نوسازی خانه ها با وام مسکن روستایی 200 میلیونی

به گزارش وبلاگ سایه، براساس ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه و برنامه جامع مسکن روستایی، دولت مکلف به پرداخت وام مسکن روستایی با نرخ کارمزد 5 درصد است. بر این اساس دولت سالانه موظف به نوسازی حداقل 200 هزار واحد فرسوده در منطقه ها روستایی است.

نوسازی خانه ها با وام مسکن روستایی 200 میلیونی

همین امر سبب شده تا از سال 1396 تا سال 1401 دولت اقدام به تخریب و نوسازی یک میلیون و دویست هزار واحد فرسوده نماید. به همین علت رئیس بنیاد مسکن اقدام به افزایش و پرداخت وام مسکن روستایی نموده است.

مقدار تقاضا وام مسکن 200 میلیونی روستایی

رئیس بنیاد مسکن تعداد متقاضیان دریافت وام مسکن 200 میلیونی روستایی را بیش از 200 هزار نفر اعلام نموده است. البته این مقدار با توجه به تمایل مهاجران برای بازگشت به روستا، رونق روستا و بعلاوه افزایش بازسازی واحدهای مسکونی رو به افزایش است. اما دولت در نظر دارد تا ساکنان فعلی روستا را در اولویت دریافت وام مسکن روستایی قرار دهد و پس از جذب 200 هزار متقاضی، آمار مازاد را آنالیز و اعلام کند.

وام مسکن روستایی 70 درصد هزینه ها را پوشش می دهد

به گفته رئیس بنیاد مسکن، هزینه ساخت و نوسازی یک متر مسکن در روستا که اغلب یک طبقه و با میانه متراژ 60 متر است، مبلغی در حدود 5 میلیون تومان است. بنابراین برای ساخت و نوسازی یک خانه 60 متری روستایی هزینه ساخت حدود 300 میلیون تومان تخمین زده می گردد.

با توجه به این محاسبات، مبلغ 200 میلیون تومان وام اعطایی دولت تنها 70 درصد هزینه ساخت مسکن روستایی را پوشش می دهد. البته باید توجه داشت که نرخ این تسهیلات از 100 به 200 میلیون تومان افزایش یافته است و بازپرداخت آن بیست ساله است.

نیکزاد بعلاوه اشاره نمود که علت کاهش قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی، تامین زمین از سوی دولت است. این یاری به گفته نیکزاد از سوی دولت همچنان ادامه دارد و زمین به صورت رایگان تامین می گردد.

تعرفه عوارض پروانه ساخت نیز تا 30 درصد در این طرح شامل تخفیف می گردد که در بعضی استان ها این تخفیف تا 70 درصد است. همه این اقدامات سبب شده تا با همکاری دستگاه های مسئول، شهروندان روستایی بتوانند اقدام به ساخت و نوسازی مسکن، با قیمتی مناسب کنند.

جمعیت روستایی چیزی در حدود 21 میلیون نفر در سال 1399 بوده است که در قالب 6 میلیون خانوار و 4/5 میلیون مسکن در روستاهای کشور ساکن هستند. نوسازی واحدهای مسکونی آنها سبب افزایش ایمنی ساختمان و پایداری جمعیت روستا می گردد.

شرایط دریافت وام مسکن روستایی

بنابر گفته نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن، متقاضیان این نوع وام باید سند مسکن روستایی را نزد بانک عامل وثیقه گذاشته و فرم ج آنها سبز باشد. یعنی سابقه 5 سال سکونت دائم در روستای مورد نظر را داشته باشند و بعلاوه از تسهیلات مسکن روستایی تا به امروز استفاده ننموده باشند.

180 هزار مسکن روستایی در حال ساخت

بنابر گفته نیکزاد، 180 هزار مسکن روستایی در قالب نهضت ملی مسکن و تحت مسئولیت این بنیاد در حال ساخت است. به احتمال زیاد بهره برداری از این طرح ها تا نیمه دوم سال 1401 شروع می گردد. بعلاوه 100 هزار واحد مسکونی شهری نیز تحت مسئولیت این بنیاد در حال ساخت است که بهره برداری از آنها نیز در نیمه دوم سال جاری شروع می گردد. با این حال 400 واحد در قم آماده و به متقاضیان تحویل داده شده است.

***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

منبع: بلاگ دیوار

به "نوسازی خانه ها با وام مسکن روستایی 200 میلیونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوسازی خانه ها با وام مسکن روستایی 200 میلیونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید