نکات مهم عکاسی با دوربین دیجیتال ، دوربین عکاسی خود را بشناسید

به گزارش وبلاگ سایه، در این مطلب از نکات مهم عکاسی با دوربین دیجیتال برایتان گفته ایم تا دوربین عکاسی خود را بهتر بشناسید. شاید تا به حال مقالات زیادی با نام نکات مهم عکاسی مطالعه نموده باشید اما در این مطلب ما سعی نموده ایم که با گفتن ریزه کاری ها، کاری کنیم تا بعد از گذاشتن وقت و انرژی بسیار، عکسی باکیفیت بدست بیاورید. عکاسی در نگاه اول کار بسیار راحتی به نظر می آید که فقط با یافتن سوژه و انجام تنظیمات ساده می توان یک عکس خوب گرفت اما درواقعیت چنین نیست مخصوصا عکاسی با دوربین دیجیتال که نکات و ظرافت های خاص خود را دارشته و احتیاج به سالها آموزش و کسب تجربه دارد. گاهی اوقات با استفاده از سخنان یک عکاس با تجربه نکاتی را می توان یاد بگیرید که برای یاد گیری آنها باید سالها زمان صرف می شد . همراه می شویم با هم تا 44 نکته ساده اما پر استفاده از حرفه ای های دنیای عکاسی بیاموزیم. با استفاده از این نکات ارزشمند عکاسی شما در مدت زمان اندکی ارتقا پیدا می نماید . تمام عکاسان متبحر و با تجربه رعایت این نکات را ضروری می دانند .

نکات مهم عکاسی با دوربین دیجیتال ، دوربین عکاسی خود را بشناسید

1) همواره تنظیمات دوربین را ریست (Reset) کنید .

خیلی ناراحت کننده است که یک موقعیت و عکس خوب را به علت تنظیم نبودن دوربین عکاسی برای آن موقعیت از دست بدهید چون ممکن است ایزوی دوربین عکاسی شما برای موقعیت عکس قبلی تنظیم شده باشد . برای روبرو نشدن با چنین شرایطی و از دست ندادن موقعیت عکاسی همواره قبل از رفتن برای عکاسی تنظیمات دوبین خود را ریست کنید و یا پیشنهاد دیگری که می گردد این است که بار دوربین عکاسی خود تنظیمات استاندارد تعریف کنید و قبل از رفتن برای عکاسی به تنظیمات استاندارد خود بروید تا دیگردر زمان عکاسی با مشکل روبرو نشوید .

2) کارت حافظه را فرمت کنید، پاک نکنید .

یکی از نکات مهم عکاسی این است که بعضی اوقات ضروری است عکس های دوربین دیجیتال را پاک کنید برای اطمینان از خراب نشدن فایل ها کارت حافظه را فرمت کنید به جای آنکه عکس ها را به صورت تکی با گروهی حذف کنید . با پاک کردن عکس ها به صورت تکی فق طفایل عکس ها پاک شده و معمولا بعضی اطلاعات روی کارت حافظه باقی می ماند اما با فرمت کردن حافظه تمام اطلاعات کاملا پاک می گردد و می توانید اطلاعات نو روی آن ثبت کنید .

3) نرم افزار دوربینتان را به روز رسانی کنید . (Firmware)

یکی از نکات مهم عکاسی این است که با چک کردن پایگاه اینترنتی سازنده دوربین عکاسی و به روز رسانی نرم افزار داخلی دوربین یا همان (Firmware) که مسئولیت پردازش تصاویر را در دوربین شما ایفا می نماید ، راحت تر می توانید به عکاسی بپردازید . (Firmware) مشخص کننده آن است که کدام یک از خصوصیات دوربین عکاسی در اختیار شما باشد و شما بر روی عکس ها کنترل دارید .

4) باتری های خود را شارژ کنید .

خیلی اوقات در حین عکاسی شارژ باطری دوربین عکاسی تمام می گردد که این می تواند یک سوژه خوب عکاسی را از شما بگیرد ، پس بهتر است قبل از تصمیم گیری برای عکاسی حتما از شارژ بودن باطری دوربینتان مطمئن شوید . اگر از نهایت شارژ باطری دوربین دیجیتال خود استفاده می کنید بهتر است یک باطری زاپاس بخرید تا همواره خیالتان راحت باشد .

5) میزان عکس را درست انتخاب کنید .

همواره نیاز نیست عکس های خود را با بالاترین کیفیت بگیرید با توجه به سوژه عکاسی می تواند رزولوشن را کم و یا زیاد کنید . به طور مثال افرادی که به عکاسی ورزشی علاقه دارند با کم کردن رزولوشن ، دوربین می تواند با سرعت بالاتر بافر را خالی و آماده عکاسی کند . بافر به تعداد عکس هایی گفته می گردد که پشت سر هم و با فشار شاتر گرفته می گردد . کم کردن کیفیت عکس (رزولوشن) باعث می گردد تعداد بیشتری عکس در حافظه دوربین جای بگیرد .

6) فرمت فایل : JPEGT , RAW یا هر دو ؟

در زمان عکاسی با فرمت JPEGT ، عکس در همان زمان در دوربین عکاسی فرآوری می گردد وسریعا آماده چاپ می گردد و حتی می توان عکس های پشت هم با تعداد بالا وتعداد فریم بیشتر گرفت . فرمت RAW حجم زیادی را اشغال می نماید و دوربین دیجیتال برای کار با آن نیاز به زمان بیشتری دارد . قبل از چاپ حتما باید به فرمت دیگری تبدیل گردد . فرمت RAW برای انجام کارهای روتوش عکس مناسب است چون تمام اطلاعات عکس را حفظ می نماید . این دو فایل اگر قصد تغییرات زیاد برروی عکس را ندارید ، تفاوتی با یکدیگر ندارند . امروزه دوربین های دیجیتال امکان انتخاب هر دو فرمت را تازمانی که بخواهید فایلها را به رایانه منتقل کنید به شما می دهد فقط به علت حجم بالا نیاز به کارت حافظه اضافی می باشد .

7) تنظیمات مختلف را آزمایش کنید .

می توانید در زمان های اضافه خود که عکاسی نمی کنید به جست وجو و آزمون و خطا دوربین عکاسی خود بپردازید . می توانید به تست تراز سفیدی و ایزو دوربین عکاسی برای رسیدن به برترین حالت ، تست لنز برای رسیدن به دیافراگم بهتر و یا حتی تست بازه داینامیک دوربین دیجیتال بپردازید . شما می توانید با انجام این تستها بیشتر با دوربین دیجیتال خود آشنا شوید و در زمان مناسب از یافته های خود به برترین نحو استفاده کنید و عکسهای زیبا و حرفه ای بگیرید .

8) در زمان خرید سه پایه خساست نکنید .

خرید سه پایه یکی از ضروری ترین کارهاست ! بر خلاف تصورعموم خرید سه پایه دور ریختن پول نیست . شما با تحقیق و آنالیز می توانید یک سه پایه خوب تهیه کنید که سالیان سال مورد استفاده شما قرار بگیرد به شرط آنکه یادتان نرود آن را با خود ببرید . خرید سه پایه خوب نیاز به صرف هزینه دارد و با هزینه کم نمی توانید توقع داشته باشید که سه پایه خوب تهیه کنید .

9) زمان مناسب عکاسی روی دست یا برروی سه پایه را تشخیص دهید .

گاهی اوقات ضروری است از ترکیب عکاسی با سه پایه و عکاسی برروی دست استفاده گردد و انتخاب هر کدام بسته به شرایط عکاسی فرق دارد . استفاده از سه پایه برای گرفتن تک عکس مفید نیست چون زمان و سرعت شما را کم می نماید ولی دقت وتمرکز شما را برای گرفتن عکس بهتر بالا می برد . اگر از آن دسته افرادی هستید که تا به حال برای عکاسی از سه پایه استفاده نکرده اید برای یک بار هم شده سه پایه خود را بردارید و به عکاسی بروید و یا شاید تا به حال بدون سه پایه برای عکاسی از خانه خارج نشده اید ! سعی کنید برای یک بار هم شده برخلاف عادت خود به عکاسی بروید تا تفاوت نتایج را احساس کنید .

منبع: همگردی

به "نکات مهم عکاسی با دوربین دیجیتال ، دوربین عکاسی خود را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم عکاسی با دوربین دیجیتال ، دوربین عکاسی خود را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید