواد آلی مانند کوکو، پیت ماس یا برگ های خردشده باشد.
  • برای نگهداری بابا آدم از خاک هایی که حاوی کریستال های نگه دارنده رطوبت هستند استفاده نکنید.
  • گیاه بابا آدم خود را زمانی آبیاری کنید که 2 سانتی متر از سطح خاک خشک شده است.
  • برای تغذیه گیاه بابا آدم، در ماه 1 یا 2 بار از کود مایع با فرمولاسیون 20-20-20 بهره ببرید.
  • دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد برای نگهداری از گیاه بابا آدم مناسب نیست.

معرفی انواع گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم یا آلوکازیا را می توان هم در فضای داخل خانه و هم در فضای باز کشت کرد، اما اخیراً به عنوان یک گیاه آپارتمانی محبوبیت بیشتری پیدا نموده است.

در حالی که مردم هنوز به سراغ گیاهان محبوبی مانند پوتوس یا فیلودندرون می روند، صاحبان گیاهان آپارتمانی برای تنوع بخشیدن به باغچه های داخلی خود در پی گیاهانی مانند آلوکازیا هستند. در ادامه انواع مختلف گیاه بابا آدم را معرفی خواهیم کرد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی را به کارشناسان خبره وبلاگ سایه بسپارید.

  • تعویض خاک و کوددهی
  • آفت کشی و هرس کردن
  • تعویض گلدان
  • کاشت گیاه
نگهداری از گیاهان آپارتمانی با وبلاگ سایه

نگهداری از گیاهان آپارتمانی را به کارشناسان خبره وبلاگ سایه بسپارید.

  • تعویض خاک و کوددهی
  • آفت کشی و هرس کردن
  • تعویض گلدان
  • کاشت گیاه
نگهداری از گیاهان آپارتمانی با وبلاگ سایه

1. گیاه بابا آدم روگوسا

گیاه بابا آدم روگوسا با برگ های بیضی شکل تیره و خطوط عمیق خود یک ظاهر چشمگیر دارد. ساقه ها ضخیم و پرپشت هستند و ظاهری ضخیم و محکم به گیاه می دهند. برگ ها متراکم و بافت سنگینی دارند که افزودنی جالبی به مجموعه یا باغچه گیاهان آپارتمانی شما است.

برگ ها گاهی اوقات ممکن است رنگ آبی به خود بگیرند؛ چون سبز تیره هستند. بسیاری از مردم به دلیل ضخیم بودن برگ ها فکر می نمایند، این گیاه مصنوعی است و گاهی اوقات می تواند شبیه پلاستیک یا مقوا باشد.

2. گیاه بابا آدم گونه جادوی سیاه

Alocasia infernalis یک گزینه مناسب برای نگهداری در آپارتمان است. برگ های این گونه که با عنوان گیاه جادوی سیاه هم شناخته می گردد، به رنگ بنفش تیره و تقریباً سیاه و درخشنده است. رگبرگ های سبز و ضخیمی دارد و برگ ها بیضی شکل و نوک تیز هستند.

این گونه گیاه بابا آدم هوای گرمسیری را دوست دارد؛ بنابراین آن را در یک مکان گرم نگه دارید. در مقایسه با سایر گونه های آلوکازیا کوچک است و ارتفاع آن بیش از 60 سانتی متر نمی گردد. برگ ها بزرگ و بلند هستند و ظاهری فریبنده و رنگ و طرحی جالب دارد. این گونه بعلاوه به نور کمتری احتیاج دارد و می تواند در شرایط کم نور زنده بماند.

3. گیاه بابا آدم گونه سیاه مخملی

گونه سیاه مخملی آلوکازیا یک گیاه کوچک است. حدود 30 سانتی متر رشد می نماید، برگ هایی شبیه پارچه مخمل دارند و سراسر برگ ها دارای پرزهای کوچک و یک بافت فوق العاده نرم است.

رنگ آن سیاه نبوده و در واقع سبز تیره است و برگ هایی به شکل قلب با رگه های سفید گوشتی و ساقه ای به رنگ سبز نقره ای دارد که ظاهری منحصربه فرد به این گونه از گیاه بابا آدم می دهد.

4. آلوکازیا گونه برینا

این گونه از گیاه بابا آدم نام های مختلفی مانند گیاه گورخر، پلنگ آلوکازیا یا ببر آلوکازیا دارد. این گیاه نسبتاً بلند رشد می نماید و بالای هر شاخه برگ های نوک تیز قلب شکلی ایجاد می گردد.

ساقه آن به رنگ بژ خالدار و راه راه های قهوه ای تیره است که آن را عجیب و زیبا می نماید.

5. گیاه بابا آدم گونه کورازون

این گونه بیشتر به خاطر برگ های سبز مایل به آبی براقش شناخته می گردد. این گیاه معمولاً فقط می تواند 2 یا 3 برگ را به طور هم زمان حفظ کند.

بعلاوه این گونه می تواند در شرایط گرمسیری مناسب تا ارتفاع 4 متر رشد کند، اما در خانه تا حدود 1 متر رشد می نماید.

6. آلوکازیا گونه فلس اژدها

گیاه بابا آدم فلس اژدها معمولاً یک برگ بزرگ در انتهای هر ساقه دارد. برگ ظاهری ضخیم و تقریباً پف نموده داشته که گویی یک گیاه باد شده است.

این گونه به نگهداری کمی احتیاج دارد و تا زمانی که رطوبت و نور خورشید کافی دریافت کند، به خوبی رشد خواهد نمود.

7. گیاه بابا آدم گونه مخمل سبز

علیرغم نام مستعار آن، این گونه از آلوکازیا ظاهری مخملی ندارد. ولی مردم برای رنگ سبزی که دارد و سایه روشن شگفت انگیزی که به آن می دهد به آن مخمل سبز می گویند.

این گیاه کمیاب است ولی به نگهداری کمی احتیاج دارد. این گونه بعلاوه دارای برگ های نوک تیز بزرگی است.

8. آلوکازیا گونه تارو غول پیکر

معمولاً این گونه از گیاه بابا آدم به سرعت رشد می نماید؛ بنابراین مطمئن شوید که فضای کافی برای آن فراهم کنید. ساقه های بلندی دارد و برگ ها به شکل قلب نوک تیز هستند که به طور معمول به سمت پایین می افتند.

اگر دنبال گیاهی با ظاهری کلاسیک و سالم هستید، این گیاه سبز دوست داشتنی انتخابی عالی برای شماست.

9. گیاه بابا آدم گونه کوتوله کلاه دار

این گونه که به عنوان گیاه دست های بودا نیز شناخته می گردد، گونه ای از آلوکازیا است که به سرعت رشد می نماید و دارای برگ های سبز قلبی شکل و ساقه های بلند است. به همین خاطر به آن گل بابا آدم قلبی نیز گفته می گردد.

قابل توجه ترین ویژگی این گیاه این است که برگ ها به مقدار های مختلف رشد نموده و ظاهر آبشاری منحصربه فردی را ایجاد می نمایند.

10. جواهر آلوکازیا

جواهر آلوکازیا یکی از محبوب ترین گونه های آلوکازیا است؛ زیرا مراقبت از آن بسیار آسان است و پیدا کردن آن چندان سخت نیست. آلوکازیا برگ هایی به رنگ خاکستری نقره ای درخشان و سبز دارد.

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

گاهی اوقات، رگه ها می توانند رنگ آبی یا ارغوانی به خود بگیرند و به خیره نمایندگی این گیاه میفزایند. این گونه رطوبت بالایی احتیاج دارد؛ بنابراین اگر در داخل خانه از آن نگهداری می کنید، مطمئن شوید که محیط آن از رطوبت کافی برخوردار است.

11. گیاه بابا آدم گونه هیولای مالزیایی

هیولای مالزیایی یک گیاه بسیار کوچک است و رشد کندی دارد. این نام باعث می گردد بسیاری فکر نمایند که به سرعت رشد می نماید و بسیار بزرگ است، اما معمولاً این طور نیست.

برگ های این گونه دندانه دار و بلند و باریک و نازک است. نسبت به سایر گونه های آلوکازیا عجیب تر هستند.

12. آلوکازیو گونه ماسک

این گونه از گیاه بابا آدم که به عنوان گیاه کریس یا گیاه ماسک آفریقایی نیز شناخته می گردد، دارای برگ های بسیار بزرگ به رنگ سبز تیره براق است.

رگبرگ های سفید نازک روی برگ ها کنتراست دوست داشتنی ایجاد می نماید. برگ ها دارای لبه های موج دار هستند و ساقه آن مانند یک تنه درخت کوچک است.

13. گیاه بابا آدم گونه میری

این گونه آلوکازیا یکی از گونه های گرمسیری است. دارای برگ های بزرگ و آویزان به شکل یک فلش گرد است. ساقه های نازک و بلندی به رنگ سبز تیره دارد. برگ ها ضخیم و سنگین هستند و قسمت زیرین قرمز رنگ است.

14. آلوکازیو گونه لیلی شب بو

برترین ویژگی این گونه، ترکیب رنگی برگ ها است. با سایه های مختلف سبز و کرم، الگویی را ایجاد می نمایند که برگ ها را شبیه یک نقاشی رنگ روغن انتزاعی می نماید.

برگ های بزرگی دارد و به سمت بالا رشد می نمایند و ظاهری پرانرژی و سالم ایجاد می نمایند. سالم نگه داشتن آن ها سخت نیست و احتیاج به نگهداری کمی دارد. این گونه گیاه بابا آدم بویی دوست داشتنی دارد.

15. گیاه بابا آدم گونه نیگرا

گیاه نیگرا یک گیاه تک رنگ ظریف با رنگ سبز تیره دوست داشتنی است. ساقه و برگ هر دو یک رنگ هستند و ظاهری یکدست و زیبا را ایجاد می نمایند. این گیاه می تواند تا ارتفاع زیادی رشد کند. این گیاه دوست دارد در سایه باشد؛ زیرا نور مستقیم خورشید می تواند برگ هایش را بسوزاند و خاک آن را خشک کند.

این گونه از گیاه بابا آدم دوست دارد که به خوبی هیدراته گردد و خاک مرطوب و غنی داشته باشد؛ بنابراین اگر می خواهید این گیاه به خوبی رشد کند، سعی کنید این گیاه را در آب وهوای خیلی خشک نگهداری نکنید!

16. آلوکازیو گونه شور صورتی

این گونه کمیاب است و برگ هایی شبیه برگ های افرای دراز با لبه های نوک تیز و بریده شده دارد. برگ ها به رنگ سبز شاداب هستند و بافتی صاف و ابریشمی دارند.

این گیاه به نگهداری کمی احتیاج دارد. ساقه هایی به رنگ قهوه ای پر رنگ داشته که این گیاه را شبیه یک درخت کوچک با برگ های بزرگ می نماید.

17. گیاه بابا آدم گونه پولی

گیاه پولی احتمالاً رایج ترین گونه گیاه بابا آدم است. یکی از ساده ترین گونه ها برای رشد و مراقبت است. این گیاه انعطاف پذیر است و شرایط کمتر ایده آل را تحمل ساقه ای محکم مانند درخت دارد که برگ های عجیب و غریب خود را نگه می دارد.

دارای برگ های سبز تیره است که در اطراف لبه ها و مرکز برگ، رگبرگ های سفید روشن دارد.

18. گیاه آلوکازیا گونه چتر بنفش

گیاه چتر بنفش، بنفش نیست. قسمت زیرین آن مایل به خاکستری است و ممکن است در زیر نور خورشید، بنفش به نظر می رسد. گاهی اوقات، رنگ قسمت زیرین آن مایل به قرمز است که آن را منحصربه فرد می نماید.

برگ های نوک تیز و بیضی شکل آن به سمت بالا می درخشند و کاسه های کوچکی می سازند که باران را می گیرد و آن را به سمت خاک و ریشه راهنمایی می نماید.

ساقه ها ضخیم و سبز رنگ هستند و بسیار بلند می شوند و برگ های فنجانی را بالا نگه می دارند. این گیاه به ویژه زمانی که در نزدیکی یک منبع آب مانند یک حوض کوچک قرار گیرد به خوبی رشد می نماید.

19. گیاه بابا آدم گونه راز سرخ

پیچیده ترین و غیرمعمول ترین طرح رنگی را این گونه از گیاه بابا آدم دارد. می تواند رنگ های نارنجی آتشین و ته رنگ های قرمز یا بنفش به برگ های سبز تیره داشته باشد.

برگ های گل بابا آدم قرمز می توانند به قدری تیره باشند که تقریباً سیاه دیده شوند و دارای سایه های نارنجی و قرمز در امتداد ساقه هستند.

20. گیاه آلوکازیا گونه سمر

این گونه دارای برگ های تیز و خنجری شکل با رنگ سبز تیره ملایم و براق است. برگ های برجسته آن بیشتر از ساقه های نازک و لطیف خود رشد می نمایند.

این گونه از گیاه بابا آدم بسیار حساس به آفات و بیماری های گیاهی است؛ بنابراین برای حفظ سلامت و شادابی احتیاج به مراقبت و توجه بیشتری دارد.

21. گیاه بابا آدم گونه اژدهای نقره ای

برگ ها به رنگ نقره ای هستند و معمولاً برگ های بیشتری نسبت به گونه فلس اژدها دارد. برگ ها دارای رگبرگ های سبز تیره و سیاه هستند و به برگ ها ظاهری عمیق و بافت دار می دهند.

آن ها به فضای زیادی برای شکوفایی احتیاج ندارند؛ زیرا ریشه های آن ها خیلی عمیق رشد نمی نماید.

22. گیاه آلوکازیا گونه سحابی

سحابی آلوکازیا دارای برگ های نقره ای است و دارای برگ های ضخیم و به نوعی پف نموده است. در حالی که یافتن این گیاه سخت است، اما نگهداری از آن سخت نیست.

در شرایط خاصی، برگ ها می توانند به رنگ آبی مایل به خاکستری باشند.

23. گیاه بابا آدم گونه سفره ماهی

این گونه از گیاه بابا آدم دارای برگ های پهن و گرد است که دمی لاغر در انتهای آن به سمت زمین وجود دارد. دم آن تداعی نماینده سفره ماهی است.

24. گیاه آلوکازیا گونه ببر تارو

این گونه از گیاه بابا آدم دارای برگ های زیبایی به رنگ سبز تیره با رگه های سفید روشن یا کرم رنگ است که یک الگوی راه راه تعیین ایجاد می نماید. به دلیل برگ های پرپشت و طرح راه راه، ببر تارو نامیده می گردد و یکی از انعطاف پذیرترین گونه های بابا آدم است.

برگ های آن برترین ویژگی آن است و با مراقبت بسیار کم، گیاه به سرعت و زیاد رشد می نماید و به مجموعه گیاهان شما حجم و عمق می بخشد.

25. گیاه بابا آدم گونه پرنسس یوکاتان

آخرین مورد در این لیست نوعی آلوکازیا با ظاهری سلطنتی است که به شاهزاده یوکاتان معروف است. ساقه هایش بسیار بلند می شوند و برگ های بزرگ خود را به صورت افقی نگه می دارند که نوعی چتر ایجاد می نماید. برگ ها مانند بسیاری از انواع آلوکازیا بسیار براق و چرم مانند هستند.

اگر عاشق انواع آلوکازیا با ظاهری عجیب و غریب هستید، پرنسس یوکاتان حس گرمسیری را به شما ارائه می دهد که شیفته آن خواهید شد. این گیاه تزئینی زیبایی است و برای رشد به مراقبت مبه وسیلهی احتیاج دارد.

شرایط نگهداری گل بابا آدم

گیاه بابا آدم اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی نگهداری می شوند، اما معمولاً در ماه های گرم سال آن ها را به بیرون از خانه منتقل می نمایند. در جواب این سوال که آیا گل بابا آدم سمی است؟ باید گفت بله. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید، از این گیاه به طور کلی اجتناب کنید؛ زیرا برگ هایش برای انسان و حیوانات سمی است.

1. نور

گیاه به نور زیاد و روشن، اما غیرمستقیم احتیاج دارد. آفتاب مستقیم باعث سوختن برگ ها می گردد؛ بنابراین از قرار دادن آلوکازیا در مکانی که برای مدت طولانی در معرض آفتاب مستقیم قرار می گیرد خودداری کنید.

این گیاه نور کم را تحمل نمی نماید؛ بنابراین آن را در محیطی قرار دهید که بسیار روشن باشد. آلوکازیا در محیط های مرطوب برترین رشد را دارد و شما باید از قرار دادن آلوکازیا در نزدیکی تهویه مطبوع یا بخاری و سیستم گرمایشی خودداری کنید.

2. خاک

گیاه بابا آدم خاک گلدان نرم و غنی از مواد مغذی را دوست دارد. از خاکی بهره ببرید که بتواند رطوبت را حفظ کند اما اجازه تخلیه آب اضافی را هم بدهد.

اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی مواد آلی مانند کوکو، پیت ماس یا برگ های خردشده در خاک وجود دارد و از خاک هایی که حاوی کریستال های نگه دارنده رطوبت هستند استفاده نکنید. گیاه بابا آدم را در خاک گلدانی شل و با زهکشی خوب بکارید. این گیاه خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهد.

3. آب

آبیاری گیاه بابا آدم خود را زمانی انجام دهید که 2 سانتی متر از سطح خاک خشک شده است. آلوکازیاها احتیاج آبیِ مبه وسیلهی دارند و باید طبق اصول آبیاری رطوبت آن ها تامین گردد. حتی رطوبت ثابت هم برای آن ها ایده آل است. آلوکازیا دوست دارند بین دو آبیاری تا حدی خشک شوند، اما دوست ندارند خیس باشند. اگر گیاه به طور فعال رشد نمی نماید، آبیاری را در ماه های سردتر سال کاهش دهید.

گیاهان آلوکازیا را در تمام طول سال مرطوب نگه دارید. آن ها گیاهان آب دوستی هستند. شما باید خاک را مرطوب نگه دارید اما خیس نگه ندارید. آن ها در ماه های زمستان به آب کمتری احتیاج دارند؛ چون گیاه خوابیده است.

برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

4. دما و رطوبت

گیاه بابا آدم در دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد رنج می برد. بعضی از گونه ها در هوای سردتر از بین می روند و دوباره از ریزوم جوانه می زنند. آن ها به محیط های بسیار مرطوب احتیاج دارند و در آن رشد می نمایند. برای افزایش رطوبت اطراف گیاهتان، آن را در سینی پر از سنگ ریزه قرار دهید و سپس به آن آب اضافه کنید تا کمی به زیر گلدان برسد. آن ها را از بادهای سرد پنجره ها، درها و تهویه مطبوع دور نگه دارید.

گیاه بابا آدم به عنوان یک گیاه نیمه گرمسیری، دمای گرم تر را ترجیح می دهد. اگر آلوکازیای خود را در طول ماه های گرم تر در پاسیو یا فضای باز قرار می دهید، قبل از اینکه دما به زیر 10 درجه سانتی گراد برسد، آن را به داخل برگردانید. از قرار دادن گیاه در نزدیکی درب بیرونی، پنجره یا جلوی دریچه تهویه مطبوع یا سیستم گرمایش خودداری کنید. این نوسانات دما می تواند رشد گیاه را مهار کند و به طور بالقوه به برگ ها آسیب برساند.

گیاه خود را به صورت دوره ای بچرخانید تا از رشد یکنواخت در هر طرف اطمینان حاصل کنید و اغلب برگ ها را گردگیری کنید تا گیاه بتواند به طور مؤثر فتوسنتز کند. هنگام گردگیری برگ ها، از این فرصت بهره ببرید و سطح زیرین آن ها را آنالیز کنید و مراقب آفات باشید. مه پاشی گیاه می تواند به تمیز نگه داشتن برگ ها و جلوگیری از تجمع گردوغبار یاری کند.

5. کود

تغذیه گیاه بابا آدم با کود مایع 1 یا 2بار در ماه و با فرمولاسیون 20-20-20 در طول فصل رشد توصیه می گردد. کوددهی معمولی، به ویژه زمانی که گیاه آپارتمانی به طور فعال در حال رشد است، می تواند باعث گردد تا رشد نو آن را از بین ببرد.

واریته هایی که به خاطر برگ های فوق العاده بزرگ شناخته می شوند، می توانند از تغذیه بهره مند شوند. یک کود مایع کامل رقیق شده، یک امولسیون ماهی/ جلبک دریایی یا یک کود آهسته رهش، همگی گزینه های عالی برای آلوکازیا و تقویت گل بابا آدم هستند.

6. هرس

هرس گیاه بابا آدم به معنی از بین بردن برگ های پژمرده آن است. چروک شدن برگ ها و از بین رفتن برگ ها با ظاهر شدن برگ های نو طبیعی است.

تکثیر گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم را می توان با تقسیم توده ای یا ریزومی تکثیر کرد، کاری که انجام آن آسان است و گیاهان بیشتری به شما می دهد. این کار را در بهار انجام دهید؛ زیرا این زمان برای گیاهان است و به شما امکان می دهد که این گیاه را توسعه دهید.

  1. از بیل چه باغبانی برای کندن گیاه خود بهره ببرید و توده های ریشه ای را انتخاب کنید که با گذشت زمان بزرگ تر شده اند، اطمینان حاصل کنید که ریزوم های زیادی برای تقسیم وجود دارد.
  2. با هرس تمیز، تکه های ریزوم را برش دهید و آن ها را جداگانه در یک مخلوط گلدان مرطوب قرار دهید.
  3. گلدان ها را تا رشد نو، گرم و مرطوب نگه دارید.

نحوه تکثیر گیاه بابا آدم از دانه

تکثیر سریع گیاه بابا آدم به وسیله تقسیم ریشه بسیار آسان است؛ بنابراین از تکثیر بذر اغلب استفاده نمی گردد اما اگر گیاه بالغی دارید که گل می دهد و غلاف بذر فراوری می نماید، می توانید دانه ها را از غلاف های خشک شده استخراج نموده و در یک مخلوط گلدانی غنی از پیت بکارید.

بذرها را روی سطح خاک بکارید، سپس یک لایه نازک از مخلوط خاک گلدان اضافی را روی آن ها بپاشید. مخلوط گلدان را تا زمانی که جوانه بزنند مرطوب نگه دارید اما خیس نکنید.

آفات و بیماری های رایج گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم معمولاً قربانی بیماری و قارچ نمی گردد؛ با این حال، بیشتر گونه های گیاه بابا آدم مستعد ابتلا به کنه های عنکبوتی هستند. برگ های بزرگ آن ها نیز در معرض خطر پاره شدن به وسیله بادهای شدید قرار دارند؛ بنابراین ممکن است بخواهید آن ها را در یک منطقه حفاظت شده نگهداری کنید.

مسائل رایج گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم گیاهی است که به راحتی رشد می نماید، به شرطی که نور و آب مناسب را به آن بدهید!

1. زرد شدن برگ بابا آدم

دلایل مختلفی وجود دارد که برگ های گیاه بابا آدم شما زرد می گردد. احتمالاً مشکل آبیاری است. آبیاری زیاد یا احتمالاً کم، می تواند باعث تغییر رنگ برگ ها گردد.

گیاه بابا آدم به مقدار مناسبی از نور خورشید احتیاج دارد و اگر کمتر از مقدار موردنظر نور دریافت کند، می تواند باعث زرد شدن برگ بابا آدم گردد. این گیاه اگر در گلدان خیلی کوچک قرار داشته باشد، ممکن است برگ های آن زرد گردد. در نهایت، ممکن است گیاه خوابیده باشد.

2. چروکیدگی یا افتادگی برگ های گیاه بابا آدم

گاهی اوقات برگ های گیاه بابا آدم به دلیل داشتن نور یا کود زیاد یا خیلی کم، افتاده یا چروک می گردد.

نکات حرفه ای برای نگهداری از گیاه بابا آدم

  1. هر بار که گیاه بابا آدم خود را آبیاری می کنید، گلدان را یک چهارم دور بچرخانید. این امر باعث می گردد گیاه نور خورشید را یکنواخت دریافت کند که از رشد آن به سمت نور و سنگین شدن آن جلوگیری می نماید.
  2. گیاه بابا آدم دوست دارد کمی ریشه داشته باشد؛ بنابراین به ندرت احتیاج فوری به گلدان نو وجود دارد. با این حال، این گیاهان به رشد بیشتر از گلدان های خود تمایل دارند؛ زیرا می توانند سریعاً رشد نمایند.

    وقتی نوبت به تعویض گلدان رسید، گلدانی را انتخاب کنید که 2 تا 3 سانتی متر بزرگ تر از گلدان فعلی باشد یا ریشه ها را با دقت جدا کنید تا گیاه تقسیم گردد و دوباره گلدان را در چندین ظرف قرار دهید.

    تقسیم منظم گیاه می تواند به حفظ آن یاری کند. اگر فضا محدود باشد، مقدار آن قابل کنترل تر است.

  3. گیاه بابا آدم دارای سیستم ریشه ای از نوع ریزوم است. این ریشه های ضخیم آب اضافی را برای گیاه ذخیره می نمایند. از آنجایی که گره ها روی ریشه قرار دارند، باید برای تکثیر گیاه بابا آدم، قسمتی از ریشه را جدا نموده و در خاک بکارید.

    با زمان کافی و شرایط مناسب، گیاه نوی از ریزوم جوانه خواهد زد.

بیشتر بخوانید: درمان شوکه شدن گیاهان به همراه علائم و نحوه پیشگیری

کلام آخر

در حالی که گیاه بابا آدم یک گونه گرمسیری، مراقبت از این گیاه بسیار ساده است و شما می توانید به راحتی یکی از این گیاهان خیره نماینده را پرورش دهید. در صورتی که برای مراقبت از گیاه آپارتمانی خود به یاری افراد حرفه ای احتیاج داشتید، نباید فراموش کنید که وبلاگ سایه همراه با بیش از 1000 کارشناس خبره در کنار شماست!

سؤالات متداول

عمر گیاه بابا آدم چقدر است؟

طول عمر بابا آدم از گونه ای به گونه دیگر فرق دارد؛ با این حال شما با تعویض گلدان و تقسیم منظم می توانید گیاه خود را برای چندین دهه زنده نگه دارید.

دلیل قهوه ای شدن برگ های بابا آدم چیست؟

بابا آدم گرما را دوست دارد اما به نور مستقیم خورشید بی علاقه است و نور مستقیم خورشید ممکن است باعث قهوه ای شدن و از بین رفتن برگ های بابا آدم گردد.

دلیل مردن برگ های گیاه بابا آدم چیست؟

به احتمال زیاد مسئله ای وجود ندارد؛ چراکه گیاه بابا آدم بسیار سریع رشد می نماید. در این شرایط صرفا برگ هایی که آغاز به خم شدن و ریزش نموده اند را جدا کنید.

برای از بین بردن کنه های عنکبوتی بابا آدم چه کار کنم؟

ابتدا گیاه را از بقیه مجموعه گیاهان خود جدا کنید. برگ ها و ساقه ها را با آب صابون بشویید و در پی آن گیاه را با روغن چریش پاک کنید. در نهایت، رطوبت اطراف گیاه بابا آدم خود را پس از قرار دادن آن در محل اصلی افزایش دهید. کنه های عنکبوتی در شرایط خشک رشد می نمایند؛ بنابراین مه پاشی منظم و یک سینی سنگ ریزه در نزدیکی آن می تواند به جلوگیری از بازگشت حشرات یاری کند.

دلیل وجود لکه روی برگ گیاه بابا آدم چیست؟

گیاه بابا آدم می تواند به نمک ها، مواد معدنی و کلر موجود در آب لوله کشی حساس باشد که باعث ایجاد لکه می گردد. قبل از آب دادن به گیاه اجازه دهید آب به مدت 24 ساعت در یک ظرف یا سطل بماند. این باعث می گردد که بعضی از مواد ناخواسته تبخیر شوند. متناوباً از آب مقطر بهره ببرید.

منبع: آچاره

به "همه چیز درباره بابا آدم یا آلوکازیا [نکات مهم نگهداری!]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره بابا آدم یا آلوکازیا [نکات مهم نگهداری!]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید