نقش شهرداری در آلودگی هوای تهران چقدر است؟ ، مدیریت هوشمند ترافیک عملا بی معنی است
به گزارش وبلاگ سایه، یک دکترای مدیریت محیط زیست با اشاره به انباشت آلاینده ها در تهران و تداوم آن گفت: حل مشکل آلودگی هوای تهران موضوعی ملی است و براساس قانون هوای پاک، 23 دستگاه، متولی آن است.
وحید نوروزی در مصاحبه با وبلاگ سایه با بیان اینکه حل معضل آلودگی هوا طبق نظر سنجی ها همیشه در صدر مطالبات مرکز نشینان بوده است، به وظایف و اختیارات شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان اجرای قانون هوای پاک اشاره نمود و اضافه نمود: شهرداری تهران در عمل به وظایفش برای اجرای قانون هوای پاک به شدت وابسته به دیگر سازمان ها و ارگان های متولی است و به تنهایی کار چندانی نمی تواند بکند. ضمن اینکه هجمه هایی که بعضا در این شرایط به شهرداری تهران می گردد، دور از انصاف است.
او ادامه داد: شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان می تواند در حد وسع و توان و بعلاوه وظایف و اختیاراتش در اجرای قانون هوای پاک اثرگذار باشد. اما اینکه چرا مدیریت شهری کلانشهری به وسعت تهران نمی تواند یکی از بازیگران اصلی حل این مشکل کهنه این شهر باشد به عوامل مختلفی وابسته است که آنالیز دلایل و منابع آلودگی هوا و سنجش آن اختیارات شهرداری، دست کم در دو دهه گذشته چند نکته مهم را گوشزد می نماید.
بیشترین سهم آلودگی هوای تهران
دبیر اسبق کمیته راهبردی ستادهای معاینه فنی خودرو شهرداری های کلان شهرهای کشور افزود: نخست ضروری است با مرور عوامل آلودگی هوای تهران، نگاهی هم به وظایف و اختیارات مدیریت شهری بیندازیم؛ چرا که انباشت آلاینده ها و ذرات معلقی که با پدیده اینورژن (وارونگی دما) نفس شهر را گرفته، عوامل و دلایل مشخصی دارد. منابع متحرک مثل خودروها چه شخصی و چه ناوگان حمل ونقل عمومی مثل تاکسی و اتوبوس، موتور سیکلت ها و خودروهای سنگین با نرخ بالای فروسودگی بیشترین سهم را درایجاد شرایط کنونی برعهده دارند.
نوروزی گفت: علاوه بر مواردی که عنوان شد، عقب ماندگی توسعه خطوط مترو و فرسودگی واگن های موجود، تهران را از نیمی از ظرفیت پاک ترین و بزرگترین سیستم حمل و نقل عمومی محروم نموده است. مضاف بر این ها، مصرف گازوئیل پرگوگرد در کنار مازوت سوزی در بعضی صنایع نیز باعث تشدید آلودگی هوای تهران شده است.
وابستگی شدید وظایف شهرداری
او ادامه داد: با توجه به مواردی که عنوان شد، سوالاتی مطرح می گردد که آیا شهرداری تهران در فراوری خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده، فراوری سوخت با کیفیت، فراوری و مصرف مازوت و گازوییل پرگوگرد و حتی در مکانیابی صنایع آلاینده اطراف مرکز نقش دارد؟ پاسخ ساده است؛ این سازمان نه تنها نقشی در فراوری خودروهای شخصی و حتی اجرای دستورالعمل اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ندارد، بلکه حتی عملکردش در خرید اتوبوس های تازه و حتی توسعه خطوط مترو (به عنوان یکی از وظایف اصلی شهرداری) به شدت وابسته به دولت هاست. دولت هایی که می بایست طبق قانون 82.5 درصد از هزینه تامین اتوبوس های شهر و50 درصد هزینه احداث خطوط تازه مترو را بپردازند، دست کم در سه دولت اخیر یه تعهداتشان برای تامین وتوسعه حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروهای شخصی در شهر عمل ننموده و دست شهرداری را در مهمترین حوزه اختیاراتش برای یاری به آلودگی هوا بسته اند.
معاون اسبق اجرایی سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران بعلاوه گفت: موضوع دیگری که در بحث آلودگی هوای تهران می تواند اثرگذار باشد، تردد روان خودروها در شهر است. عملکرد شهرداری تهران در این زمینه هم تا حد زیادی به نحوه عمل دیگر متولان وابسته است.
پیشنهادی به سازمان محیط زیست
نوروزی توضیح داد: مدیریت هوشمند ترافیک هم که یکی از حوزه های عمل شهرداری تهران است، نیازمند همراهی پلیس است. فارغ از این که ارتباط و همیاری میان این دو ارگان متولی آلودگی هوا چگونه است، همراهی نکردن پلیس با مدیریت شهری، کار را با اختلال روبرو می نماید و شهرداری در اجرای وظایفش به بن بست می خورد. شهرداری تهران برای اجرای کنترل هوشمند ترافیک، دوربین می خرد و پارکومترهای هوشمند راه اندازی می نماید اما در صورت عدم همراهی پلیس، مدیریت هوشمند ترافیک عملا بی معنی می گردد.
او ادامه داد: با این حساب و با توجه به اینکه شهرداری تهران در عمل به وظایفش برای اجرای قانون هوای پاک به شدت وابسته به دیگر سازمان ها و ارگان های متولی است، به تنهایی کار چندانی نمی تواند بکند و هجمه هایی هم که بعضا در این شرایط به شهرداری تهران می گردد، دور از انصاف است. بر همین اساس، پیشنهاد می کنم سازمان حفاظت محیط زیست کشور که طبق ماده 2 قانون هوای پاک، ناظر بر حسن اجرای این قانون است 174 تکلیف دستگاه های دولتی و اجرایی روشن و شفاف به اطلاع افکار عمومی برساند تا مطالبات رسانه های گروهی و افکار عمومی، هدفمند و دور از سیاسی بازی پیگیری گردد.
منبع: همشهری آنلاین